شناسهٔ خبر: 61956 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد

افزایش غلظت آلاینده‌های جوبی و کاهش کیفیت هوا در برخی شهرهای صنعتی / ورود سامانه بارشی از فردا در غرب کشور

آب و هوا طی دو روز آینده سکون نسبی هوا سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در برخی شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیش‌بینی کلی براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری و براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی دو روز آینده سکون نسبی هوا سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در برخی شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود.

فردا چهارشنبه سامانه بارشی وارد کشور شده و استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از جنوب غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روز پنجشنبه علاوه بر تقویت ناپایداری و تشدید بارش در مناطق ذکر شده دامنه فعالیت این سامانه به بخش‌هایی از جنوب، مرکز، غرب سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز گسترده شده، سبب ابرناکی بارش باران، وزش باد در مناطق جنوبی رعدوبرق و در مناطق کوهستانی و سردسیر بارش برف می‌شود.

شدت بارش روز چهارشنبه در جنوب غرب آذربایجان غربی و نیمه غربی استان کردستان و روز پنجشنبه در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی کرمانشاه، بخش‌هایی از همدان، غرب مرکزی، شمال چهارمحال بختیاری، شمال بوشهر و شمال استان فارس است.

از ظهر پنجشنبه بارش برف در ارتفاعات البرز و زاگرس شدت گرفته و باعث لغزندگی جاده های کوهستانی و کاهش دید می‌شود. همچنین روز پنجشنبه به سبب رشد ابرهای همرفتی و بارش باران غرب خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

بنابراین احتمال آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده ها، افزایش حجم آب رودخانه ها  یا سیلابی شدن مسیلها وجود دارد.  همچنین از ا واخر چهارشنبه تا اواخر جمعه  درمسیرهای کوهستانی  استانهای واقع در شمال غرب ، غرب  تا جنوب غرب کشور در دامنه های زاگرس و ازپنجشنبه تا اوایل شنبه در ارتفاعات و دامنه های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز  بارش برف  و  بر این اساس اختلال در ترافیک جاده ای به سبب لغزندگی و کاهش دید پیش بینی می شود.
 
از این رو توصیه می شود برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، مدیریت بحران و سازمان های امدادی درخصوص احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیرهای تردد در مناطق مستعد نامبرده و لزوم آمادگی در صورت وقوع، به همراه بردن تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ در مسیرهای کوهستانی،  محدودیت در حرکت شناورهای سبک در روز پنچشنبه و جمعه در مناطق دریایی شمال خلیج فارس توصیه می‌شود.

این سامانه روز جمعه قسمت‌های مرکزی، شمال شرق، شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق را نیز در برگرفته و به تدریج روز شنبه از مرزهای شرقی خارج خواهد شد.