شناسهٔ خبر: 62251 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

بازآفرینی ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در دستور کار است/تلاش برای تشکیل نهاد مطالعاتی مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها/قم سومین شهر پایلوت کشوری است

محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: بازآفرینی ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در ۵۴۰ شهر در سراسر کشور توسط دولت هدف‌گذاری شده است.

محمد سعید ایزدی روز چهارشنبه در هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری و دومین کنفرانس تخصصی مهندسی پل درسالن همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم، افزود: بازآفرینی به دنبال ارتقای کیفیت زندگی مردم است و باید با سیاستهای توانمندسازی و حمایتی زمینه حضور و مشارکت آنان دراین طرح فراهم شود.

وی با بیان اینکه با وجود طرح‌های متعدد توسعه، اولویت‌های آن به طور شفاف مشخص نیست گفت: بدون داشتن اولویت به توسعه پایدار دست نخواهیم یافت و باید سیاست ها و برنامهریزی به عنوان یک نقشه راه بلند مدت دردستور کار باشد.

ایزدی توسعه خدمات، گسترش زیرساخت‌ها و نوسازی مسکن را سه گام بهسازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: طرحی با نام «مناطق مساله دار شهری» در سال ۷۳ در ۲۷۳ هکتار در۴۰ شهر توسط دولت هدف‌گذاری شد که خروجی آن تملک زمین‌های زیاد و خروج ساکنان از محل زندگی خود بوده که آسیب‌های این طرح با گذشت ۲۰ سال هنوز هم جبران نشده است.

ایزدی گفت: بافت فرسوده تنها زیباسازی محلات نیست بلکه ایجاد تعلق مردم به محله و زندگی ایمن و شاداب در آن است و باید گام‌های بعدی توسعه پایدار درمحلات قم نیز با توسعه زیرساخت‌ها به قدرت ادامه یابد.

وی با بیان اینکه نحوه نگرش به شهرها را موضوعی کلیدی در نظام برنامه‌ریزی شهری است، گفت: اگر شهر را نِمود بنیان های اقتصادی، اجتماعی و شهروندی بدانیم، نگاه به شهر و مدل توسعه‌ای شهرها تغییر می‌کند.

ایزدی پایداری شهری را تاب آوری شهرها درمقابل بحران‌ها و بازگشت به وضعیت پایدار تعریف کرد و گفت: برای رسیدن به یک رویکرد مطلوب باید ساختار و شاکله شهری کشور در گذشته بازخوانی، مشکلات شناسایی و به دنبال رفع این مشکلات در توسعه پایدار شهری بود.

ایزدی با تاکید بر اینکه امروز شهرهای کشور با طیفی از مشکلات از جمله زیست پذیری تا کیفیت زندگی شهری مواجه هستند گفت: نظام توسعه شهری کشور در گذشته کمی، از بالا به پایین و کالبد محور بوده است و به کیفیت زندگی شهری توجه جدی نشده است.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود گفت: دولت به دنبال بسترسازی، ایجاد مشوق وتسهیل برای ورود مردم وبخش خصوصی برای احیای بافت های فرسوده است.

ایزدی اصلاح و تحول درنظام برنامه‌ریزی جامعه شهری را ضروری دانست و تاکید کرد: سه نسل از نظام برنامه ریزی جامعه شهری در کشور اجرایی و پاسخگوی برخی از نیازهای شهری بوده اند ولی شهرهای امروزی به نسل جدید از برنامه ریزی، تغییر درمحتوا و ساختار طرح های توسعه ای و راهکارهای اجرایی جدید نیاز دارند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: درشورای عالی شهرسازی نسل جدید طرح های توسعه در حال جایگزینی طرح‌های قدیمی است که در این زمینه پنج شهر درکشور به صورت نمونه برای اجرا انتخاب شده است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری توسعه شهری درپشت درهای بسته امکان‌پذیر نیست گفت: نیازمند نهاد مطالعاتی مشترک میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و نهادهای فعال درحوزه شهری برای بررسی وضعیت شهرها هستیم که این نهاد در کرج اجرایی شده است که امیدواریم در قم نیز ایجاد شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از موازی کاری دستگاه های مختلف خدمات رسانی در شهرها ادامه داد: میزان کارآمدی طرح های توسعه شهری به دلیل موازی‌کاری دستگاه های مخلتف به کمترین حد رسیده است که این نهاد مشترک می تواند این موازی کاری را حذف کند.

وی ادامه داد: قم پس از اصفهان و کرج به عنوان سومین شهر پایلوت کشوری برای تاسیس نهادی برای برنامه ریزی هماهنگی میان دستگاه های مختلف برای توسعه شهری انتخاب شده است که اولویت این نهاد تعیین راهبردهای توسعه شهر و نقشه راه توسعه قم است.

ایزدی بازآفرینی بافت های فرسوده را از جمله سیاست های اساسی دولت دانست و تاکید کرد: بازآفرینی به دنبال ارتقای زندگی شهری است ولی باید دانست که این سیاست تنها به دنبال تامین مسکن برای شهروندان نیست.

وی مدیریت واحد شهری را لازمه کارآمدی اجرای طرح های توسعه شهری دانست و گفت: دولت باید سیاست گذار، تسهیل گر و حمایت کننده باشد و مدیریت کار را به شهرها و استان ها واگذار کند.

 

نظر شما