شناسهٔ خبر: 62287 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هفتگی بنادر؛

تسهیل فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان در بنادر کشور/ دعوت از فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ترانزیتی/ تبدیل بندر چابهار به کانون توسعه محور شرق

بندر شهیدبهشتی چابهار تاکید رئیس جمهوری بر توسعه بنادر، دعوت وزارت راه و شهرسازی از فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ترانزیتی، ایجاد منطقه ويژه اقتصادی در بندر فريدونكنار، برگزاری چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر، بازدید معاون اول رئیس جمهوری از بندرشهیدرجایی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

توسعه بنادر کشور با جدیت دنبال می‌شود

دکتر روحانی در نشستی در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه بنادر طی سال‌های اخیر انجام شده، اظهار داشت: در این زمینه ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است که می‌تواند تحرک بسیار ارزشمندی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کند. بندر چابهار بخشی از قاره را به  آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند و می‌تواند در حوزه حمل و نقل و جابجایی کالا نقش بسزایی ایفا کند لذا بایستی توسعه بنادر را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

دعوت از فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ترانزیتی

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته از آغاز به کار صندوق توسعه حمل‌ونقل با سرمایه اولیه ۱۹ هزار میلیارد تومانی بر اساس اولویت‌بندی پروژه ها خبر داد و گفت: از فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های واقع در کریدورهای ترانزیتی دعوت به عمل می‌آید.

تنها نیمی از بودجه سال 97 به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به بحث کارنامه سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۷ در تخصیص اعتبارات بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و پروژه های عمرانی، گفت: مطابق پیوست یک قانون بودجه سال ۹۷، حدود ۶ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان مصوبه اعتبار وزارتخانه بوده است، اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه از این میزان اعتبار، حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را تخصیص داد.

منطقه ويژه اقتصادی در بندر فريدونكنار ايجاد می‌شود

معاون وزير راه و شهرسازی گفت: از تمام فعالان اقتصادی استان‌های شمالی کشور می خواهیم که از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به کشور های منطقه و خارج از منطقه استفاده کنند. راستاد در بازدید از بندر تجاری فریدونکنار، افزود: استفاده بهینه از حداکثر ظرفیت بنادر کشور از برنامه های محوری سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که با جدیت دنبال می شود.

حضور فعال بخش خصوصی در عملیات اجرایی سه پروژه بندری در چابهار

راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سه پروژه سرمایه گذاری در بندر چابهار توسط بخش خصوصی، گفت: در سه پروژه بندر شهید بهشتی چابهار مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری با اشتغال زایی مستقیم ۱۰۰ نفر مدنظر قرار گرفته که متعاقب سرمایه گذاری هایی است که برای توسعه این بندر استراتژیک انجام شده است تا بتوان این بندر را به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به کانون توسعه محور شرق تبدیل کرد.

تبدیل بندر چابهار به کانون توسعه محور شرق به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران

راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش ویژه و بسیار مهم بندر شهیدبهشتی چابهار در تجارت دریایی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده کشور، از آغاز عملیات اجرایی سه پروژه سرمایه‌گذاری در این بندر توسط بخش خصوصی خبر داد.  راستاد گفت: بندر شهیدبهشتی چابهار می‌تواند نقش ویژه و بسیار خوبی را برای تجارت دریایی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده کشور ایفا کند و در قالب تفام‌نامه سه‌جانبه‌ای با کشورهای هند و افغانستان تحت عنوان موافقتنامه چابهار نقش بسیار مهمی را در ترانزیت و مبادله کالا بین این سه کشور ایفا خواهد کرد و قرار است به زودی کمیته پیگیری این موافتنامه با حضور نمایندگان سه کشور در چابهار برگزار شود.

شرط اجرایی شدن پروتکل ایمنی دریانوردی پذیرش تمامی کشورهای حاشیه خزر است

هادی حق‌شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر، گفت: قوانین دریانوردی مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به شرطی در دریای‌خزر قابلیت اجرایی دارد که توسط کشور ساحلی این دریا پذیرفته شده شود.

تاکید بر تسهیل فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان در بنادر کشور

معاون اول رئیس جمهوری در جلسه معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهیدرجایی، با تأکید بر این که باید فعالیت بخش خصوصی و واردکنندگان و صادرکنندگان در گمرکات کشور و بنادر تسهیل شود، گفت: دولت به هیچ عنوان مایل نیست که کالایی در بنادر و گمرکات متروکه شود و لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند.

بازدید جهانگیری از فاز 3 طرح توسعه بندر شهیدرجایی

معاون اول رئیس جمهور همچنین در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه بندر شهید رجایی گفت: براساس برنامه های پیش بینی شده این بندر قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد تا این کشتی ها بتوانند در بندر شهید رجایی عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.

انجام مطالعات هوشمندسازی در بندر شهیدرجایی

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح گفت: توسعه بندر شهید رجایی به تقویت اقتصاد ملی کشور و نهادینه شدن توسعه دریامحور کمک خواهد کرد.

نظر شما