شناسهٔ خبر: 62284 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

پژوهش کاربردی و ساخت سيستم رادار MSSR بومی برای پنج ايستگاه هوايی کشور/ دستگاه‌های امنيتی فرودگاهی را شرکت‌های دانش‌بنيان می‌سازند

احمد مومنی رخ مشاور عالی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: بر اساس قراردادی که به زودی به دنبال امضای موافقتنامه اخیر میان این شرکت، دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز منعقد خواهد شد، پنج سیستم کامل رادار MSSR مجهز به مدS توسط صاشیراز ساخته و در پنج ایستگاه هوایی چابهار، بیرجند، کرمانشاه، آبادان و حد فاصل تبریز و زنجان نصب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سید احمد مومنی رخ، نماینده مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در درگاه مشترك تفاهمنامه شركت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشریح جزییات تفاهمنامه های اخیر شركت با دانشگاه ها و شركت های دانش بنیان پرداخت و توضیح داد: یكی از مهمترین موافقتنامه هایی كه اخیرا (۱۲ آذر) میان شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شركت صنایع الكترونیك هوایی و تجهیزات فرودگاهی(صاشیراز) و دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد و مبادله شد، موافقنامه حمایت از تحقق، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته (MSSR) بود. 

وی ادامه داد: در حوزه ارایه سرویس های ایمن هوانوردی مجموعه عملیاتی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیازمند تجهیزاتی است كه باید از نظر توانمندی كاری و قابلیت های مرتبط، خدمات ۲۴ ساعته ارایه دهند و استانداردها و توصیه های ایكائو را دربرداشته باشند. یكی از مهمترین سیستم های تامین كننده ایمنی پرواز كه به ارایه خدمات هوانوردی مطمئن كمك می كند رادار است كه كارخانه های تولیدی این گونه تجهیزات در تمام دنیا بسیار محدود هستند. به دنبال امضای این موافقتنامه برای ساخت رادار هوانوردی غیرنظامی (MSSR مجهز به مدS) از توان علمی و فنی دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده می شود. بر این اساس دانشگاه صنعتی اصفهان یك نمونه مقدماتی از تجهیزات موردنیاز را طراحی كرده كه پس از آزمایش های لازم و برای ادامه كار مورد تایید كارشناسان فنی و اداره كل ارتباطات و ناوبری هوایی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفت.

نماینده مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در درگاه مشترك تفاهمنامه هشتم اردیبهشت ۹۷ شركت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: علت انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان برای انجام این امور پژوهشی كاربردی كمك های شایسته آن دانشگاه در زمان مواجه شدن با چندین مورد خرابی اساسی در بخش های مكانیكی و پشتیبانی ایستگاه های رادار از جمله فرودگاه بین المللی مهرآباد و ایستگاه هوایی جیرفت و عدم دسترسی به منابع تامین كننده این تجهیزات برای ترمیم و تامین قطعات آسیب دیده با توجه به مسایل مترتب با تحریم بوده است. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز نهایت تلاش خود را برای ترمیم قطعات آسیب دیده و كمك علمی به كارشناسان اداره كل ارتباطات و ناوبری هوایی انجام داده و به دنبال برگزاری جلسه های متعدد، بازدیدها و آزمایش های مربوط مقرر شد بر اساس این موافقتنامه دانشگاه یك سیستم رادار MSSR را به عنوان طرح پژوهشی تولید كند و بعد از تاییدهای لازم دومین سیستم كامل رادارMSSR مجهز به مدS را بسازد. همچنین مقرر شد در حین ساخت این رادار دوم، كارشناسان گروه صنایع الكترونیك هوایی و تجهیزات فرودگاهی صاشیراز برای انتقال این فناوری در محل دانشگاه صنعتی اصفهان حضور و همكاری های لازم را  داشته باشند.

وی گفت: در اجرای این اهداف و برای بومی سازی ساخت رادارهای MSSR در كشور به زودی بر اساس قراردادی كه بین شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و صاشیراز منعقد می شود، صاشیراز پس از تولید دومین رادار در دانشگاه به ساخت كامل سه نمونه سیستم رادار MSSR اقدام خواهد كرد.

