شناسهٔ خبر: 62734 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی

راه‌آهن قزوین – رشت در گام بعد به بندر انزلی و کاسپین متصل می‌شود

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین رشت در پایان سال جاری و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی گفت: در گام بعدی قرار است تا این مسیر به بنادر انزلی و کاسپین متصل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن قزوین-رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سفر امروز به‌منظور بازدید از راه‌آهن تهران –قزوین و قزوین-رشت صورت گرفت که عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت در آینده نزدیک به اتمام می‌رسد و مرکز استان گیلان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی افزود: عملیات زیرسازی راه‌آهن قزوین- رشت به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال انجام عملیات روسازی، تنظیم خطوط و رل واژ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشخصات فیزیکی این پروژه ریلی بیان کرد: راه‌آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر دارای ۲۵ کیلومتر تونل و ۶۹ دستگاه پل به طول ۹ کیلومتر است همچنین حجم عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی ۲۲ میلیون مترمکعب محاسبه‌شده است و سرعت طرح برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته‌شده است.

خادمی بابیان اینکه راه‌آهن قزوین- رشت علاوه بر اهمیت داخلی موردتوجه سایر کشورها ازجمله آذربایجان برای اتصال به اروپا است، گفت: به دلیل اینکه این مسیر ریلی از کوه‌های البرز عبور کرده، اقدامات زیرسازی آن نیز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت می‌تواند در جابه‌جایی مردم به‌عنوان یک مسیر بدون توقف و ایمن در زمان پیک سفر مثمر ثمر باشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: پروژه احداث این راه‌آهن در مراحل پایانی قرار دارد و تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قطعی قرار می‌گیرد.

خادمی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تمام‌مسیرهای ریلی جدید به‌طور کامل تکمیل و به بهره‌بردار تحویل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبار موردنیاز برای تکمیل و تحویل این مسیر ریلی گفت: مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این مسیر ریلی برآورد شده است که ۶۰ میلیارد تومان به‌صورت نقدی و ۹۰ میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه تأمین خواهد شد.

به گفته خادمی بر اساس مطالعات انجام‌شده راه‌آهن قزوین-رشت از ظرفیت جابه‌جایی ۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار در یک افق ۲۰ ساله را دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در پایان با توجه به قابلیت اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به بنادر انزلی و کاسپین خاطرنشان کرد: مرحله اول بهره‌برداری این مسیر ریلی بااتصال رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان به شبکه ریلی مطرح بود و در مرحله دوم قرار است این خط آهن از طریق خطوط جانبی به بنادر انزلی و کاسپین متصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : به‌منظور ورود ریل به داخل بندر انزلی باهدف بارگیری مستقیم قطار از کشتی با سازمان بنادر و دریانوردی توافقی امضاشده است که تا طی سه سال این مسیر ریلی ۴۰ کیلومتری احداث شود.

نظر شما