شناسهٔ خبر: 61869 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

صنایع خلاق، موتور محرک توسعه در سطح جهان

حبیب‌اله طاهر خانی حبیب‌اله طاهرخانی*: ما فقط مسئول شکل گیری کالبد شهر نیستیم، محصول نهایی ما یک سکونتگاه اجتماعی است، یک زندگی اجتماعی در جریان و ایجاد شرایط زندگی مناسب برای همه شهروندان است.

صنایع خلاق ،مفهومی است که در دهه ۹۰ میلادی وارد حوزه فعالیت های هنری و اقتصادی شد و هم اکنون درصد عمده ای از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص می دهد. صنایع خلاق به عنوان موتور محرک توسعه در سطح جهان شناخته شده که از رکودهای جهانی کمتر تاثیر پذیرفته و حوزه ای پایدار محسوب می شود.صنایع دستی، جشنواره های فرهنگی هنری، هنرهای تجسمی، معماری، طراحی شهری، موسیقی و بازیهای رایانه ای از موضوعاتی است که امروز در اقتصاد جهانی مورد توجه قرار می گیرد و ظرفیت خوبی برای ایجاد ارزش افزوده محسوب می شود. از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی هم این است که صنایع خلاق در شهرهای کشور ایجاد شود؛ چرا که از جنبه اقتصادی، این صنایع می تواند عرصه ای برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی باشد. مشخصه بارز این بخش، حضور پررنگ جوانان به عنوان بازوی توسعه است که می تواند به خلاقیت و نوآوری منجر شود.

سینماها، فرهنگ‌سراها، کانون‌های پرورش فکری و فضاهای باز شهری جزو مسوولیت‌های زیرساختی مدیریت شهری است که باید به آن توجه ویژه ای شود. متأسفانه آثار بی‌توجهی به حوزه اجتماعی که موضوع محوری و اساسی هر اجتماع است، در مجموعه شهرهای جدید کشور، به خصوص سایت‌های مسکن مهر ظهور پیدا کرده بود که برای رفع این معضل اقدامات ویژه ای در نظر گرفته ایم. ما در حال ایجاد بسترهایی برای هویت‌بخشی در شهرهای جدید هستیم که این امر با نهادینه کردن حوزه اجتماعی در ساختار این شهرها محقق می‌شود.

شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، با رویکرد توجه به مسائل و موضوعات اجتماعی شهروندان، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره عکس و فیلم کوتاه شهرهاي جديد با عنوان «شهر جدید من»با مشارکت هنرمندان و علاقمندان ساکن در شهرهای جدید نمود که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب شهروندان شهرهای جدید روبرو شد که در بخش عکس حدود ۴۰۰۰ اثر و ۱۵۰ اثر در بخش فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

بی شک سینما و تصویر، به عنوان هنری پیچیده و کارآمد می تواند در رشد فرهنگ عمومی تاثیری شگرف داشته باشد.و در این میان جوانان با اتکا به نیروی تفکر و نوگرایی خود،موجب پویایی این هنر شده و در گشایش مسیرهای نو نقشی مهم بر عهده خواهند داشت.مسیری که نوید بخش شهرهایی پویا و پر نشاط برای شهروندان این شهرها خواهد بود.

*معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید