شناسهٔ خبر: 62647 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای عالی شهرسازی؛

مشکلات اعضای تعاونی مسکن زیتون در دبيرخانه شورای عالی شهرسازی بررسی می‌شود

ايزدي دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: مشکلات اعضای تعاونی مسکن زیتون در سه سطح شامل بررسی در کمیته‌های تخصصی شورای عالی با حضور اعضای تعاونی، در صورت نياز در سطح هیات وزیران و در نهایت در صورت نياز به طرح موضوع در سطح عالی‌تر و به منظور تعیین تکلیف نهایی از سوی سران سه قوه موضوع بررسی و اعلام نظر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به دستور وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی درخواست اعضای تعاونی مسکن زیتون جلسه‌ای با حضور محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مهدی ابراهیمی عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، اعضای هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، نماینده استانداری تهران، نمایندگان تعاونی زیتون در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

در این جلسه، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در بیان پیشینه این اختلافات اعلام کرد: به دنبال درخواستی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای بررسی موضوع اراضی معوض به اعضای شرکت تعاونی مسکن زیتون، چندی پیش جلسه شورای‌عالی تشکیل و با کلیات واگذاری اراضی واصفجان در پردیس به عنوان معوض اراضی تعاونی مسکن زیتون در سرخه حصار که به گفته سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک ملی سرخه حصار قرار دارد، موافقت شد.

ایزدی ادامه داد: به دنبال ابلاغیه شورای‌عالی در این مورد، اعضای تعاونی درخواست بررسی مجدد موضوع را داشتند و در این باره اعتراضاتی را عنوان کردند که با دستور وزیر راه و شهرسازی این جلسه به منظور بررسی بیشتر موضوع در دستور کار قرار گرفته است. 

معاون معماری و شهرسازی خطاب به حاضرین در نشست اعلام کرد: اراضی واصفجان طبق موافقتنامه ای که وظایفی را برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده بود تامین معوض شد و به تصویب اعضای شورای عالی رسید. 

وی با یاداوری این مطلب که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این موضوع (تعاونی مسکن زیتون) مسئولیت بررسی پيشنهاد‌های دریافت شده و انطباق آن با طرح‌های مصوب بالا دست را دارد گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی جلسه تشکیل شده است که امیدواریم به جمع‌بندی مناسبی دست یابیم و راهکاری برای این معضل بیابیم. 

ایزدی در ادامه با تاکید بر اینکه رویه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تغییر کرده و در تصمیماتی که اخذ می شود نظرات استان، مردم و خواست‌های مدنظر قرار می‌گیرد و نگاه بالا به پایینی نیست، گفت: در حال حاضر، جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به صورت علنی برگزار می شود و در موضوعاتی که ضرورت دارد حتما نمایندگان مردم، انجمن ها و در این مورد خاص تعاونی ها می توانند حضور پیدا کنند. 

وی در این رابطه به جلسه شورای عالی در سال جاری با موضوع قزوین و حفاظت از باغ های آن، جلسه با اهالی چالوس برای حفاظت از کارخانه تاریخی و واجد ارزش چالوس، جلسه با اهالی اراک در مورد تعیین تکلیف خيابان ٥٥ متري و همچنین جلسه ای با اهالی و کسبه دانشگاه تهران که خواستار عدم اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران بودند اشاره کرد. 

ایزدی گفت: در مورد تعاونی مسکن زیتون هم نقطه نظرات نمایندگان تعاونی و مردمی را که در این تعاونی ذی‌نفع هستند صورتجلسه می‌کنیم و در صدد هستیم تا مشکل سی و اندی ساله مردم را در مورد تعاونی مسکن زیتون به نتیجه قابل قبولی که هم منافع مردم و هم منافع ملی را در نظر بگیرد، حل کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی با ابزارهایی که در اختیار داریم هم در شورای عالی شهرسازی و معماری و هم در سازمان ملی زمین و مسکن و هم در شهرهای جدید مشکل مردم و شهروندان را در مورد تعاونی مسکن زیتون حل و فصل نماییم. 

این مقام مسئول همچنین گفت: یکی از آرزوهای ما این بوده که شهروندان به حقوق خود مسلط باشند و آنها را مطالبه کنند. در عین حال باید  این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که بندهای پیشنهادی نمایندگان تعاونی نباید با احکام بالادستی تناقض داشته باشد.

