شناسهٔ خبر: 62017 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه جاده ای در هفته‌ای که گذشت

حیات حمل و نقل کشور با اتکا به صنعت بیمه میسر است/ احداث باند دوم محور ایوانکی- آبسرد تکمیل شد/ پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی روسازی بتنی در آزادراه تهران- شمال/ لزوم تحول نگرش‌های حمل و نقلی در قبال پروژه های ملی و فرا سرزمینی

گزارش آخر هفته بازدید رییس سازمان راهداری از محورهاي شمال آذربایجان غربی و پایانه مرزی بازرگان، اعلام برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌‌ونقل و صنایع وابسته در هفته حمل‌ونقل، برخورداری ۹۰ درصدی جمعیت ساکن در روستاهای کشور از راه آسفالته و آماده بودن بستر لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی سایر عناوین مهم اخبار حوزه جاده ای  در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه جاده ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

معاون اول رییس جمهور:

حیات حمل و نقل کشور با اتکا به صنعت بیمه میسر است

 معاون اول رییس جمهور با اشاره به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و هدف قرار گرفتن نظام بانکی و بیمه‌ای کشور، گفت: صنعت بيمه كشور تجربه خوبي در دوره تحريم گذشته دارد و انتظار ما از صنعت بيمه اين است كه بخش حمل و نقل كشور بتواند با اتكاء به اين صنعت به حيات خود ادامه دهد و هيچ نفتكش و كشتي حمل و نقلي نبايد به دليل عدم برخورداري از بيمه مطمئن با مشكل مواجه شود.

معاون اول ریاست جمهوری، دكتر اسحاق جهانگيري امروز در بيست و پنجمين همايش ملي بيمه و توسعه با تبريك روز بيمه به همه فعالان صنعت بيمه سراسر كشور، با يادآوري اينكه ايران در شمال و جنوب كشور از سواحل طولاني برخوردار است و با ۱۵ كشور همسايگي دارد، خاطر نشان كرد: ايران از طريق خطوط ريلي از چين تا اروپا به راه آهن متصل است و از طريق مسير جاده اي نيز با همه كشورهاي اطراف ارتباط دارد و امكان ندارد كه كشوري مانند ايران با اين ظرفيت ها را بتوان حبس و تحريم كرد.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه صنعت بيمه كشور بايد در اين شرايط بيش از گذشته نقش‌آفرين باشد، افزود: دولت نيز در كنار صنعت بيمه خواهد بود و اختصاص چند ميليارد دلار براي صنعتي مثل بيمه كه مي خواهد خدمات گسترده اي در كشور ارائه دهد، براي دولت كار چندان دشواري نيست.

با دستور وزیر راه و شهر سازی:

احداث باند دوم محور ایوانکی- آبسرد تکمیل شد

 افتتاح با بهره برداری از قطعه ۳ باند دوم محور ایوانکی-آبسرد، با حضور وزیر راه و شهرسازی، باند دوم محور گرمسار تا دماوند در استان سمنان تکمیل شد.

محمد اسلامی که به منظور افتتاح و کلنگ‌زنی دو پروژه راهسازی به استان سمنان سفر کرده است، در جریان این سفر ابتدا پروژه قطعه ۳ باند دوم ابوانکی-آبسرد را افتتاح کرد.

گفتنی است  پروژه تعریض و چهارخطه محور گرمسار-ایوانکی-آبسرد- دماوند در استان های سمنان و تهران قرار دارد که ۱۷.۵ کیلومترآن در استان سمنان و ۲۷.۵کیلومتر در حوزه استحفاظی استان تهران قرار دارد. از ۱۷.۵ کیلومتر واقع در استان سمنان ۲ قطعه در سنوات گذشته تکمیل شده بود و امروز باقی مانده واقع در قطعه ۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی روسازی بتنی در آزادراه تهران- شمال

معاون وزیر راه وشهرسازی صبح امروز به همراه رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از منطقه یک آزادراه تهران- شمال بازدید کرد و گفت:‌ علیرغم سرمای هوا و شرایط اقلیمی خاص و همچنین محدودیت‌های ترافیکی در جاده چالوس، عملیات روسازی بتنی در منطقه یک با پیشرفت فیزیکی۵۶ درصدی در حال اجرا است.

خیراله خادمی در حاشیه بازدید رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از آزادراه تهران- شمال گفت: منطقه یک آزادراه با کاهش ۶۲ کیلومتری مسیر به لحاظ ترافیکی مهمترین منطقه در این پروژه محسوب می‌شود و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد مراحل اجرایی را طی می‌کند.

وی افزود: این منطقه در کنترل ترافیک کل پایتخت و به ویژه غرب تهران تحول اساسی ایجاد خواهد کرد و موجب حذف گلوگاه‌های ترافیکی و کاهش بار ترافیکی در استان البرز خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

لزوم تحول نگرش‌های حمل و نقلی در قبال پروژه های ملی و فرا سرزمینی

 معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نهمین نشست کارگروه لجستیک بر لزوم تحول نگرش های حمل و نقل در قبال پروژه های سرزمینی و فرا سرزمینی تاکید کرد و گفت: استفاده حد اکثری از توان بخش خصوصی در اولویت معاونت حمل و نقل قرار می‌گیرد و از طرفی در راستای افزایش سهم ایران در بازار کریدور های بین المللی و حمل بار در منطقه تلاش خواهد شد.

نهمین نشست کارگروه لجستیک در سالن همایش‌های وزارت راه و شهرسازی با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، جمعی از اعضا و نمایندگان دستگاه های دولتی و تشکل‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

آدم نژاد در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مهرداد تقی زاده معاون سابق حمل‌ونقل به خاطر اقدامات در حوزه لجستیک اظهار داشت: در حوزه بحران‌، نظام موبیلیتی و برخی دیگر از بخش‌های حمل‌ونقل از هم گسیختگی وجود دارد و به همین خاطر حمل‌ونقل به شدت نیازمند همگریایی و اتحاد است.

