شناسهٔ خبر: 62424 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره نظارت بر راه‌های روستایی راه و شهرسازی استان زنجان مطرح کرد:

اغلب راه‌های روستایی استان زنجان آسفالته هستند/ لزوم تخصیص به موقع اعتبار به آسفالت راه‌های روستایی و وصول مطالبات پیمانکاری

راه روستایی رییس اداره نظارت بر راه‌های روستایی راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه ۸۰.۱ در صد راه‌های روستایی استان آسفالته هستند، گفت: عمده‌ترین مشکل احداث راه‌های استان عدم تخصیص است، در حالی که برنامه‌ریزی‌ها انجام و قراردادها منعقد شده است و در صورت ابلاع به موقع اعتبار، باقی روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز از راه آسفالت برخوردار خواهند شد.

رسول آدمی درباره آخرین وضعیت راه‌های روستایی استان زنجان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: استان زنجان دارای ۴ هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است و حدودا ۹۵.۴ درصد خانوار روستایی از راه آسفالته روستایی استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۸۰.۱ در صد راه‌های روستایی استان دارای آسفالت هستند و اخیرا ۴ قرارداد به صورت پکیچ برای کل شهرستان‌ها منعقد کرده‌ایم که تقریبا اغلب روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز که جزو برنامه ششم بوده‌اند در دل همان قراردادها آمده‌اند. مبلغ این قرار دادها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است .

رییس اداره نظارت بر راه‌های روستایی راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه توضیح داد: برنامه‌ریزی شده است که در طی ۳ سال با توجه به اعتبارات ابلاغی و استانی و سهمیه قیر استان پروژه‌های بالای ۲۰ خانوار کامل شود و درصد برخورداری از آنها به حداکثر برسد.

وی  گفت: در مجموع مقدار اعتبارات استانی سال جاری ما حدود ۲۴ میلیارد تومان است که تا کنون حدود ۱۴ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است. عمده‌ترین مشکل ما عدم تخصیص است و این در حالی است که برنامه‌ریزی ها انجام و قراردادها منعقد شده است و پیمانکار هم در پروژه حاضر و مشغول به کار است و در صورت ابلاع به موقع اعتبار باقی روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز از راه آسفالت برخوردار خواهند شد.

آدمی همچنین اضافه کرد: در سال ۹۶  نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان ابلاغی داشتیم که تخصیص نشده و چیزی کمتر از ۷ درصد است و امسال نیز ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد ابلاغ شده است و از این مبلغ تا به امروز درصدی تخصیص نیافته است که این مسایل به انباشت مطالبات و تعهدات ما منجر شده است.

این مدیر استانی در ادامه توضیح داد: پروژه‌هایی که برشمردیم جاری هستد و علاوه بر این‌ها مطالباتمان در حدود ۱۵ میلیارد تومان و از دیون ما به پیمانکاران است .

آدمی در ادامه درباره چالش راه‌های روستایی بدون روکش آسفالت در فصل بارندگی گفت: خوشبختانه نسبت به میانگین کشوری استان ما از نظر راه‌های روستای از وضعیت بهتری برخوردار است. واضح است که هم از نظر اجتماعی و هم از این جنبه که بسیاری از قراردادها منعقد شده و به پیمانکار هم متعهد ایجاد شده است بهتر است که اعتبارات نیز به موقع تخصیص پیدا کنند و طبق برنامه ششم از نظر آمار راه‌های روستایی مشکلی نداشته باشیم.

رییس اداره نظارت بر راه‌های روستایی راه و شهرسازی استان زنجان همچنین تصریح کرد: تخصیص اعتبارات وزارتخانه از طرف شرکت ساخت در شرایط امروز بسیار حایز اهمیت است و همچنین اختصاص قیر هم مهم است. در واقع از هر جنبه که مسوولان بتوانند به استان تخصیص اعتبار دهند، به وضعیت راه‌های استان کمک خواهد شد./

نظر شما