شناسهٔ خبر: 62119 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران مطرح کرد:

توسعه کشور در گروی تقویت هویت دانشجویی است

مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران ضمن مغتنم دانستن انتخاب وزیری از بدنه صنعت هواپیمایی برای تقویت این صنعت در کشور گفت: امروز تقویت هویت دانشجوی ایرانی مهم‌ترین عامل توسعه پایدار و شتابان در کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت اله مه‌آبادی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که به مناسبت روز دانشجو، روز جهانی هواپیمایی کشوری و هفتادمین سالگرد تاسیس دانشکده صنعت هوانوردی کشوری در این دانشگاه سخن می‌گفت، با تجلیل از انتخاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: از اینکه برای اولین بار است که پس از انقلاب، وزیری متخصص و آشنا با صنعت هوانوردی در رأس سکان اداره بخش راه و شهرسازی قرار گرفته است خرسندیم و این امر را فرصتی مغتنم برای توسعه این صنعت می‌دانیم.

مه‌آبادی در ادامه با تبریک روز دانشجو افزود: روز دانشجو روزی است که باید بیشتر درباره دانش و نقش آن در زندگی بشری و چگونگی دانش‌افزایی و بهره‌گیری از دانش برای توسعه فردی و اجتماعی اندیشید. دانشجویان در این روز دوست دارند که وقتی برایشان گذاشته شود و به طور جدی نسبت به مسائل آنها اندیشیده شود. به امروز و فردای آنها، به نیازهایشان، به کسب‌وکار و به ازدواجشان.

وی با اشاره به اینکه این روز، در عین حال یک گرامیداشت سالانه برای قشری است که مقتضای سن و سال آنها شادابی است. لذا این روزی است که قرار است شاد باشند، شادتر شوند و خاطره خوشی به دفتر خاطرات این دوران خاص از زندگی‌شان افزوده شود، ادامه داد: و البته این روز فرصتی است که دانشجویان باید با کیستی خود هم آشنا شوند. نگاهی عمیق‌تر به تعهدات خود نسبت به جامعه بیندازند. هست‌ها و نیست‌ها و بایدها و نبایدها را مرور کنند و اتفاقات تاریخی از جمله چگونگی پیدایش و نامگذاری این روز و دلیل بزرگداشت این روز را بشناسند.

هویت دانشجو در اجتماع معنی می‌یابد

مهآبادی در بیان کیستی دانشجو از منظر فلسفی گفت: كمال انسان مرهون توسعه دانش و معرفت است و لذا در طول تاریخ بشر، انسان‌ها همواره در جستجوی دانش و معرفت بودهاند. منظورم از علم، اثبات مفهوم در ذهن است؛ اعتقادی که داراى دلیل محكم است. چیزی مقابل پندار. معرفت هم کارش جدایی علم از پندار است؛ یعنی علم در برابر جهل؛ یعنی علم صادق موجه

وی افزود: دانشجویی، در واقع فرآیند کمالطلبی است. فرآیندی که علم صادق موجه را جستجو می‌کند. خروجی این فرآیند، چیزی جز هویت یا کیستی افراد نیست و این هویت و کیستی افراد است که هویت و کیستی جامعه را ساخته و هویت جامعه نیز سبک زندگی و فرجام جامعه را تعیین میکند. انسان‌ها در ابعاد فردی و اجتماعی نقش‌های متفاوتی دارند و لذا هویت، موجودیتی لایه لایه و پیچیده است. هویت دانشجویی یکی از این لایه‌ها و البته از لایه‌های مهم هویتی انسان و جوامع انسانی است.

رئیس هیأت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با مطرح کردن ای پرسش که هویت یا کیستی افراد و جامعه برخاسته از چیست؟ گفت: هویت فرد و جامعه برخاسته از ارزشها و باورها، آداب و سنن و هنجارها است. لذا دانشجوی با هویت، شخصیتی است که ارزش‌ها و باورهای والایی دارد. حقیقتطلب و البته واقعبین است و از آداب و سنن پسندیده‌ای پیروی میکند و به هنجارها معتقد است و از ناهنجاری‌ها می‌گریزد.

