شناسهٔ خبر: 62077 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در مروری به روزنامه های امروز ۱۷ آذر می خوانید

بندرها رمز موفقیت ایران

روزنامه بندرهای ایران از دیرباز عاملی برای ارتباطات گسترده حمل و نقلی کشور با جهان پیرامون بوده اند اما امروزه به نظر می آید که این بنادر در شرایط فعلی ایران در حال تبدیل شدن به مهمترین نقطه استراتژیک کشور برای مقابله با تحریم های آمریکا هستند به گونه ای که روزنامه ایران ارگان رسمی دولت با استفاده از تیتر"مَکر مُکران" به بیان ویژگی ها و تلاش برای نا امن نشان دادن این مراکز مهم سرمایه گذاری در شرایط تحریم می پردازد.

در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

تلاش ناموفق رقبا برای ناامن نشان دادن چابهار

مَکر مُکران

چابهار، قطب توسعه جنوب شرق ایران، پنجشنبه هفته گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفت. حمله‌ای که بیش از هر چیز در پی ناامن‌سازی این قطب اقتصادی کشور و فراری دادن سرمایه گذاری‌ها از آن بود. چراکه توسعه چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور می‌تواند نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشد و کشورهای همسایه نیز به توسعه آن به‌عنوان یک کریدور مهم جهان علاقه‌مند هستند. علاقه کشورهایی نظیر هند به توسعه این بندر به قدری است که از تحریم‌های امریکا هم معاف شد.طی سال‌های اخیر ایران برای تجهیز بندر «شهید بهشتی» چابهار آستین خود را بالا زده و فاز نخست بندر را هم افتتاح کرده است. سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی قراردادها نیز با شرکت‌ها و دولت‌های خارجی امضا شده است. همسایگان به‌دنبال ایجاد یک دالان ترانزیتی و اتصال هند به چابهار و افغانستان و اتصال هر سه کشور به قفقاز و شرق اروپا هستند و برای ایران هم این بندر از منظر اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه دور و نزدیک مهم است.

موضوعی که منافع برخی از کشورها را تهدید و آنها را وادار به انجام اقدامات تروریستی در این منطقه برای نا امن جلوه دادن آن کرده است. که البته موفقیت چندانی در این زمینه برای تروریست‌ها به‌دنبال نداشت. در این بین بالطبع دو کشور پاکستان و امارات که مدتی است تحولات مربوط به طرح توسعه چابهار را به دقت زیر نظر گرفته‌اند بیش از دیگران در مظان اتهام قرار دارند.شهر بندری چابهار در استان سیستان و بلوچستان و جنوبی‌ترین نقطه شرق کشور، در مجاورت دریای عمان در نزدیکترین فاصله با آبهای آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران است. موقعیت خلیج در این بندر و همچنین وجود آبهای عمیق و بریدگی های طبیعی، فضایی مناسب را برای اسکله‌های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی‌های عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته به طوری که این بندر از قابلیت تبدیل شدن به مگاپورت برخوردار است. به بیان دیگر چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه صنعت ترانزیت محسوب می‌شود.

دنیای اقتصاد

«دنیا‌ی‌اقتصاد» دو علامت جدید از بازار مسکن تهران را بررسی می‌کند

مناطق اشباع از تورم ملکی

تغییرات جدید قیمت مسکن در مناطق تهران، اولین علامت امیدوارکننده برای تقاضای مصرفی را مخابره کرد. مناطقی که طی یک سال گذشته، بیشترین رشد قیمت مسکن را تجربه کردند، هم‌اکنون با کمترین تورم ماهانه ملکی روبه‌رو شده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد، مناطقی که «پیشرو در رونق معاملات و جهش قیمت» بودند، در حال حاضر اشباع از تورم ملکی هستند. از طرفی واسطه‌های ملکی در برخی مناطق، از تغییر کاهشی قیمت پیشنهادی با اعلام فروشنده‌ها خبر می‌دهند. این علامت دوم از آستانه ورود بازار مسکن به دوره گذر از التهاب قیمتی است.

دو علامت امیدوارکننده در بازار خرید مسکن تهران برای تقاضای مصرفی قابل مشاهده شد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از نتایج یک تحقیق میدانی و یک بررسی آماری از بازار معاملات املاک شهر تهران حاکی است جریان فوق‌العاده ضعیف معاملات خرید آپارتمان در پایتخت، در حال عزیمت به دوره پساجهش قیمت‌هاست به‌طوری که، طی ماه‌های آتی می‌توان انتظار داشت دامنه نوسانات ماهانه میانگین قیمت مسکن کمتر شود و شرایط برای ریزنوسان و سپس ثبات نسبی قیمت‌ها فراهم شود. ماه گذشته - میانه پاییز- فاصله تورم عمومی ماهانه و تورم ملکی ماهانه در تهران، در مقایسه با تابستان، کم شد به گونه‌ای که شیب رشد ماهانه میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کل شهر تهران از ۳/ ۹ درصد در شهریور به ۴/ ۶ درصد در آبان رسید. هر چند هنوز این نرخ رشد، قابل توجه است اما نه‌تنها میزان رشد کم شده است که در دسته‌ای از مناطق شهری تهران که «مناطق پیشرو در رونق معاملات و جهش قیمت» بوده‌اند، در همین ماه آبان تحت تاثیر یک علت اساسی، سطح قیمت آپارتمان‌های فروش رفته، کمتر یا به اندازه تورم عمومی ماهانه، افزایش پیدا کرد.

