شناسهٔ خبر: 62418 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی استان بیان کرد:

توسعه متکی بر حمل و نقل همگانی استراتژی راه و شهرسازی استان فارس است

مهدی عبدالهی رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی فارس گفت: از مهمترین استراتژی‌های راه و شهرسازی توسعه مبنی بر حمل و نقل همگانی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، مهدی عبدالهی رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به این که از مهمترین استراتژی‌های راه و شهرسازی توسعه مبنی بر حمل و نقل همگانی است، افزود: پیاده‌سازی سیستمی در بخش حمل و نقل زمانی موفق خواهد بود که هم منافع عمومی را حفظ و تامین کند و هم منافع شخص سفرکننده را در بر داشته باشد.

وی تصریح کرد: این نگاه یک نگاه ویژه است. نگرشی فرابخشی به استراتژی حمل و نقل که نتیجه آن کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف انرژی و کاهش سوانح رانندگی خواهد بود.

وی اضافه کرد:در مجموعه وزارت راه و شهرسازی این سیستم مهمترین استراتژی حمل و نقل است و برای رسیدن به این هدف تا پیش از این یک سند جامع و کامل در دسترس نداشته‌ایم و در مجموعه معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تهیه سند جامع استراتژی حمل و نقل کشور که به تایید شورای عالی راه و ترابری نیز رسید این مشکل مرتفع شده و در اردیبهشت ماه سال جاری به تمام دست اندرکاران بخش حمل و نقل ابلاغ شد.

عبدالهی اذعان داشت:ماموریت ما بر اساس این سند عبارتند از بسترسازی جهت ایجاد سیستم حمل و نقل کارا و چابک ، ایمن ، سبز ، با سرعت بالا ، و از همه مهمتر در دسترس بودن این ماموریت به منظور بهبود کیفیت زندگی مردم ، تاثیر بر تجارت داخلی و خارجی ، رشد و رونق اقتصادی کشور محول شده است.

رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی فارس گفت: با هدف اینکه فرهنگ و نگرش مردم را از خودرو سواری و تفریح با خودرو به سمت انسان محوری و تعاملات اجتماعی انسان پیش ببریم اجرای ۲۴استراتژی مصوبه حمل و نقل را در دستور کار قرار داده‌ایم که مهمترین این استراتژی‌ها اجرای توسعه حمل و نقل همگانی و TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) است.

وی خاطرنشان ساخت:در واقع برای اینکه بتوانیم انسان محوری را جایگزین خودرو محوری کنیم باید به سمت توسعه وسیله حمل و نقل همگانی و ترغیب مردم به سمت پیاده مداری و دوچرخه سواری و یا استفاده از وسیله نقلیه عمومی انجام دهیم. جهت محقق نمودن این اهداف بایستی ساختار شهرسازی و طرح جامع شهری به گونه ای بازنگری گردد که هر فردی از منزل خود به بیرون می رود در شعاع مناسبی (حداکثر ۸۰۰ متر ) بتواند به وسیله نقلیه عمومی و همگانی دسترسی داشته باشد.

عبدالهی افزود:متاسفانه عدم توجه به استفاده از وسیله نقلیه همگانی باعث شده روزانه حداقل ۱۷۰۰۰۰وسیله نقلیه به صورت آونگی به شهر شیراز وارد و از شهر شیراز خارج شوند در نتیجه باعث عدم ایمنی ، آلودگی محیط زیست ، و ترافیک شدید در شهر شیراز شده است . به همین منظور ایجاد قطارهای حومه ای و اتوبوس های حومه‌ای ، جهت جایگزینی خودرو شخصی از حومه به شیراز بایستی برنامه ریزی ، تامین و راه اندازی شود.

او در پایان اظهار امیدواری کرد با رشد هوشمندانه شهرها و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و ایجاد فرهنگ استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی و توسعه شهرها مبتنی بر استفاده از وسیله حمل و نقل همگانی زندگی بهتر و با کیفیت بالاتری داشته باشیم.

نظر شما