شناسهٔ خبر: 62568 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

خريد لكوموتيو و واگن‌های ريلی ملی تسريع می‌شود/ شورایی شبیه شورای رقابت در راه‌آهن شکل می‌گیرد/ صندوق توسعه حمل ونقل به مرحله اجرایی رسید/ تعهدات ریلی دولت تا پایان سال ۹۷ محقق می‌شود

گزارش آخر هفته هنوز ریلی از سوی ذوب آهن وارد چرخه مصرف نشده است، افزایش ظرفیت حمل بار راه‌آهن زاهدان- میر جاوه تا ۷ میلیون تن، ریل گذاری ۱۵۶ کیلومتر راه آهن از ابتدای سال جاری تا کنون و توقف قطار در زمان خروج چرخ از ریل با اختراع مهندس ایرانی از عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

خريد لكوموتيو و واگن‌های ريلی ملی تسريع می شود

وزير راه و شهرسازی با تاكيد براينكه بايد در امضای قراردادهای خريد لكوموتيو و واگن‌های مختلف اعم از باری و مسافری تسريع شود، گفت: بخش خصوصی موتور محرك ما در تمامی شقوق حمل ونقل و امور وزارت راه وشهرسازی است.محمد اسلامی وزير راه و شهرسازی در مراسم گراميداشت هفته حمل ونقل در راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران با بيان اينكه خوشبختانه سياست‌های كلی نظام و اولويت‌های آن بر توسعه حمل ونقل ريلی تاكيد دارد افزود: در برنامه ششم توسعه و بودجه احكام دائمی و مفصلی در حوزه توسعه ريل و مسائل آن به تشريح بيان شده است.

وي با بيان اينكه ما نيز به عنوان وزارت راه و شهرسازی بايد خودمان را با اين سياست‌ها منطبق كنيم افزود: بايد به سمتی حركت كرد تا جذابيت اين حوزه افزايش يابد و سرمايه‌گذاران استقبال بيشتری براي سرمايه‌گذاری در حوزه ريلي داشته باشند.وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پایش و دسته‌بندی سیاست‌ها باید یک کار دائمی باشد تصریح کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی خط‌مشی‌های تعیین‌شده را دنبال کرده‌ایم تا به اهداف عالی برنامه‌ریزی‌شده دست‌یابیم.

وی بابیان اینکه حوزه حمل‌ونقل در حال حاضر نارس است و باید بهره‌وری در این صنعت افزایش یابد ادامه داد: تنظیم مقررات در این صنعت باید به‌گونه‌ای باشد که بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی را فراهم کند.

شورایی شبیه شورای رقابت در راه‌آهن شکل می‌گیرد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بابیان اینکه حوزه ریل امسال راندمان چشم‌گیری داشته است گفت: برای نظارت بهتر بر قیمت‌ها و در نظر گرفتن مسائل مختلف شورایی شبیه شورای رقابت با حضور فعالان این صنعت در راه‌آهن ایجاد می‌شود.سعید محمد زاده در مراسم بزرگداشت هفته حمل‌ونقل در ساختمان مرکزی راه‌آهن ایران بابیان اینکه بهره‌وری باید در بودجه سال آتی یکی از اولویت‌ها باشد افزود: بنده معتقد هستم که در کشور باید یارانه‌ها هدفمند شوند و بررسی عالی لازم برای اثربخشی ردیف‌های بودجه‌ای در صنایع مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل دومین مصرف‌کننده انرژی در کشور است تصریح کرد: بخش حمل‌ونقل ۹۳ درصد از مصرف انرژی در کشور را مورداستفاده قرار می‌دهد و این در حالی است که ما می‌توانیم با انتقال بار از جاده به ریل در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی کنیم.مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد:اگر سهم ریل از بارهای انتقالی درون کشور از ۱۳ درصد فعلی به ۲۷ الی ۲۸ درصد برسد حدود ۵ درصد در مصرف انرژی در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

محمدزاده با یادآوری این مسئله که ۱۲ درصد از کشته‌های جاده‌ای به دلیل تردد کامیون‌های بزرگ و حمل بار ریل پند در جاده‌های کشور است افزود: اگر این بارها به ریل منتقل شوند باعث کاهش چشمگیر کشته‌های جاده‌ای نیز خواهیم بود که البته ظرفیت‌های خوبی در برنامه ششم توسعه  برای توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی‌شده که نیازمند بهره‌گیری است.

صندوق توسعه حمل ونقل به مرحله اجرایی رسید

معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با تاكید براینكه صندوق توسعه حمل ونقل برای تامین منابع مالی حمل ونقل به مرحله اجرایی نزدیك شده است گفت: در گذشته به دلیل برخی از تفاسیر قانون مالیات، سرمایه‌گذاران حوزه حمل ونقل با مشكلاتی مواجه بودند كه اینك با اصلاح قانون این مشكلات برطرف شده است. امیر امینی در نشست خبری كه در سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته برگزار شد تصریح كرد: از سال ۹۲ به بعد ۳ واقعه خوب در وزارت راه و شهرسازی پایه‌ریزی شده است كه از آن جمله می‌توان به تصویب قانون صندوق توسعه حمل ونقل اشاره كرد.

