شناسهٔ خبر: 62443 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) عنوان کرد:

تاسیس شرکت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی/ افتتاح ترمینال سلام در آینده نزدیک

علی رستمی سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از تاسیس شرکت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: ترمینال سلام با تلاش سرمایه‌گذار و پیمانکار در اینده نزدیک افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی رستمی، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشست خبری، با بیان اینکه هدف از تاسیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است، گفت: به همین منظور تاسیس شرکت مناطق آزاد و ویژه، فرودگاه و زیرساخت در این مجموعه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: با تغییراتی که اخیرا در اساسنامه شرکت ایجاد شده، امروز شاهد آن هستیم که شرکت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در شرف تاسیس قرار دارند.

رستمی با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای رسیدن به اهداف خود در عرصه بین‌المللی، یعنی تبدیل به هاب دوم حمل مسافر و هاب اول حمل بار در منطقه، نیاز به یک طرح جامع خوب و در سطح بین‌المللی داشت، گفت: امروز این طرح با مشارکت شرکت‌های مطرح خارجی تدوین شده و می‌تواند شروع کننده فرآیند توسعه منطقه باشد.

وی ادامه داد: برای نیل به این هدف می‌بایست اجرای طرح فازبندی می‌شد. به همین منظور سه برنامه ۵، ۱۰ و ۱۵ ساله تدوین شده است. در طرح توسعه ۵ ساله که در آستانه تصویب قرار دارد، پروژه‌های خوبی هم در عرصه فرودگاهی، هم در منطقه آزاد و هم در منطقه ویژه اقتصادی پیش‌بینی شده است. 

رستمی افزود: اجرای این طرح می‌تواند موتور محرک توسعه تهران و منطقه باشد. بر همین اساس تا عید خبرهای خوبی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خواهیم داشت.

افتتاح ترمینال سلام در آینده نزدیک

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سپس به افتتاح ترمینال سلام در چند ماه آینده اشاره کرد و گفت: ترمینال سلام در واقع در حکم یک فرودگاه است. چراکه به غیر از ترمینال، تاکسی‌وی، اپرون، پارکینگ و راه‌های دسترسی را نیز شامل می‌شود. این ترمینال با تمام ترمینال‌های موجود در کشور متفاوت است.

وی ادامه داد: ترمینال سلام کاملا هوشمند و کلیه خدمات به مسافر در این ترمینال الکترونیک خواهد بود. به همین منظور بخشی از تجهیزات لازم برای خدمات الکترونیک در بدو افتتاح و بخشی دیگر بعد از گذشت مدتی به ترمینال افزوده می‌شود.

رستمی با اشاره به اینکه ظرفیت ترمینال سلام ۵ میلیون مسافر در سال است، گفت: در این ترمینال همه خدمات به مسافران در حد یک ترمینال CIP ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه، ترمینال سلام در ماه‌‌های آینده به افتتاح برسد. این اتفاق ظرفیت فرودگاه را به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و شروعی خواهد بود برای ابرپروژه ترمینال ایران‌شهر، که امیدواریم در ۵ سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

برنامه‌ریزی برای پروازهای داخلی در فرودگاه امام

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سپس به مشکل تاکسی‌داران این مجموعه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ساماندهی تاکسی‌های فرودگاه کلید خورده و اقداماتی نظیر الکترونیکی کردن اعزام و پذیرش مسافر برای تاکسی‌ها انجام شده است. همچنین سامانه‌ای به منظور اطلاع‌رسانی پیامکی به رانندگان در مورد نوبت آن‌ها طراحی شده که از معطل ماندن طولانی مدت رانندگان در فرودگاه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده هرگاه از بخشی غافل شدیم، مشکلات در آن بخش چند برابر شده، اما با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان مشکلات را حل کرد.

رستمی به راه‌اندازی پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد و گفت: به درخواست سازمان هواپیمایی کشوری، در حال برنامه‌ریزی برای شروع پروازهای داخلی فرودگاه حضرت امام بعد از افتتاح ترمینال سلام هستیم تا هم خلاء پروازهای شبانه فرودگاه مهرآباد پوشش داده شود و هم امکان ایجاد پروازهای کانکشن داخلی و خارجی فراهم شود.

وی افزود: به این منظور چند پرواز داخلی به استان‌های دور از تهران برقرار خواهد شد.

کاهش ۱۲ درصدی مسافران خارجی

رستمی در ادامه به خاتمه پرواز برخی شرکت‌های خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: تا کنون ۷ شرکت خارجی فرودگاه امام را ترک کرده‌اند که البته بخش بزرگی از ظرفیت خالی شده را ایرلاین‌های داخلی از جمله هما پوشش داده‌اند.

وی ادامه داد: نوسانات شدید ارزی و افزایش عوارض خروج از کشور در کاهش تعداد مسافران خارجی تاثیر داشته است. به همین دلیل از ابتدای سال تا کنون مجموعا ۱۲ درصد از میزان مسافران خارجی فرودگاه حضرت امام کاسته شده است.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به زیرساخت‌ها مناسب این مجموعه گفت: شرایط برای انجام فعالیت‌های اقتصادی فراهم است. تلاش‌هایی نیز برای مراودات پرواز میان مناطق آزاد و فرودگاه امام خمینی (ره) در دست انجام قرار دارد.

وی در نهایت به وجود و احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مانند دو اتوبان، کمربندی تهران و قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و گفت: ایجاد یک شهر لجستیک و بندر خشک در دستور کار قرار دارد. همچنین به زودی شاهد افتتاح ساختمان مرکزی منطقه ازاد و کلنگ زنی محدوده پیشران این منطقه خواهیم بود.

نظر شما