ایزدی در عین حال دستور تشکیل جلسه ای را در روز چهارشنبه ۵ دیماه با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سایر ذی نفعان با حضور نمایندگان تعاونی زیتون داد و گفت: امیدواریم در جلسه‌ای که روز چهارشنبه با حضور نمایندگان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای ذی نفع در پروژه تعاونی مسکن زیتون و همچنین نمایندگان آن تعاونی تشکیل می دهیم، به نتایج کارشناسی و روشنی دست یابیم که منافع همگان را در نظر بگیرد.

وی در عین حال اعلام کرد: این جلسه می‌تواند در سه سطح قابل بررسی باشد. سطح اول آن در کمیته های تخصصی شورای عالی و همچنین وزارتخانه است و در صورت دوم می توانیم با ارایه آن پیشنهادات به هیات دولت از سوی درخواستی که به وزیر راه و شهرسازی می دهیم پیگیری کنیم و در سطح سوم می توانیم با پیشنهاد و درخواست از وزیر راه و شهرسازی این مساله را در سطح سران سه قوه مطرح کرده و درخواست حل مشکل را در آن سطح نماییم.

مهدوی یکی از نمایندگان تعاونی مسکن زیتون نیز به نمایندگی از اعضا مطالبی را مطرح کرد و گفت: این مشکل در حدود چهاردهه است که ایجاد شده و تاکنون نیز پاسخی روشن به درخواست های مردم و تعیین تکلیف این مشکل وجود نداشته است.

به گفته وی، تعاونی مسکن زیتون که متعلق به وزارت جهادکشاورزی است ابتدا قرار بود زمینی را در ازگل به اعضای خود بدهد که بعدها به دلیل درخواست وزارت نفت این زمین ها به وزارت نفت واگذار شد و در عوض اراضی معوض سرخه حصار برای اعضای تعاونی مسکن زیتون در نظر گرفته شد که این اتفاق در سال های ۷۰ تا ۷۲ به وقوع پیوست. در همان سال ها مقرر شد تا ۲۴۰ هکتاری که در سرخه حصار به تصویب رسید که به مرور به اعضای تعاونی طی مراحل قانونی واگذار شود، ۴۰ درصد در اختیار وزارت مسکن وقت و ۶۰ درصد در اختیار تعاونی باشد که حدود دو سال جلساتی در این باره تشکیل شد و در نهایت هیات مدیره وقت این زمین ها را به صورت مشاء به اعضای ذی نفع واگذار کرد.

به گفته این نماینده تعاونی مسکن زیتون، هم اکنون نیز این اراضی معوضی که با مصوبه تعیین شده بودند باز هم محل اختلاف قرار گرفته و در جلسه‌ای که اخیرا در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد اراضی واصفجان تعیین شد که در حال حاضر امکان سکونت برای مردم در آنجا نیست.

وی به نمایندگی از کلیه اعضایی که در این تعاونی ذی‌نفع هستند درخواست حل مشکلات مردم را کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان به درخواست‌های به‌حق مردم را کرد.

گفتنی است، صورتجلسه ای که به امضای اعضای شرکت کننده در نشست قرار گرفته به شرح زیر است:

پیرو دعوت‌نامه مورخ ۹۷.۹.۲۴ جلسه ای در تاریخی ۹۷.۱۰.۱ با حضور نمایندگان تعاونی مسکن زیتون و معاونت شهرسازی و معماری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، اعضای هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران و سایر مدیران ستادی و استانی وزارت راه وشهرسازی برگزار و تصممیات زیر جمع‌بندی شد:

۱. جلسه تخصصی برای بررسی مستندات قانونی و قضایی مورد ادعای طرفین پیرامون وقوع یا عدم وقوع پارک ملی در اراضی زیتون در روز چهارشنبه ۹۷.۱۰.۵ با دعوت دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری برگزار شود.

۲. پیشنهادهای زیر از سوی نمایندگان اعضای تعاونی در جلسه مطرح شد؛

الف) پس‌گیری توافق کارگروه دولت پس از مرقومه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای بنا در ۳۰ درصد زمین و ۷۰ درصد فضای سبز خصوصی در هر قطعه زمین

ب) بازنگری در طرح جامع شهر تهران و الحاق اراضی زیتون به شهر تهران

۳. دعوت از نمایندگان تعاونی زیتون جهت شرکت در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری و طرح درخواست‌ها توسط نمایندگان مذکور در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران  

متن صورتجلسه را اینجا بخوانید

پایان جدالی ۳۰ ساله بر سر اراضی زیتون/ معوض اراضی تعاونی زیتون واقع در پارک سرخه حصار از طریق اراضی واقع در حریم شهر جدید پردیس تامین می‌شود

امکان‌سنجی ایجاد یک نقطه سکونتی در اراضی موسوم به واصفجان در حریم شهر جدید پردیس

 

نظر شما