وی با بیان اینكه در اساس‌نامه صندوق توسعه حمل ونقل تامین منابع مالی این صنعت پیش‌بینی شده است اظهار كرد: این صندوق با هدف تامین ناوگان، بیمه و تضمین سرمایه‌گذاری و احداث زیرساخت‌های حمل ونقل تاسیس شد و اجازه‌های خاصی نیز در اساس‌نامه آن برای كمك به حمل ونقل پیش‌بینی شده است.معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینكه یكی از مهم‌ترین مشكلات در بخش حمل ونقل انتشار اوراق قرضه بود افزود: در صندوق حمل ونقل اجازه انتشار این اوراق گرفته شده است و بعد از اجرایی شدن ساختار این صندوق برخلاف دیگر صندوق‌ها می‌تواند در آینده‌ای نزدیك به صورت فعال در عرصه حمل ونقل از بخش خصوصی حمایت كند.

این مقام مسئول با بیان اینكه مشكل بعدی صنعت حمل ونقل ما مشكل سرمایه‌گذاران برای پرداخت مالیات بود ادامه داد: از برخی از ماده‌های قانون مالیات تفاسیری اجرایی می‌شد كه پروژه‌های راه و ترابری از ابتدا تا مرحله سود و بهره‌برداری مالیات تعلق می‌گرفت و همین امر مشكل اصلی سرمایه‌گذاران این بخش بود.

تعهدات ریلی دولت تا پایان سال ۹۷ محقق می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به فراهم بودن شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جاده‌ای و ریلی بیان داشت: علاوه بر فراهم بودن امکانات  قانونی برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها، سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی در پروژه‌های زیرساخت ریلی نیز مشارکت کنند.

خیرالله خادمی در نشست خبری آخرین روز از سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته با ارایه گزارشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷ مجموع راه‌آهن ساخته شده در کشور ۴ هزار و ۵۶۵ کیلومتر بوده. اما در حال حاضر پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر خطوط ریلی شامل مسیرهای اصلی، فرعی و ایستگاهی هستیم. که بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر طی گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی احداث شده است.

وی افزود: ۲۸۵ کیلومتر آزادراه منتهی به پایتخت تا پیش از انقلاب ۵۷ احداث شده بود. اما امروز با همت و تلاش فعالان این حوزه شاهد بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور هستیم. البته هزار و ۱۶۸ کیلومتر مسیر آزادراهی نیز در دست اجرا قرار دارد.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بزرگراه‌های کشور تا پیش از انقلاب اسلامی صفر بوده است، گفت: امروز بالغ بر ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگ‌راه در کشور وجود دارد. همچنین راه‌های اصلی، درجه دو و درجه ۳ نیز ۴۷ هزار کیلومتر بوده است که ۶۲ هزار کیلومتر طی چهل سال بعد از انقلاب اسلامی احداث شده است.

هنوز ریلی از سوی ذوب آهن وارد چرخه مصرف نشده است

مهندس خطیبی معاون توسعه راه‌آهن شرکت ساخت در نشست خبری گفت: با اینکه قرارداد تولید ریل ملی با ذوب‌آهن امضا شده اما هنوز ریلی وارد چرخه مصرف نشده است و به همین خاطر ما در پروژه‌های خود تا کنون از ریل وارداتی استفاده می‌کنیم .وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا کنون ۶۰ هزار تن ریل برای ساخت راه‌آهن مصرف شده است گفت: تمامی ریل‌هایی که در این مدت مورد استفاده شرکت بوده است وارداتی بوده و برخی از آن‌ها توسط شرکت‌های سازنده و برخی دیگر توسط دولت خریداری شده است.

معاون شرکت ساخت با بیان اینکه ساخت راه‌آهن تهران – آمل از دستور کار خارج نشده است افزود: طی جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا بررسی‌های ابتدایی طرح آن امکان‌سنجی شود و از یک ماه گذشته مقدمات برای این امر آغاز شده است.

وی ادامه داد: بناست تا راه آهن تهران – آمل به صورت تندرو اجرایی شود و همین امر امکان‌سنجی آن را بسیار حساس می‌کند زیرا اگر این مسیر تندرو شود می‌تواند مکمل مسیر تندروی اصفهان – قم – تهران باشد که در حال اجراست.