وی با اشاره به این پرسش که هویت بخشی چه اهمیتی دارد و هویت دانشجو کجا ظهور یافته و چه کارکردی دارد؟ ادامه داد: نقطه بروز و ظهور هویت دانشجویی اجتماع است. در واقع هویت دانشجو در گروه‌ها و میدان‌های اجتماعی بروز می‌یابد. جایی که یک انسان در سرنوشت ملت و کشورش تأثیر عمیق میگذارد و  بازیگر اصلی نمایش واقعی زندگی می‌شود و یا فقط سیاهی لشکر می‌شود. 

۱۶ آذر نماد هویت دانشجوی ایرانی

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ رخ داد مبین هویت دانشجوی ایرانی در دوران خفقان و حکومت سلسله دستنشانده قدرت‌های آمریکایی و اروپایی است، گفت: حتماً شنیده‌اید که متعاقب شکست دولت محمد مصدق و پیروزی کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد ماه ۱۳۳۲، در تاریخ ۲۴ آبان همان سال اعلام شد که نیکسون معاون آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا از طرف رئیس جمهور به ایران می‏آید تا به قول آیزنهاور در کنگره آمریکا، نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» ببیند. 

وی افزود: دانشجویان مبارز در آن خفقان شدید و در شرایط برقراری حکومت نظامی بعد از پیروزی کودتاچیان تصمیم گرفتند هنگام ورود نیکسون، انزجار خود را  نسبت به کودتا و شاه نشان دهند، بنابراین اعتراضات در ۱۴ آذر شروع شد. کانون اعتراضات دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، حقوق و علوم بود اما متعاقباً بازار و دیگر دانشکده‌ها را هم در بر گرفت و سرانجام در ۱۶ آذر ماه و در پی ورود غیر‌قانونی نظامیان به کلاس مرحوم مهندس شمس، استاد نقشهکشی دانشکده فنی و قصد آنها برای دستگیری دو دانشجوی معترض به این وضعیت به اوج خود می‌رسد. خلاصه دانشکده فنی به هم ریخت و در محاصره کامل نظامیان قرار گرفت و به یکباره فرمان آتش صادر شد و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون غلطندعده‌ای زخمی شدند و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگنیا و شریعت رضوی هم به شهادت رسیدند.

مه‌آبادی با بیان اینکه در واقع روز ۱۶ آذر روز نمایش هویت دانشجوی ایرانی و تآثیر آن در جامعه است، گفت: روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار و استبداد و جلوه‌ای از هویت استعمارستیزی و استبدادستیزی و حق‌گرایی دانشجوی ایرانی و نمادی از تعهد والای این قشر به ایران و ایرانی است. هویتی که در اواخر دهه ۱۳۵۰ و در صحنه‌های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، صفحات درخشان دیگری از  آن در تاریخ ایران زمین ثبت شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ادامه داد: اگر از شهدای والا مقام، شریعت رضوی، قندچی و بزرگ نیا و هزاران دانشجویی که در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند سؤال می‌کردیم برای چه به دانشگاه و کلاس و درس آمده‌اید یقیناً پاسخ می‌دادند برای تحصیل. امروز هم اگر این سؤال را از دانشجویان عزیزمان بپرسیم جوابی کمابیش مشابه خواهیم گرفت.

وی افزود: اما سؤال مهم این است که آیا اگر دوباره صحنه جنگی دیگر برپا شود؛ باز هم در میدان جنگ شاهد تحقق آن صحنه‌های فداکاری و عشق‌بازی به آب و خاک و دین و مذهب و ملت خواهیم بود؟ بنده اگرچه معتقدم که پاسخ این سوال حتماً مثبت است و موفقیت دانشجویان ایرانی در تسخیر قله‌های علوم و تکنولوژی‌های نوظهور و قرارگرفتن کشور در گروه کشورهای قدرتمند در شاخه‌های مختلف علم وفنآوری‌های پیشرفته، بهترین دلیل بر این مدعی است؛ اما واضح است که هویتزدایی از جامعه جوان ایرانی از جمله جامعه دانشجویی، یکی از راهبردهای مهم دشمن برای تضعیف کشور و جامعه ایرانی- اسلامی است.

ضرورت بهره‌برداری صحیح از تکنولوژی

مهآبادی با خطاب قرار دادن دانشجویان حاضر در مراسم گفت: شما قصد ورود به صنعتی پویا و برخوردار از فنآوری برتر را دارید و پس از فراغت شکلی از تحصیل، از کاربران تکنولوژی مدرن خواهید بود. در عین حال فنآوری‌های شخصی و سازمانی زندگی شخصی و کاری را هم، در هم تنیده و پیوندی ناگسستنی بین  آن دو برقرار کرده است.

وی با بیان اینکه این رویداد، انواعی از سازمان‌های غیررسمی را با اراده یک فرد با انگیزه‌های پنهان که‌ می‌تواند از داخل و یا خارج از مرزها اداره شود، به طور لحظه‌ای میآفریند، ادامه داد: نکته مهم این است که تکنولوژی حتی بر روی اخلاق فرد و سازمان و ابعاد مختلف آن هم تأثیرات شگرف گذاشته است. البته و متاسفانه این تغییرات، بیشتر تحت تأثیر انحراف نهفته در تکنولوژی بوجود آمده است. انحرافاتی که می تواند ماهیت و کارکرد سازمان و کیفیت و کمیت خدمت‌رسانی به جامعه و مردم را تحت تأثیر عمیق خود قرار دهد

این مقام مسئول افزود: اما نقطه امیدبخش هم این است که ارزش‌های اخلاقی هم در شكل‌گیری و بهره‌برداری از تكنولوژی مدرن نقش داشته‌اند. همان داستان تولید برق و تولید بمب اتم و نحوه استفاده از دانش الکتریسیته و دانش هسته‌ای است ولی به شکل دیگر و اهمیت معرفت اینجا مشخص می شود.

وی در توضیح سخنان خود ادامه داد: البته اشتباه برداشت نشود؛ نگرانی ما مدیران از دانشجو و دانشجویی نیست و پیام ما به اساتید و متولیان محترم دانشکده، نیز کنترل و محدود کردن اندیشهورزی نیست و کسی هم نباید به هر بهانه در صدد محدود کردن این دو عرصه باشد. اتفاقاً باید بیشتر اندیشه کرد و بیشتر ساخت و پرداخت. منظور بنده جهتدهی درست است. اقدامی هویتبخش که سود تولید و بهره‌برداری از تکنولوژی افزایش یافته و مضرات آن کاهش یابد تا سهم هر فرد در خدمت به جامعه افزایش یافته و تأثیر آن در کاهش سرعت توسعه و ناهنجاری‌ها به صفر میل کند.

​توسعه پایدار، در گروی تقویت هویت دانشجویی

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه دنیای كنونی، دنیایی است که پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از یك سو و سبک زندگی و مسائل اخلاقی آن از سوی دیگر، به توسعه علم و تكنولوژی گره خورده است، گفت: از این نظر پیشرفت کشور هم در تمام ابعادش بدون تردید مستلزم تلاش حداکثری شما در عرصه علم، دانش و فنآوری است. 

وی افزود: در عین حال در این مسیر بحران هویت به عنوان مهمترین بحران بشر در هزاره سوم سبب شده تا بشر عالم و فناور نیز اسیر خزان تو به توی فناوری شود و به عبارتی هویت خود را از دست بدهد. چنین بشری برای گریز از خزان توبه‌توی بی‌هویتی، فقط باید به سلاح معرفت، اخلاق و پذیرش مسئولیت اجتماعی و در یک کلام به تقویت هویت باید روی آورد. در غیر این صورت بشر در عصر فناوری به عنوان یک انسان زندگی نخواهد کرد بلکه آرام آرام  به عنوان جزئی از تکنولوژی درآمده و فقط به بازیگری آن هم در حد سیاهی لشکر در این عرصه تبدیل خواهد شد.

مه‌آبادی در پایان سخنان خود گفت: از این نظر معتقدم که تقویت بیش از پیش هویت دانشجوی مسلمان ایرانی و غنای آن به عنوان مهمترین عامل توسعه شتابان و پایدار کشور، که قطعاً بیش از هرچیز به تقویت خدامحوری و خودباوری باز می‌گردد مهمترین وظیفه مشترک، دانشجویان، اساتید و مسئولان محترم دانشگاه و دولتمردان کشور است. اقدامی که البته بیش از هر چیز به رفع مشکلات، کاهش نگرانی‌ها، ارتقای امید و افزایش نشاط این قشر مهم و آینده ساز کشور وابسته است. 

 

نظر شما