مومنی رخ تاكید كرد: براساس مفاد موافقتنامه و در نهایت قرارداد آتی، استادان و كارشناسان دانشگاه صنعتی اصفهان بنا به ضرورت های مترتب در صاشیراز حضور خواهند داشت و مجموعه ستاد توسعه فناوری های فضایی حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن نظارت بر روند امور، آزمایشگاه های مرجع را نیز معرفی خواهد كرد. در راستای فعالیت‌های پژوهشی و تولیدی دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز حضور كارشناسان رادار شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بنا به ضرورت های فنی و عملیاتی مستمر است و طبق توافق های انجام شده دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز از توان علمی و مهندسی تعدادی از شركت های دانش بنیان استفاده می كنند. بنا بر اهداف پیش بینی شده در برنامه پنج ساله شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از رادارهای یادشده برای ایستگاه های هوایی چابهار، آبادان و حدفاصل تبریز و زنجان استفاده می شود. برای اولین بار در كشور و منطقه یك شركت دانش بنیان به طراحی و ساخت دكل آنتن رادار به ارتفاع ۱۰ متر اقدام كرد كه در فرودگاه بین المللی بندرعباس نصب شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

نماینده مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به تشریح قرارداد پژوهشی كاربردی ساخت سامانه كمك ناوبری بصری باندهای پروازی(روشنایی باند فرودگاه) نیز پرداخت و گفت: موضوع قرارداد، خدمات پژوهشی برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مرتبط با سیستم روشنایی باندهای فرودگاهی است. در این راستا جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی دو نمونه از تجهیزات مرتبط را می سازد و پس از انجام فرایند آزمایش های موردنیاز بر طبق استانداردهای مرتبط و پس از تایید شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دو سیستم كامل روشنایی باند و تاكسی وی را برای فرودگاه های كرمانشاه و اردبیل می سازد. تجهیزات چراغ های روشنایی از نوع چراغ های LED است و دستگاه های رگولاتور این تجهیزات (CCR) به همراه نرم افزارهای مربوط و با استفاده از آخرین دستاوردهای فنی بر اساس فناوری دیجیتال ساخته می شود.

مومنی رخ با اشاره به اینكه جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در طول دو سال گذشته اقدامات مثبتی را در ساخت چراغ های روشنایی باند با لامپ هالوژن انجام داده است، عنوان كرد: جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در اجرای این قرارداد پژوهشی كاربردی برای رسیدن به اهداف یاد شده از توان فنی و مهندسی سایر شركت های دانش بنیان داخلی نیز خواهد كرد. البته پیش از این یك شركت داخلی ادعا كرده بود كه این گونه تجهیزات را در كشور تولید می كند اما در زمان فروش قطعات مورد نیاز تمام لوازم را از یك كشور خارجی خریداری كرده است.

وی همچنین به تشریح موافقتنامه چندجانبه تحقیق، طراحی و ساخت اولین نمونه از سامانه كمك ناوبری DME (هزاروات) با رعایت استانداردهای ایكائو پرداخت و توضیح داد: دستگاه DME از دستگاه های مهم در ارایه سرویس های كمك ناوبری به تمام هواپیماهاست و با این دستگاه هواپیما فاصله دقیق خود را در كریدورهای هوایی در فضای كشور تا ایستگاه هوایی یا فرودگاه به دست می آورد. این دستگاه در هنگام اجرای طرح های ورود و خروج و تقرب امكاناتی را در اختیار خلبان قرار می دهد تا فرایند عملیات پروازی با ایمنی كامل انجام شود. برای فراهم شدن امكان ساخت و بومی سازی این دستگاه با شركت های مختلف مذاكره شد و صاشیراز اعلام كرد كه یك نمونه را ساخته و شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می تواند آن را بررسی فنی كند. پس از بازدید كارشناسان اداره كل ارتباطات و ناوبری هوایی از صاشیراز و تست آزمایشگاهی دستگاه، به این نتیجه رسیدیم كه می توان از امكانات تولیدی صاشیراز برای ساخت و به كارگیری یك نمونه كاربردی استفاده كرد، بنابراین در توافقنامه اخیر مقرر شد صاشیراز یك نمونه DME را برای فرودگاه های غیرنظامی با رعایت استانداردهای سازمان هواپیمایی كشوری بسازد و ظرف مدت سه ماه در یكی از فرودگاه های كشور نصب كند و مورد آزمایش قرار بگیرد، پس از انجام وارسی پروازی توسط هواپیمای فلایت چك در صورت صحت عملكرد و تایید گروه وارسی پروازی انعقاد قرارداد و خرید اولین دستگاه DME بومی سازی شده انجام خواهد شد و فرایند تولید بیشتر و برندسازی آن انجام خواهد شد.