افزایش ظرفیت حمل بار راه‌آهن زاهدان- میر جاوه تا ۷ میلیون تن

 افزایش ظرفیت حمل بار راه‌آهن زاهدان- میر جاوه تا ۷ میلیون تن در دستور کار راه‌آهن قرار دارد.سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن در بازدید از ایستگاه راه‌آهن میر جاوه با اعلام این خبر گفت: تمام تلاش ما این است که مسیر میرجاوه به سمت داخل ایران تا مرز ترکیه و در شمال، در سرخس و اینچه برون، حداکثر فضا برای جابجایی کالا و استفاده از ظرفیت راه‌آهن در صادرات و واردات کالا و نیز حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت فراهم شود.

وی در جریان این بازدید که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر عالی مناطق آزاد و نمایندگان مجلس صورت گرفت افزود: یکی از مسیرهای مهم و استراتژیک راه‌آهن، مسیر زاهدان- میر جاوه تا کویته پاکستان است که از جهت زیرساخت و زیربنا نیاز به افزایش ظرفیت داریم که این کار را آغاز کرده و امیدواریم اثرات آن به‌زودی در اقتصاد کشور نمایان شود.وی خاطرنشان کرد: این مسیر در وضعیت موجود، ظرفیت جابجایی ۴ میلیون تن بار را دارد و امیدواریم در کمتر از یک سال آینده به ۷ میلیون تن برسد.

محمد زاده ادامه داد: منطقه میر جاوه در صدسال گذشته ، با احداث راه‌آهن شناخته شد و توسعه پیدا کرد و امیدواریم راه‌آهن در توسعه این منطقه نقش بیشتری داشته باشد.گفتنی است در این بازدید، مدیرعامل راه‌آهن، کلنگ منطقه ویژه اقتصادی شهرستان میر جاوه را نیز به زمین زد.

ریل گذاری ۱۵۶ کیلومتر راه آهن از ابتدای سال جاری تا کنون

سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه ها در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته خبر داد: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۱۵۶ کیلومتر ریل‌گذاری در هشت طرح ریلی کشور صورت گرفته است.عباس خطیبی هدف اصلی دوسال گذشته در توسعه شبکه ریلی کشور را تخصیص منابع به پروژه های مهم و نیمه تمام اعلام کرد و گفت: طبق هدف گذاری انجام شده، تکمیل ۹۷۰ کیلومتر خط ریلی در قالب اتصال پنج مرکز استان به شبکه سراسری ریلی و اتصال ریلی ایران به کشور افغانستان با راه‌آهن خواف- هرات برنامه ریزی شد.

وی افزود: از این میزان ۵۴۰ کیلومتر  در سه پروژه تهران- همدان، ملایر- کرمانشاه و مراغه- ارومیه تکمیل و به بهره برداری رسید که بدین ترتیب با اتصال ارومیه به خط آهن سراسری بیست و دومین مرکز استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد

سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها اتمام ۴۳۰ کیلومتر خط ریلی باقیمانده را به تکمیل  سه پروژه قزوین- رشت، میانه- تبریز و خواف- هرات مرتبط دانست و اظهار داشت: در تلاش هستیم این سه پروژه را نیز تا پایان سالجاری و یا اوایل سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

توقف قطار در زمان خروج چرخ از ریل با اختراع مهندس ایرانی

محمد غیبی‌شوی مخترع ایرانی برای اولین بار در جهان سیستمی را ساخت تا چنانچه چرخ از ریل خارج شود سیستم اقدام به تخلیه هوا کرده و تا زمانی که چرخ مجدد به شرایط اولیه بازنگردد و سانحه رفع نشود اجازه حرکت به‌قطار نمی‌دهد.

مخترع ایرانی همکار در راه‌آهن، برای اولین بار در جهان سیستمی را ساخت تا چنانچه چرخ از ریل خارج شود سیستم اقدام به تخلیه هوا کرده و تا زمانی که چرخ مجدد به شرایط اولیه بازنگردد و سانحه رفع نشود اجازه حرکت به‌قطار نمی‌دهد. این سیستم پس از رفع سانحه سیستم وارد مدار شده، سیر مجدداً آغاز می‌شود و در تمام این مراحل هیچ نیازی به تعمیرات نیست و مانع حوادث بسیاری خواهد شد. محمد غیبی‌شوی مخترع سیستم «سیستم ترمز اضطراری و جلوگیری از سانحه و تشدید آن» انگیزه خود برای ابداع این سیستم را خودباوری و اعتماد به دانش و مالکین ایده و اختراعات داخلی می‌داند و معتقد است می‌توان صنعت کشور را متحول و بی‌نیاز از دانش خارجی کند.

او که مدیریت شرکت فنی مهندسی رهپیویان زاگرس را به عهده دارد، معتقد است در کلیه سوانح ریلی مثلث شرکت‌های حمل‌ونقل، زیرساخت‌های راه‌آهن و شرکت‌های بیمه متضرر می‌شود و اگر این مثلث خواهان جلوگیری از این ضررها باشد، آمادگی همراهی با آن را داریم.

نظر شما