عصر اقتصاد

دریا بر تحریم ها غلبه کرد

سازمان بنادر‌و دریانوردی با قدمت تاریخی قادراست با ‌تدبیر‌مسئولین‌ و ‌دارا بودن نیروهای انسانی ماهر، توانمند و خلاق ‌‌از‌شرایط تحریم ظالمانه آمریکا عبورکند‌. بعد‌از‌خروج‌ ‌آمریکا‌ از‌برجام و‌تحریم‌های ‌یکجانبه‌ این‌ کشور‌علی ‌رغم تمام فضاسازی های رسانه ای که انجام شد ، ایران در کنار اتحادیه اروپا ، روسیه و چین به توسعه و رشد خود ادامه خواهد داد.همچنین حمل و نقل دریایی جزء صنعت‌هایی‌ است که از‌این ‌شانتاژهای ‌تبلیغاتی مصون نماند .

در این راستا محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده است که در شرایط تحریم های غیر قانونی هستیم . او عمرتاریخی و سرمایه انسانی ایران در مقابل تمدن کشور آمریکا مورد مقایسه قرار داد و تاکید کرده است که قبل ازمیلاد مسیح ایرانی ها کانال سوئز را ایجاد کردند.  به گفته وی ایران یک کشور تاثیر گذاربرمنطقه خاورمیانه است که در‌برابر‌رفتارها و‌تحریم ‌ها منفعل نخواهد بود ‌و درمسیر توسعه به سمت شکفته شدن حرکت خواهیم کرد.همچنین راستاد مدیرعامل سازمان بنادر‌و‌دریانوردی معتقد است کشورهایی به دنبال محدودیت برای ایران هستند اما به دلیل اعتماد به توانمندی های داخلی ووجود نیروهای انقلابی این کشور ظرفیت ۲۳۰ هزار تن بنادر تجاری فعال دارد .

خراسان

جنگ بندرها

ارزیابی ها و تحلیل ها درباره حادثه تروریستی چابهار نشان می دهد که هدف اصلی طراحان و عاملان این انفجار انتحاری، مقابله با روند توسعه بندر اقیانوسی چابهار است که در سال های اخیر شتاب گرفته است. عملیات تروریستی در چابهار در حالی رخ داد که علاوه بر تلاش عاملان برای ضربه زدن به جایگاه با ثبات ایران در منطقه می توان ردپای یک نبرد تجاری را به وضوح در آن دید. براساس برخی ارزیابی ها، قدرت های آینده منطقه، بر بنادر مهم اقیانوسی متمرکز خواهند بود. در این زمینه، بنادری همچون «گوادر» پاکستان، «دبی»، «چابهار» و تنگه‌ باب المندب  یمن و سواحل آفریقا مناطق با ظرفیت توسعه بالا هستند. به همین دلیل اکنون امارات تلاش می کند در باب المندب  و سواحل آفریقا مستقر و مسلط شود.

 ترکیه نیز به به بندر موگادیشو در سومالی و یکی از جزایر سودان نظر دارد. حتی رژیم صهیونیستی نیز تلاش می کند خود را به اریتره و جیبوتی برساند همچنین قطر و چین سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه بندری در پاکستان آغاز کرده اند که از جمله می توان به بندر «گوادر» اشاره کرد. بندری که با سرمایه چین و قطر به سمت مدرنیزاسیون پیش می رود. در این میان، هند برای آن که از رقیب منطقه ای و جهانی اش یعنی چین عقب نماند، تلاش کرده بر بندر چابهار به عنوان بزرگ ترین بندر اقیانوسی دریای عمان و شاهراه ارتباطی آسیای میانه و افغانستان با اقیانوس تمرکز کند. به همین دلیل و به علت دسترسی های گسترده چابهار،می توان گفت که این منطقه و رشد و پیشرفت آن در برنامه ریزی خرابکارانه قرار دارد. برنامه ای که عاملان آن علاوه بر این که سعی می کنند بندر چابهار را به عنوان یک رقیب جدی حذف کنند در کلان موضوع عملا به نوعی قدرت سیاسی و تاثیر گذاری کشورمان را نیز هدف گرفته اند.

جهان صنعت

اختلاف قیمت، بازار حمل و نقل هوایی را آشفته کرد

حذف بلیط چارتری ممکن نیست

در شرایطی که افزایش قیمت بلیت هواپیما در ماه‌های گذشته وعده ساماندهی اوضاع از سوی مسوولان را در پی داشت حالا رییس سازمان هواپیمایی کشوری حذف کامل بلیت چارتری را غیرممکن دانسته و می‌گوید‌: هم‌اکنون با کاهش سهم چارتر در شبکه هواپیمایی، بلیت ۸۰ درصد پروازها به صورت برنامه‌ای به فروش می‌رسد‌. علی عابدزاده افزود‌: با توجه به نارضایتی سازمان هواپیمایی و دادستانی از نحوه چارتر شدن بلیت هواپیماها در گذشته، با هماهنگی نزدیک با دادستانی و با همکاری خطوط هواپیمایی، سهم بلیت‌های چارتر در شبکه پروازی کاهش یافته است‌.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود‌: در برخی شبکه‌های پروازی از جمله مقاصد گردشگری و مناطق آزاد مانند قشم و کیش، اصولا باید پروازها به صورت چارتر باشد تا محل اسکان مسافر نیز از قبل تعیین شده باشد بنابراین حذف کامل بلیت‌های چارتری در پروازها امکان‌پذیر نیست و در همه جای دنیا نیز، تورهای گردشگری بلیت‌ها را چارتر می‌کند‌. وی افزود‌: باید به این سمت حرکت کنیم که فروش بلیت به صورت گروهی انجام شود تا ساختارهای گردشگری و تورگردانی بتوانند از این ابزار استفاده کنند و چارتر باید به صورت صدور بلیت گروهی انجام شود‌.

برچسب‌ها: