شناسهٔ خبر: 62213 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان راهداری و نمایندگان تشکل‌های رانندگان و کامیون‌داران

دستورالعمل اجرایی تن – كیلومتر نهایی شد

کامیون نشست تخصصی مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و رئیس كانون رانندگان و دبیر انجمن صنفی کامیون داران كشور و نمایندگان فنی آنان پیرامون مصوبه تن-كیلومتر با توجه به نهایی شدن دستورالعمل اجرایی برگزار شد و ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه اجرایی مربوطه به استان‌ها در دستور كار سازمان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای اجرای مصوبه ۲۰۹ شورایعالی هماهنگی ترابری كشور، نشست تخصصی مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و رئیس كانون رانندگان و دبیر انجمن صنفی کامیون داران كشور و نمایندگان فنی آنان برگزار و بر ضرورت ابلاغ دستورالعمل  اجرایی تن – كیلومتر به استان‌های سراسر كشور تأکید شد.

در این جلسه بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه اجرای مرحله نهایی مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری كشور در خصوص تعیین نرخ حمل جاده‌ای بر اساس تن‌ - كیلومتر انجام شد و پس از بحث و بررسی پیرامون مصوبه تن كیلومتر با توجه به نهایی شدن دستورالعمل اجرایی، ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه اجرایی مربوطه به استان‌ها در دستور كار سازمان قرار گرفت.

در این نشست همچنین مقرر شد نرخ شاخص بر مبنای هر تن – كیلومتر ۱۰۳۳ ریال و ضرایب مسافت به استان‌ها اعلام شود همچنین ضریب تطبیق بین ۷۵ / ۰ درصد  ۲۵ / ۱ درصد توسط استان‌ها در نظر گرفته شود.

بر اساس این گزارش با توجه به اینكه اجرای این دستورالعمل امكان دارد موارد پیش‌بینی‌نشده احتمالی كه جامعیت همه موارد، معیارها و دامنه‌ها را پوشش ندهد، وجود دارد، ازاین‌رو توافق گردید درصورتی‌که نرخ‌های محاسباتی از نرخ‌های فعلی کمتر باشد، نرخ فعلی ملاك عمل قرار گیرد.

این گزارش حاكی است به‌منظور رفع نقایص احتمالی در اجرای مصوبه تن - كیلومتر جلسات تخصصی هرماه برگزار و با توجه به تغییرات قیمت، اقلام هزینه‌ای ناوگان،  مبلغ نرخ تن كیلومتر به‌صورت دوره‌ای به‌روز شود.

یادآور می‌شود محاسبه شاخص‌های اولیه تن كیلومتر بر اساس عوامل هزینه‌ای قیمت تمام‌شده و نرخ تن كیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تک‌تک هزینه‌ها در واحد تن – كیلومتر و تجمیع آن‌ها صورت گرفته است، این نرخ بدون احتساب هزینه‌های سربار مانند كمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی، تخلیه  و بارگیری محاسبه شد و برای دستیابی به آن بیش از ۳۰ جلسه اصلی و فرعی، ۱۰۶۰ نفر – ساعت زمان كار كارشناسی با حضور مسئولان و كارشناسان سازمان، نمایندگان کامیون داران و رانندگان، اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و شرکت‌های مشاور تشكیل شده است.

نظر شما