شناسهٔ خبر: 62496 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

در بازآفرینی شهری به کار بسیجی نیاز است/ بازآفرینی تنها برای وزارت راه‌و شهرسازی مصوب نشده است

ایمان طاهر معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد هنوز مابقی وزارتخانه‌ها در موضوع بازآفرینی توجیه نشده‌اند و تنها این طرح برای وزارت راه و شهرسازی مصوب نشده است.

ایمان طاهر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص طرح بازآفرینی این استان اظهار داشت: براساس ابلاغ مقام عالی وزارت که جدیدا ابلاغ آن صورت گرفته است و توافقی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت ۵۳ میلیارد برای این طرح به استان اصفهان تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: در این نامه که مقام عالی وزارت به استانداری اصفهان ارسال کردند بابت ۵۵۲۱ واحد ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده در محلات هدف این ۵۳ میلیارد تومان بابت خدمات روبنایی و زیربنایی اختصاص داده شد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه با اشاره به وجود ۲۷۰ محله هدف در کشور در طرح بازآفرینی شهری تصریح کرد: در این تعداد محله هدف قرار است یکصد هزار واحد مسکونی احداث شود.

وی ادامه داد: با این حال قرار نیست این تعداد ساخت در اراضی ملی و توسط دولت ساخته شود بلکه این یک کار مشارکتی بین توسعه‌گر، انبوه ساز و خود مردم است که با تخریب بناها در این محلات اقدام به ساخت و ساز کنند.

ایمان طاهر ادامه داد: در استان اصفهان ۱۹ محله از این ۲۷۰ محله وجود دارد که در شهرهای اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و شهرضا قرار دارند و برنامه‌ریزی این است که سهمیه اختصاص داده شده بابت ساخت ۵۵۲۱ واحد در این شهرها هزینه شود. البته بازهم باید تاکید شود این عدد مربوط به دولت نیست و در یک کار مشارکتی این تعداد با این بودجه ساخته می‌شوند.

وی افزود: طبق آخرین اعلام صورت گرفته از سوی شرکت بازآفرینی شهری بابت هر واحد که توسعه‌گر یا انبوه‌ساز می‌سازد ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که این میزان بابت دوران مشارکت بوده و بعد از اتمام کار باید تسویه شود. ۴۰ میلیون این تسهیلات با سود ۹ درصد و ۷۰ میلیون با سود ۱۸ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین قرار است لیست افرادی که در بانک مسکن به عنوان وام اولی‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند در اختیار توسعه گر قرار بگیرد تا وام‌های دریافتی آن‌ها نیز در این طرح هزینه شود. البته مذاکراتی با آقای عشایری داشته‌ایم تا در صورت امکان کل مبلغ ۱۱۰ میلیون تسهیلات با سود ۹ درصد تسویه شود که پیگیر آن هستیم. همچنین از تسهیلات دیگر تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت است که دولت این هزینه را به شهرداری‌ها بابت این محلات پرداخت خواهد کرد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان اصفهان با اشاره به طرح جامع اقدام مشترک در موضوع بازآفرینی و تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها در این طرح باید با وزارت راه و شهرسازی همکاری داشته باشند، اظهار داشت: در شروع این طرح کار بازسازی، نوسازی و بازآفرینی باید همه دستگاه‌ها سهیم باشند و وزارت راه و شهرسازی تنها نباشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در محله همت‌آباد که یکی از محله‌های هدف در استان اصفهان در طرح بازآفرینی شهری است یکسری خدمات هم زیربنایی است و هم خدماتی مثل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی لازم است. اگر قرار است شروع شود به عنوان مثال باید شرکت آب و فاضلاب در بحث اصلاح شبکه آبرسانی و فاضلاب همکاری داشته باشد تا طرح جامع اقدام مشترک که یک کار مشارکتی است موفق پیش برود.

ایمان طاهر ادامه داد: براساس مصوبه هیات وزیران که سال گذشته ابلاغ شد تمامی دستگاه ها موظف هستند بیش از ۳۰ درصد از بودجه خودشان را در محلات هدف در این طرح هزینه کنند. بر اساس این طرح بودجه وزارت راه و شهرسازی آماده است اما به شرطی هزینه خواهد شد که بقیه دستگاه ها در این طرح هم سهم خودشان را پرداخت کنند.

وی با اشاره ۱۰۷ شهر استان اصفهان که ۳ شهر آن شهرهای جدید بوده و ناکارآمد نیستند، تصریح کرد: در استان اصفهان ۱۰۴ شهر که شهرهای جدید جزو آن نیستند برای بیش از ۷۰ شهر محلات بافت‌های فرسوده در کمیسیون ماده ۵  مصوب شده‌اند و بقیه هم تا پایان سال به اتمام خواهند رسید.

وی ادامه داد: در استان اصفهان بحث تملک کارخانه ریسباف یک کار بزرگ در حوزه بازآفرینی بود که به جای تخریب این بافت حدود ۷۰هزار متر مربعی که در بهترین نقطه شهر اصفهان قرار دارد، تملک شد تا به عنوان یک فضای شهری از آن بهره شود. به جز این بنا چند مورد دیگر از جمله سیلوی اصفهان هم در برنامه قرار دارد تا با تملک شدن این اولین سیلوی ذخیره شهر به جای تخریب یک فضای شهری کارآمد در حوزه‌های مختلف باشد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان اصفهان درخصوص همکاری‌ دیگر دستگاه‌ها در بحث بازآفرینی شهری در طرح جامع اقدام مشترک اظهار داشت: به نظر می‌رسد هنوز دیگر وزارتخانه‌ها در موضوع بازآفرینی توجیه نشده‌اند. چند روز قبل رئیس جمهوری محترم تأکید کردند مانند مسکن مهر که ۱۲ سال پیش شروع و کل کشور بسیج شدند، این طرح تنها برای وزارت راه و شهرسازی مصوب نشده است.

وی افزود: به همین خاطر همکاری‌ها مطلوب نبوده است و این نیازمند توجه ویژه استانداران است تا این مساله را به یک الزام برای دیگر دستگاه‌ها تبدیل کنند. قطعا در همه استان‌ها و در استان اصفهان اگر مشارکت دیگر دستگاه ها نباشد با ۵۳ میلیارد یا بودجه دیگر استان‌ها اتفاقی در طرح بازآفرینی شهری نخواهد افتاد.

نظر شما