شناسهٔ خبر: 62304 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیأت علمی موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی:

افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری در بنادر کشور با اتصال به ریل محقق می‌شود

بندر علی مزیکی استاد دانشگاه*؛ با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به بنادر کشور می‌توان به سمت کاهش هزینه‎های جابجایی کالا رفت.

حمل و نقل ریلی کارکردهای متعددی برای اقتصاد ایران دارد بدین جهت بیشترین حوزه‌ای که می‌تواند از حوزه ریل تاثیر بگیرد، بنادر است.

بنادر کشور به خاطر ماهیت کارشان و داشتن پس‌کرانه می‌توانند فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند. یکی از ابزارهای تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار ریل است. با اتصال ریل به بنادر می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتری جذب کرد و تولیدکنندگان را هم تشویق به صادرات کالا کرد.

بالارفتن قیمت سوخت‌‌های فسیلی مانند بنزین و گازوییل منجربه تورم می‌شود. مثلا زمانی که یک کامیون با حجم بار محدود، کالا جابه‌جا می‌کند، مقدار مشخصی سوخت فسیلی مصرف می‌شود. در این نوع از حمل‌ونقل، افزایش قیمت سوخت به‌طور مستقیم باعث افزایش هزینه‌های جابه‌جایی کالا و درنتیجه قیمت کالا خواهد شد.

ممکن است در ظاهر این‌ طور به‌نظر برسد که هزینه حمل‌ونقل کالا با کامیون بسیار کمتر از حمل‌ونقل آن با قطار باشد، اما مسئله این است که این نتیجه‌گیری برای مبنای یک تفکر کوتاه مدت است، در صورتی که بازگشت هزینه‌ها در بلند مدت مشخص خواهد شد.

در حمل‌ونقل ریلی با توجه به سرمایه‌گذاری که در این زمینه انجام شده است، به نسبت افزایش قیمت سوخت، هزینه حمل‌ونقل کالا افزایش پیدا نمی‌کند. در واقع با وجود خطوط راه‌آهن کارآمد، انتقال تورم از طریق هزینه حمل‌ونقل به‌شدت کاهش پیدا می‌کند با وجود این سرمایه‌گذاری، به شکل کارآمدی از سوخت استفاده می‌شود و به‌طور مثال زمانی که قیمت سوخت دو برابر شود، قیمت حمل‌ونقل دو برابر نخواهد شد.

توسعه حمل‌ونقل ریلی به صورت مستقیم هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهد، اما باعث کارآمدی هزینه‌ها می‌شود. این توسعه، به سرمایه‌گذاری اولیه زیادی نیاز دارد، اما در بلند باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

نظر شما