شناسهٔ خبر: 62033 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بندر چابهار و با سرمایه‌گذاری ١٧٠٠ میلیارد ریال انجام شد

آغاز عملیات اجرایی سه طرح سرمایه‌گذاری در چابهار با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی/ احداث مخازن فرآورده‌های نفتی به روش B.O.T

بازدید عملیات اجرایی سه طرح سرمایه گذاری احداث مخازن فرآورده های نفتی به روشB.O.T، احداث مخازن نگهداری LPG به روش B.O.T، جمع آوری مواد زائد کشتی ها به روشB.O.T امروز با حضور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در بندر چابهار آغاز و افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی امروز (۱۵ آذر) در سفری دو روزه به منظور آغاز عملیات اجرایی سه طرح سرمایه گذاری و بازدید از چند طرح عمرانی و سرمایه گذاری وارد چابهار شد.

وی با حضور در بندر چابهار عملیات اجرایی سه پروژه سرمایه گذاری به ارزش ١٧٠٠ هزار میلیارد ریال را آغاز و افتتاح کرد.

احداث مخازن فرآورده‌های نفتی

یکی از این طرح ها، احداث مخازن فرآورده های نفتی به روش B.O.T است که با سرمایه گذاری ۹۸۰ میلیارد ریال و ظرفیت یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن به بهره برداری رسید.

این پروژه که در مدت ۲۰ سال است، با هدف بهره برداری از موقعیت منطقه ای و جغرافیایی بندر چابهار برای خرید و فروش و فرآوری و پالایش، معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهای داخلی و خارجی است.

ارتقا موقعیت بندر چابهار در حوزه اقتصادی

همچنین این پروژه می تواند سبب ارتقا موقعیت بندر چابهار در حوزه اقتصادی در منطقه به ویژه در حوزه توزیع و ترانزیت انرژی و تلاش برای قرار گرفتن در مسیرهای انتقال انرژی در منطقه احداث خواهد شد.

احداث مخازن فرآورده های نفتی برای ۲۸ نفر شغل ایجاد می کند و موجب افزایش سهم بندر چابهار در بازار خدمات بندری- دریایی منطقه می شود.

احداث مخازن نگهداری LPG

پروژه دوم احداث مخازن نگهداری LPG به روش B.O.T است که با اعتباری بالغ بر ۵۳۱ میلیارد ریال و ظرفیت ۲۶۵ هزار تن است.

پروژه یاد شده که در مدت پنج سال با هدف بهره برداری از موقعیت منطقه ای و جغرافیایی بندر چابهار برای خرید و فروش و فرآوری و پالایش، معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهای داخلی و خارجی عملیات اجرایی را آغاز کرد.

اجرایی جمع آوری مواد زائد کشتی ها 

عملیات اجرایی جمع آوری مواد زائد کشتی ها به روش B.O.T سومین پروژه ای است که با سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیارد ریال و به مساحت یک هکتار آغاز شد.

این طرح بناست در مدت ۲۱ سال و با هدف پیشگیری از آلودگی زیست محیطی دریایی جهت حفظ محیط زیست دریایی از آلودگی های نفتی مطابق با کنوانسیون (MARPOL) احداث شود و به موجب آن برای ۱۶ نفر اشتغال پایدار ایجاد می شود.  

بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی، زیر ساخت ها، اسکله ها، تجهیزات و روند اجرای پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی، زیر ساخت های ریلی، جاده ای و پسکرانه (جاده کمربندی و آزادراه درب شرق، پایانه حمل و نقل، انبارهای طرق القدس، اراضی پسکرانه دو هزار و ۵۰۰ هکتاری و راه آهن) و زیر ساخت ها، تجهیزات ترمینال مسافری بین المللی- بندر شهید کلانتری، بندرصیادی کنارک طی دو روز انجام خواهد شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، برگزاری نشست معاون وزیر، هیات عامل و جمعی از مدیران ستادی با مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی چابهار از دیگر برنامه های سفر دو روزه معاون وزیر راه و شهرسازی است.