شناسهٔ خبر: 61838 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری  اولین کارگاه آموزشی شاخص‌های خشک‌سالی با حضور نمایندگان فائو/ بومی‌سازی تجارب فائو در خشک‌سالی

جلسه اولین کارگاه آموزشی بررسی شاخص‌های خشک‌سالی با حضور نمایندگان فائو جهت بومی‌سازی تجارت این نهاد بین‌المللی در جهت مقابله با این پدیده برگزار شد.

رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کل کشور در خصوص این نشست گفت:اولین کارگاه آموزشی بررسی شاخص‌های خشک‌سالی که با حضور نمایندگان نهاد بین‌المللی فائو برگزار شد درواقع در راستای جلسات متعدد مرکز ملی خشک‌سالی با این نهاد بود که بتوانیم با یک کار مشترک با این نهاد بین‌المللی از تجربیات فائو در سایر کشورها که در خصوص تولید شاخص‌های خشک‌سالی و رفع مشکلات آن بوده است بهره‌مند شویم تا بتوانیم این تجارب را برای کشور خود بومی‌سازی کنیم.

دکتر صادق ضیائیان بابیان اینکه در کشور بیش از ۲۰۰ محصول در خصوص شاخص‌های موردنیاز بررسی خشک‌سالی از سوی سازمان هواشناسی تولیدمی شود گفت: سازمان هواشناسی تمام کشور را در خصوص شاخص‌های خشک‌سالی تحت پوشش قرار داده است و تمام مناطق ایران را به این خاطر پایش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه روزبه‌روز عوارض خشک‌سالی بیش‌ازپیش در کشور نمایانگر می‌شود افزود:خشک‌سالی در بخش‌های مختلفی تاثیرگزار است که از آن جمله می‌توان به تأثیرات آن در بخش کشاورزی ،هیدرولوژی و کمبود منابع آب  اشاره کرد.

ضیائیان در خصوص عوارض ثانویه خشک‌سالی نیز گفت: بعد از بروز مشکلات در بخش‌های مورداشاره به‌صورت ثانویه مشکلات اجتماعی، اقتصادی و نیز مشکلات معیشتی در جامعه ایجاد خواهد شد که ممکن است عوارض آن تا سالیان دراز در شهرها و روستاهای دچار کم‌آبی وجود داشته  باشد.

رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کل کشور بابیان اینکه مشکلات سکونتگاهی نیز از عوارض خشک‌سالی محسوب می‌شود ادامه داد: باید دقت کرد که بحث خشک‌سالی روزبه‌روز پیچیدگی‌های خاص خود  را پیدا می‌کند و جنبه‌های بیشتری از خود را نمایان می‌کند و ما تلاش داریم تا جنبه‌های مختلف خشک‌سالی را از دیدگاه هواشناسی ، کشاورزی، هیدرولوژی و منابع آب موردبررسی قرار دهیم تا با ترکیب این دیدگاه‌ها نقاط آسیب‌پذیر را مشخص کرده و مناطق آسیب‌پذیر کشور را مشخص کنیم.

وی بابیان اینکه با مشخص شدن نقاط دارای مشکل می‌توان از اثرات آن کاست افزود:با بررسی شاخص‌ها می‌توان اثرات بیشتری را در آن بخش‌ها مشخص کرد تا به‌وسیله آن دولت بتواند از نتایج آن بهره برده و برنامه‌ریزی‌های دقیقی را برای کاهش اثرات انجام داده و تسهیلات موردنیاز را مدیریت کند و به‌صورت متمرکز به حل مشکل بپردازد.

ضیائیان در پایان یادآور شد:برای بررسی شاخص‌های خشک‌سالی به‌صورت نمونه در کشور بررسی حوزه دریاچه ارومیه آغازشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما