شناسهٔ خبر: 62232 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

واگذاری اراضی دولتی از عوامل شتابدهی در بازآفرینی شهری است/ ضرورت حضور حداکثری بخش خصوصی و رفع مشکلات پیش روی آنان در این طرح

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی، اعتبارات استانی و بودجه‌ای دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی، شهرداری‌ها و اعتبارات تفاهم‌نامه همکاری مشترک سهم استان در برنامه بازآفرینی شهری، ازجمله ملزومات اجرای طرح بازآفرینی استان خواهد بود.

مسعود حق لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص آخرین وضعیت پیگیری طرح بازآفرینی شهری در این استان با توجه به تأکید ویژه رئیس‌جمهوری در این مورد اظهار داشت: در سال ۹۷ بر مبنای پرداختن به برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در ۲۷۰ محله، قرار است یکصد هزار واحد مسکونی در کشور احداث شود. این برنامه طبق تفاهم‌نامه‌ای است که بین سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی ایجاد شد تا در چارچوب اجرای برنامه‌های ششم توسعه در این حوزه حرکت شود.

وی افزود: به این طریق و با استناد به این تفاهم‌نامه به دنبال فراهم کردن ساماندهی حاشیه شهرها از طریق بازآفرینی و نوسازی محلات برای مردم ایران هستیم و دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان تأکید ویژه‌ای بر تحرک بخشیدن به این برنامه دارند.

در ادامه وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه مبادله میان سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی در چارچوب آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، مقرر شده که این یک‌صد هزار واحد مسکونی در کشور احداث شود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان با اشاره به اینکه ساخت ۲۱۴۴ واحد مسکونی بر این مبنا در برنامه استان قرارگرفته است با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری بخش خصوصی و توسعه گران در این طرح و رفع مشکلات و مسائل پیش روی آنان، عنوان کرد: امید است دستاوردهای این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن موجب بازآفرینی بافت‌های هدف در استان شود.

دبیر شورای مسکن استان بابیان اینکه سهم آورده بخش‌های مختلف در این برنامه تعیین‌شده، خاطرنشان کرد: با آغاز عملیات احداث این ۲۱۴۴ واحد در استان و پای‌کار آمدن همه اعضای عوامل مؤثر در موضوع، شاهد ایجاد بیش از ۶۶۰۰ شغل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم خواهیم بود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نکات مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی، اعتبارات استانی و بودجه‌ای دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی، شهرداری‌ها و اعتبارات تفاهم‌نامه همکاری مشترک سهم استان در برنامه بازآفرینی شهری، ازجمله ملزومات اجرای طرح بازآفرینی استان خواهد بود.

حق لطفی افزود: واگذاری اراضی دولتی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار دارد نیز ازجمله موارد موردنیاز برای شتابدهی به تولید مسکن با آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان همچنین عنوان کرد: نرخ تسهیلات مسکن مصوب این برنامه پنجاه‌درصد نرخ تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار است و منابع لازم برای این امر از سوی دولت به‌صورت وجوه اداره شده، مطابق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از محل برداشت از منابع صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد.

حق لطفی در پایان گفت: امیدواریم با اقدام جهادی، برنامه اقدام مشترک شهرها و محلات هدف بازآفرینی شهری، مطابق دستورالعمل عملیاتی شده و انتظار می‌رود با حضور حداکثری بخش خصوصی و توسعه گران در این طرح شاهد نتایج مثبت و ماندگاری در این حوزه باشیم.

نظر شما