شناسهٔ خبر: 62569 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد؛

محدودیت‌های سازمان بنادر در جذب نیرو و منابع مالی برداشته می‌شود

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جلسه هفته گذشته و تصویب رفع محدودیت های سازمان بنادر برای جذب نیروی انسانی ومنابع مالی، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی باید به لحاظ وظایف و مأموریت‌ها رفع محدودیت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر، افزود: کمیسیون عمران مجلس اخیرا مصوب کرده است، محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی که مانع کار مدیران سازمان بنادر است رفع شود و سازمان بنادر از قانون مدیریت خدمات کشوری خارج و در قالب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور فعالیت کند.

وی اظهار کرد: با رشد حمل و نقل و توجه به کریدورهای بین‌المللی و ارتقای ارتباط تجاری در کریدورهای بین‌المللی باید دانست که این کریدورها نقشی استراتژیک به لحاظ تأمین امنیت برای قدرت‌های سیاسی دارند.

وی افزود: کشورهایی که دارای کریدورهای مهم بین‌المللی باشند، به لحاظ شرایط اقتصادی امن‌ترین کشورها هستند، ایران از این نظر جرو کشورهای تأثیرگذار دنیا است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران در همه مدل‌های حمل‌ونقلی فعال است، گفت: ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم، بازار خوب ۴۰۰ میلیون‌نفری در اختیار داریم و در مسیر کریدورهای مهم دنیا هستیم، بنابراین ایران را نمی‌توان به راحتی کنار گذاشت، ضمن آنکه دارای امنیت پایدار و خدشه‌ناپذیر هستیم.

وی با انتقاد از اینکه از ظرفیت‌های کریدورهای ترانزیتی خود استفاده مطلوب نکردیم، گفت: این موضوع از مطالبات جدی ما از وزیر راه و شهرسازی است.

رضایی کوچی با بیان اینکه به نسبت وسعت کشور در طول خطوط ریلی فقیر هستیم، گفت: ترکیه ۱۸ برابر ما شبکه ریلی توسعه یافته دارد.

وی با بیان اینکه در واگذاری امور به بخش خصوصی ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: مدیران اعتقاد و انگیزه‌ای برای واگذاری امور به بخش خصوصی ندارند، در حالی که این موضوع در برنامه‌های توسعه تأکید شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس  افزود: ما در فاینانس‌های داخلی و خارجی برای توسعه ریلی مشکل تأمین سهم ۱۵درصدی دولت را داشتیم که به دولت اجازه دادیم، از صندوق توسعه ملی کمک بگیرد.

وی با بیان اینکه طول عمر ناوگان باری و مسافری ریلی ما بالا است، گفت:‌اگر می‌خواهیم سهم ریل در جابه‌جایی مسافر افزایش یابد، باید در کنار افزایش سرعت نوسازی ناوگان هم داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه در حوزه دریایی اقدامات مؤثرتری در چند سال اخیر انجام شد، گفت: بیشترین حضور بخش خصوصی را در حوزه دریایی داریم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: ۹۰ درصد تجارت ما با بیرون از مرزها از طریق دریا است و افرادی باید در این مجموعه مسئولیت بپذیرند که نگاه بلندی دارند.

نظر شما