بازدید رییس سازمان راهداری از محورهای شمال آذربایجان غربی و پایانه مرزی بازرگان

 عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و هیات همراه از محورهای مواصلاتی شمال استان آذربایجان غربی و پایانه مرزی بازرگان بازدید کردند

در این بازدید مدیران کل دفاتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و نگهداری راه ها وی را در این بازدید همراهی می کردند.

 حسن نیا با حضور در راهدارخانه قوشچی ارومیه و دیدار با راهداران این راهدارخانه بر ضرورت آمادگی کامل راهداران برای اجرای طرح‌ راهداری زمستانی و خدمات دهی کیفی به مسافران تاکید کرد.

وی با حضور در محل اجرای طرح خط کشی محور خوی - ایواوغلی اظهار داشت: اجرای طرح روکش و خط کشی ادامه این جاده در اسرع وقت از نظر ترانزیتی بودن ‌و قرار گرفتن آن در مسیر یکی از مهم‌ترین پایانه های مرزی زمینی کشور ضروری است.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های روستايي و فرعي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

۹۰ درصد جمعیت ساکن در روستاهای کشور از راه آسفالته برخوردار هستند

 مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های روستايي و فرعي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جمعیت ساکن در روستاهای کشور از راه ٖآسفالته برخوردار هستند اظهار کرد: بر اساس اطلاعات گردآوری‌شده این سازمان ۳۵ درصد از راه‌های فرعی کشور نیاز به بهسازی سبک ، ۴۴ درصد نیاز به بهسازی‌های سنگین، ۱۸ درصد نیاز به آسفالت‌های حفاظتی دارند و مابقی نیز فقط نگهداری جاری و اندودهای حفاظتی لازم دارند.

محمد رودباری در رابطه میزان راه‌های فرعی و روستای کشور گفت: در کل کشور ۱۲۸ هزار و ۱۳۸ کیلومتر راه شوسه و آسفالته روستایی وجود دارد  که از این طول ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن آسفالت حدود ۲۱ هزار ۴۳۷ کیلومتر نیز شوسه است، علاوه بر این ۷۵ هزار و ۹۸۵ راه خاکی در کشور وجود دارد که معمولاً راه روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ خانوار را تشکیل می‌دهد که به‌طورکلی جمع کل تمامی این  راه‌ها به عدد ۲۰۴ هزار و ۱۲۴ کیلومتر می‌رساند.

وی بابیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت ساکن در روستاها از راه آسفالته برخوردارند گفت:ازلحاظ جمعیتی ۹۰ درصد روستاهای کشور دارای راه آسفالته هستند به این خاطر که مسیرهای روستاهای دارای جمعیت و خانوار بالا همگی در برهه‌های زمانی مختلف آسفالت شده‌اند.

قائم‌مقام سازمان راهداری در امور فن‌آوري اطلاعات و سرمايه‌گذاري:

بستر لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی آماده است

قائم‌مقام سازمان راهداری در امور فن‌آوري اطلاعات و سرمايه‌گذاري در نهمین نشست کارگروه لجستیک کشور با تأکید بر اینکه بستر لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی در این سازمان آماده است، گفت: زیرا در حال حاضر ۹۸ درصد از سیستم پرداخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت پس‌کرایه بعد از تحویل بار صورت می‌گیرد.

فرامرز مداح در نهمین نشست شورای لجستیک کشور با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سال‌های قبل به بحث IT در موضوع حمل‌ونقل توجه ویژه‌ای داشته اظهار کرد: به نظر می‌آید که در این حوزه سازمان راهداری و حمل‌ونقل  خوب عمل کرده و مؤکد این مسئله عملکرد این سازمان در حوزه‌های مختلفی مانند مدیریت سوخت، جاده‌ها و غیره از طریق سیستم‌های IT است.

قائم‌مقام رئيس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فن‌آوري اطلاعات و سرمايه‌گذاري بابیان اینکه ۶۰۰ هزار راننده ۴۳۰ هزار کامیون باری،۱۴۱ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که همه این مجموعه‌ها به‌صورت کاملاً برخط به یکدیگر متصل هستند گفت:به این صورت که زمانی بارنامه برخط صادر می‌شود کنترل خواهد شد که آیا ناوگان موردنیاز با داشتن شرایط فعالیت فعال است یا نه؟ راننده دارای شرایط حمل‌ونقل کالا است یا نه؟ بعد از احصا دیگر موارد درنهایت می‌تواند شرکت حمل‌ونقلی بارنامه را صادر کند.

در مصلی امام خمینی برگزار می‌شود؛

برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌‌ونقل و صنایع وابسته در هفته حمل‌ونقل

سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌‌ونقل و صنایع وابسته در هفته حمل‌ونقل به مدت سه روز از ۲۵ الی ۲۷ آذرماه سال جاری در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و صنایع وابسته در هفته حمل‌ونقل از ۲۵ الی ۲۷ آذرماه سال جاری در محل شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره)‌ با حمایت وزارت راه و شهرسازی و فدراسیون جهانی راه، همکاری وزارتخانه ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار می شود.

گفتنی است، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و فناوری‌های حمل‌و‌نقل کشور، ایجاد فرصت و فضای مناسب جهت معرفی فن‌آوری، تولیدات و نوآوری‌های صنعت حمل‌و‌‌نقل کشور، آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران کشور با فن‌آوری‌ها و تکنولوژی‌های روز جهان در صنعت حمل‌و‌نقل‌،راهسازی و راهداری است.