مومنی رخ درباره قرارداد طراحی و ساخت پنج دستگاه برج مراقبت پرواز سیار با كاربری كمك رسانی در مناطق بحران زده نیز عنوان كرد: با توجه به اینكه بسیاری از مناطق در پهنه وسیع كشور ما روی گسل زلزله قرار دارند و استفاده از برج های سیار برای انجام عملیات اضطراری و ارایه سرویس های مراقبت پرواز در فرودگاه هایی كه براثر زلزله یا سایر بحران های طبیعی دچار آسیب می شوند بسیار موثر است. تاكنون تنها یك برج سیار داشته ایم كه روی یك كامیون ویژه با تجهیزات ارتباطی ماهواره ای (VSAT) نصب شده و قابل جابه جایی است  و در زمان بروز بحران رسیدن به مقصد زمانگیر است بنابراین بر اساس قرارداد اخیر مقرر شده پنج برج مراقبت پرواز سیار در مناطق شمال غرب، شمال شرق، مركز، جنوب شرق و جنوب غرب كشور برای تسریع در جابه جایی و حضور به موقع در محل مستقر شوند. این برج های سیار به تمام تجهیزات ارتباطی و فركانس های موردنیاز سرویس های مراقبت پرواز بر اساس درخواست اداره كل كنترل ترافیك هوایی برای ارایه سرویس های مرتبط فرودگاهی مجهز می شوند.

وی افزود: هشتم اردیبهشت امسال در نمایشگاه دستاوردهای علمی فناوری شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران كه مورد بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و فرمانده پدافند خاتم الانبیا قرار گرفت یك نمونه از این برج‌ها توسط شركت صنایع الكترونیك ایران (صنایع مخابرات صاایران) عرضه شد كه مورد تایید قرار گرفت و ۱۲ آذر ماه جاری قرارداد مربوط با تامین اعتبار مورد نیاز مبادله شد.

مشاور عالی مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاكید بر اینكه شركت‌های دانش بنیان به نحو مطلوب از دانش آموختگان نخبه دانشگاه ها استفاده می كنند و می توانند بسیاری از نیازمندی های صنعت هوانوردی را تامین و پشتیبانی كنند، گفت: در این راستا با یك شركت دانش بنیان مستقر در دانشگاه قم و صنایع الكترواپتیك اصفهان وابسته به صاایران و نیز دو شركت دانش بنیان در استان البرز مذاكره هایی كرده ایم و در آینده نزدیك قرار است توسط این شركت‌ها با توصیه‌های شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و حمایت و نظارت ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته یك كنسرسیوم برای ساخت دستگاه های امنیتی فرودگاهی (ایكس ری و گیت وی) راه‌اندازی شود تا ضمن تولید یك محصول مورد تایید بهره برداران(سپاه حفاظت هواپیمایی و پلیس فرودگاه های كشور) با رعایت استانداردهای ایكائو به تامین این گونه تجهیزات مورد نیاز فرودگاه‌های كشور و فراهم كردن امكانات لازم برای صادرات این محصول اقدام كنند.

 

نظر شما