شناسهٔ خبر: 61776 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای گذشت

بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/اهتمام ۴ شرکت و سازمان مسکنی زیرمجموعه وزارتخانه در حل مشکلات مسکن مهر/تسریع ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی در طرح بازآفرینی شهری

گزارش آخر هفته مسکن تشکیل ستاد بحران در ستاد وزارت راه و شهرسازی در پی زلزله کرمانشاه، بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، ، هشدار نسبت به آثار مخرب فرونشست زمین در اشتهاد کرج و ابلاغ سیاست‌های برنامه‌های بازآفرینی شهری به استانداران از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه واحد‌های مسکونی روستایی مناطق زلزله زده کرمانشاه تا پیش از فصل سرما تکمیل خواهند شد، گفت: دولت تا بازسازی کامل واحد‌های مسکونی آسیب دیده در کنار مردم استان کرمانشاه خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهوری در بازدید از چند روستای زلزله ‌زده استان کرمانشاه گفت: مشکلات و نیازهای مناطق زلزله ‌زده این استان باید به سرعت رسیدگی و مشکلات مردم براساس اولویت بندی و رفع نیازهای اساسی برطرف شود.

تشکیل ستاد بحران در ستاد وزارت راه و شهرسازی در پی زلزله کرمانشاه

ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی با دستور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی توسط معاون حمل ونقل در ستاد وزارتخانه تشکیل شد.

آمادگی کامل مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه

شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام تشکیل ستاد بحران وزارتخانه برای بررسی و امدادرسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه از آمادگی کامل مجموعه های تحت مسئولیت وزارت راه و شهرسازی همچون هواپیمایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان راهداری و راهداری استان و استان های همجوار کرمانشاه خبر داد و گفت: جزئیات و گزارش اقدامات انجام شده به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

اهتمام ۴ شرکت و سازمان مسکنی زیرمجموعه وزارتخانه در حل مشکلات مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که افزایش سهم ترانزیت ایران در منطقه از آرزو به عمل بدل شده است، گفت: در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران سیاست شهرسازی ریل پایه و اتصال بنادر به خطوط ریلی در اولویت قرار گرفته است و این روشی است که با آن در صدد هستیم تا شهرها در گسترش حمل و نقل ریلی نقش داشته باشند.

وی همچنین گفت: رای سرعت بخشیدن به اتمام پروژه مسکن مهر از ظرفیت استانداری‌ها استفاده می‌کنیم. معتقدم چهار دستگاه شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن، شرکت ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری باید به مسئولیت‌های خود در اتمام پروژه مسکن مهر اهتمام ویژه داشته باشند و از آنها خواسته شده که مسکن مهر را در اولویت قرار دهند.

ابلاغ سیاست‌های برنامه‌های بازآفرینی شهری به استانداران

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ابلاغیه ای  به استانداران سراسر کشور براساس اجرای تکالیف برنامه ششم توسعه و ابلاغ رئیس جمهور در تحرک بخشیدن به برنامه های بازآفرینی تاکید کرد. در بخشی از این ابلاغ آمده است: در اجرای تکالیف برنامه ششم توسعه، تدابیر ابلاغی رئیس جمهور محترم مبنی بر تحرک بخشیدن به برنامه‌های بازآفرینی شهری اعم از احیاء بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها از طریق بازآفرینی و نوسازی محلات و ساخت مسکن مناسب و در شأن مردم شریف ایران براساس تفاهم‌نامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی در چارچوب آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، مقرر شده است در ۲۷۰ محله هدف سال ۹۷، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود.  

تسریع ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی در طرح بازآفرینی شهری

وزير راه و شهرسازي در گفتگوي زنده تلويزيوني با اشاره به اهتمام اين وزارتخانه در تكميل مسكن مهر بر عملياتي كردن اهداف توسعه كمي و كيفي مسکن در برنامه ششم از جمله اجراي بازآفريني ۱۰۰ هزار واحد مسكن در مرحله نخست و تأمين مسكن اقشار كم درآمد تاكيد كرد.

عدم مدیریت تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی علت اصلی افزایش قیمت اجاره‌بها

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از مدیریت نادرست انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها در تعیین نرخ اجاره‌بهای مسکن گفت: شرایط و مسائل اقتصادی در فرآیند قیمت‌گذاری در حوزه مسکن تأثیرگذار است و اگر هجمه مسائل اقتصادی به حوزه مسکن ورود نکند و مسکن مسیر سالم خود را ادامه می‌دهد و مردم کمتر دچار آسیب خواهند شد.

ابقای حکم مهرآبادی در جایگاه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی احمد اصغری مهرآبادی را به عنوان قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر منصوب و ابقاء کرد.

علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن شد

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی علی نبیان را به سمت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن منصوب کرد.

سند سیاست‌های اجرایی بازآفرینی شهری تصویب شد

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام تصویب بندهای اصلی سیاست‌های اجرایی بازآفرینی شهری در شانزدهمین جلسه شورا، گفت: در شورای‌عالی به این نتیجه رسیده‌ایم که طرح‌های جامع باید تغییر رویکرد پیدا کنند و این تغییر رویکرد تغییری است که هم رویکردهای بازآفرینی شهری و هم رویکردهای نوین شناخته شده از جمله توسعه مبتنی بر حمل و نقل را مورد توجه قرار می‌دهد.

امکان سنجی ایجاد یک نقطه سکونتی در اراضی واصفجان در حریم شهر جدید پردیس

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به سرپرست استانداری تهران و همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مصوبه شورا را در رابطه با امکان سنجی ایجاد یک نقطه سکونتی در اراضی موسوم به واصفجان در حریم شهر جدید پردیس، ابلاغ کرد.

جمع‌آوری اسناد تاریخی مربوط به دهه‌های ۲۰ تا ۷۰

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی جمع آوری اسناد تصویری مربوط به سال‌های ۱۳۲۰ الی ۱۳۷۰ ه. ش را از برنامه‌های آتی پایگاه اسناد تصویری دیجیتالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: قطعا افراد می توانند با استفاده از اسناد موجود در این پایگاه به بازشناسی محله‌های تاریخی و حفظ و تقویت آن‌ها بپردازند.

ارجاع صدها پرونده  تخلف از ضوابط معماری و شهرسازی به دادگاه

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بی توجهی به ضوابط معماری و شهرسازی و مغایرت نحوه ساخت وساز برخی سازه های بزرگ تجاری و مسکونی با آئین نامه های اجرایی در کلانشهرها موجب شده است تا وزارت راه و شهرسازی پرونده صدها تخلف صورت گرفته در این زمینه را به دستگاه قضایی ارجاع دهد.

جزئیات زمین لرزه ۶.۴ ریشتری جنوب‌غربی سرپل ذهاب با ثبت پس‌لرزه‌های متعدد

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زمین لرزه ۶.۴ ریشتری جنوب غربی سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را تشریح کرد.

هشدار نسبت به آثار مخرب فرونشست زمین در اشتهاد کرج

دبیرکارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی با تشریح آثار مخرب فرونشست زمین در اشتهارد کرج، گفت: فرونشست زمین در اثر افت سطح آب در دشت اشتهارد نظیر دشت ورامین و مناطق جنوبی ورامین در جوار روستای معین‌آباد، مسیر راه‌آهن تهران – مشهد در حوالی ایستگاه ابردژ، طرفین آزاد راه قم-گرمسار و ... موجب ایجاد شکاف‌های وحشتناکی در سطح زمین شده است.