شناسهٔ خبر: 62055 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی راه و شهرسازی استان همدان مطرح کرد:

تعریف ۹ محدوده هدف بازآفرینی در استان همدان/ضرورت رصد هفتگی پروژه‌های بازآفرینی در کل کشور

همدان معاون بازآفرینی راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه دستگاه های دولتی موظف هستند که ۳۰ درصد اعتبارات را در محله‌های بازآفرینی هزینه کنند، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید به این نظر برسند که بازآفرینی در اولویت است و پروژه‌های بازآفرینی توسط استاندار در استان و فرماندار در شهرستان، به صورت هفتگی رصد شود.

محمدحسین مرادی، معاون بازآفرینی راه و شهرسازی استان همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: محدوده‌های هدف بازآفرینی در استان همدان شامل ۹ شهرستان همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، رزن، کبوترآهنگ و خامنه هستند که در هر کدام محلات تاریخی، بافت نابسامان میانی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، روستاهای الحاقی و محدوده‌های ناهمگون و بافت‌های تاریخی تعریف شده‌اند.

وی افزود: مساحت کل بافت فرسوده در استان همدان ۴ هزار و ۵۰۷ هکتار است. در این استان‌ها برخی از پروژه‌ها مشارکتی و تکمیل شده هستند که با مشارکت تعاون مسکن و بخش خصوصی اجرایی شده‌اند.

این مدیراستانی فعالیت برخی محدوده‌های هدف بازآفرینی را برشمرد و گفت: خانه قرآن و عترت در همدان، احداث مجموعه چند منظوره فرهنگی، ورزشی، درمانی در همدان، احداث دیوارکشی و پوشش کانال شمس‌آباد ملایر، احداث پارک شمس‌آباد ملایر، دیوارکشی و پوشش رودخانه همدان، احداث پارک میرفتاح ملایر، بهسازی و  تعمیر شبکه فاضلاب محله شمس‌آ‌باد، تکمیل دیوار رودخانه همدان و احداث دیوارحایل رودخانه شمس‌آباد، از جمله محدوده‌هایی هستند که در مراحل تکمیل و یا اجرایی قرار دارند و در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به پروژه‌های مسکونی مشارکتی با تعاونی‌های مسکن نیز توضیح داد: در مجموع ۵۶ درصد محدوده بازآفرینی در کل استان داریم که شامل محدوده‌های تاریخی، روستاهای الحاقی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت نابسامان میانی و کاربری‌های ناهمگون هستند.

مرادی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای پیشرفت سریع‌تر پروژه‌ها در استان دارید؟ توضیح داد: دستگاه‌های دولتی موظف هستند که ۳۰ درصد اعتبارات را در محله‌های بازآفرینی هزینه کنند و در صورتی که به لحاظ فنی کمتر از ۳۰ درصد هزینه شود، باید براساس دیوان محاسبات مکلف شوند و پاسخگو باشند که این ۳۰ درصد کجا هزینه شده است.

وی تصریح کرد: ممکن است اولویت برخی از دستگاه‌ها بازآفرینی نباشد و این بودجه را در جاها و مناطق دیگر شهری بر حسب نیاز هزینه کنند؛ در حالی که دولت این بودجه را برای مناطق بازآفرینی موظف و تکلیف کرده است و باید انجام شود.

معاون بازآفرینی استان همدان اضافه کرد: بهتر است تکلیف بازآفرینی که در کل کشور در اولویت است، در سطح استان و شهرستان‌ها هم تبیین شود و مورد تاکید قرار گیرد. دستگاه‌های اجرایی باید به این نظر برسند که بازآفرینی در اولویت است و پروژه‌های بازآفرینی توسط استاندار در استان و فرماندار در شهرستان به صورت هفتگی رصد شوند و اگر این اتفاق بیفتد، شاهد تغییرات اساسی در مناطق بازآفرینی خواهیم بود./