شناسهٔ خبر: 62067 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان مطرح کرد

لزوم متولی مستقل راه روستایی در وزارتخانه/روش‌های تامین مالی راه روستایی مشخص شود

راه روستایی رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان گفت: لازم است که راه روستایی دارای یک متولی مستقل در حد معاون وزیر در وزارتخانه باشد؛ ضمن آنکه ضرورت دارد برای راه روستایی روش‌های تامین مالی و ردیف بودجه‌ای شفاف تعریف شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر شاهینی، رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان درباره لزوم توجه به نظارت جدی بر راه روستایی گفت: در استان ما حدود ۵۵ درصد شبکه راه روستایی است و با توجه به حجم زیاد این شبکه نیاز به احداث راه روستایی یک ضرورت محسوب می‌شود، همانطور که وزیر محترم در جلسه رای اعتماد مجلس وعده احداث راه روستایی دادند، باید واحد مستقل تحت نظارت وزیر محترم یا مدیران شرکت ساخت ایجاد شود.

وی افزود: باید یک سری ردیف‌های بودجه‌ای در قانون دیده شود و راهکارهای بودجه‌ای تعریف شود. در حوزه راه‌های اصلی در قالب بزرگراه و یا آزادراه شاید بتوانیم از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم، ولی در زمینه راه روستایی کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.

این مدیر استانی اضافه کرد: در زمینه راه روستایی باید به دنبال روش‌های تامین مالی باشیم. از جمله اینکه چند دهم درصد یا چند درصد از مالیات بر ارزش افزوده از طریق مجلس به احداث و روکش آسفالت راه روستایی اختصاص یابد یا منابع پایداری برای توسعه راه روستایی در قوانین دیده شود. در غیر این صورت با بدهکاری استان‌ها به مسایل زیر ساختی و پیمانکاران دیگر نمی‌توان در حوزه نگهداری یا ارتقای راه‌ها کاری انجام داد.

شاهینی گفت: واضحا راه روستایی از منظر موضوع عدالت اجتماعی، توریسم و توسعه اهمیت بسزایی در مسایل کشور دارد./