شناسهٔ خبر: 62745 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کرد

وزیر راه و شهرسازی بر هم‌پیوندی سیاست بازآفرینی در سندهای توسعه شهری تاکید دارد/اهدای جایزه به پنج ایده برتر در کارگاه بازآفرینی شهری/طرح‌های توسعه شهری با موفقیت روبه‌رو نبودند

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در کارگاه بازآفرینی شهری ضمن اعلام این مطلب که به پنج ایده برتر در این کارگاه جوایزی نفیس تعلق خواهد گرفت با تشریح سیاست‌های ۱۸ گانه بازآفرینی شهری گفت: با تأکید وزیر راه و شهرسازی تلاش داریم تا سیاست بازآفرینی را در سندهای توسعه شهری وارد کرده و بین آن‌ها هم پیوندی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران امروز چهارم دی‌ماه در کارگاه بازآفرینی شهری که به همت شرکت بازآفرینی شهری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد ضمن تبیین ۱۸ سیاست ابلاغی بازآفرینی شهری تصریح کرد: سیاست بازآفرینی شهری از سال ۹۲ جایگزین سیاست نوسازی شهری شد و آخرین اقدام برای نهادینه کردن آن مصوبه اخیری بود که در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارکان ۱۸ گانه ای را برای بازآفرینی شهری تبیین کرد و اساس فعالیت‌های آتی در این حوزه خواهد بود.

ایزدی با تاکید بر اینکه تلقی هایی که درباره بازآفرینی شهری می شود بسیار مهم است و این تلقی ها شاملِ نگاه رویکرد محور، سیاستی، اجرایی و یا برنامه محوری است، ادامه داد: نگاه رویکردی، سیاستی و برنامه محوری سه جایگاه متفاوتی است که می توان به بازآفرینی شهری داشت و از این منظر بسیار مهم است که با چه نگاهی به بازآفرینی شهری توجه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه شهرهای کنونی کشور دارای مسائل و مشکلاتی هستند که آن مشکلات، ابعاد مختلفی از جمله کیفیت، زیست پذیری و قابلیت زندگی در شهرها را با مخاطره مواجه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بحران آب در حال حاضر یکی از مسائل مهمی هستند که بسیاری از شهرهای کشور را با مشکل مواجه کرده است، به همین دلیل متعقدیم باید در غیر از شرایط بحران به دنبال راه‌حل‌های پیشگیرانه برای بحران‌های احتمالی باشیم. در عین حال، باید در شرایط بحرانی کنونی نیز راهکارهای اجرایی مناسبی را ارایه دهیم تا مشکلات حل شوند.

وی ادامه داد: وضعیت شهرهای کنونی متاسفانه وضعیت مناسبی نیستند و بر اساس آخرین آمار در حدود ۳۰ درصد از شهرهای ما دچار انباشتی از مشکلات عدیده در حوزه شهری از جمله بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند. به همین دلیل نیز نیازمند آن هستیم تا نگاهمان را نسبت به برنامه ریزی های شهری و کمی تغییر داده و به کیفیت زندگی در شهرها بیشتر توجه کنیم.

ایزدی ضمن انتقاد از تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری در سه دهه گذشته با نگاه بالا به پایین و عدم توجه به واقعیت های موجود، یادآور شد: تا مدت های تهیه طرح های توسعه شهری بر اساس تعیین افق جمعیتی بود و عموما از طریق طرح‌های نوسازی زمین مکانی برای رشد به توسعه شهرها تعلق می گرفت اما با این رویکرد همگان بر این واقعیت صحه می‌گذاریم که طرح های توسعه شهری با موفقیت روبه رو نبودند و با مفهوم کیفی شهرها توسعه نیافتند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در تدوین طرح‌های شهری نگاهمان با تمرکز و تاکید بر مفهوم بازآفرینی شهری مطابقت داشته باشد.

وی از دیگری مسائل و مشکلات شهرها را توجه ناکافی به مخاطرات و حوادث طبیعی همچون زلزله و فرونشست برشمرد و گفت: در پنج شهر، گسل فعال شهرها شناسایی شدند و این مورد از جمله دستاوردهایی است که در شورای عالی شهرسازی و معماری و معاونت فوق به آن دست یافته ایم.

تاکید بر پرهیز از ساخت و ساز بر روی پهنه های اصلی گسل زلزله

ایزدی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که بر روی گسل‌های فعال کلانشهرها کاربری‌های پرمخاطره ای همچون پمپ بنزین و منابع ذخیره نفت و گاز شناسایی شده اند و به همین دلیل طی نامه‌ای به شهرداری تهران این مورد را در مورد تهران تذکر داده ایم و انتظار داریم که از ادامه ساخت و ساز بر روی حریم گسل های پرخطر پرهیز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری زلزله بم ابراز امیدواری کرد تا از چنین اقداماتی درس های لازم گرفته شود.

وی از دیگر مشکلات شهرها را فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی عنوان کرد و افزود: در طرح ساماندهی تهران فرونشست ها بررسی شده است و در حال یافتن راهکارهایی برای حل این بحران شهری هستیم.

ایزدی جنوب شهر تهران را نسبت به این مخاطره بسیار آسیب پذیر خواند و خواستار فهم درست از مفهوم بازآفرینی شهری شد.

معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه اعلام کرد: باید از نگاه کالبدمحوری و بالا به پایین اجتناب کنیم و تلاش خود را به کار بگیریم تا تغییر نگاه در تهیه و تدوین طرح های توسعه ایجاد شود که خوشبختانه این تغییر نگاه ایجاد شده است.

این مقام مسئول مفهوم بازآفرینی شهری را به دو مولفه توجه به محلات هدف و مشارکت واقعی مردم مرتبط دانست و گفت: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تغییر نگاه به بازآفرینی شهری در قالب مصوبه‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۳ محقق شد که این مهم در سال ۹۴ منجر به تشکیل ستاد ملی بازافرینی شهری شد و به دنبال آن ستاد استانی بازآفرینی شهری در سراسر کشور شکل گرفت. خوشختانه چندی پیش اصول ۱۸ گانه بازافرینی شهری از سوی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به عنوان اصول کلی به استانها ابلاغ شد که نشان از توجه وزیر راه و شهرسازی به این مهم است.

ایزدی خاطرنشان کرد: تفاوت جدی این سیاست با سیاست پیشین بدین نحو است که تلاش می‌کند تا چهار ساختار را توامان با هم ببیند که شاملِ ابعاد اقتصادی، کالبدی- محیطی و اجتماعی است. در واقع راه حل ما در باز‌آفرینی شهری دیدن این چهاررکن با هم است و شاکله تعریف بازآفرینی این چنین است که با نگاه جامع و یکپارچه به همه وجوه آن توجه کنیم.

وی تصریح کرد: بخشی از توجه ما در بازآفرینی شهری باید معطوف به پیشگیری و پیش‌نگری باشد و همچنین درمان.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن یادآوری ارکان ۱۸ گانه سیاست بازآفرینی شهری و تشریح جزئیات آن به شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی فوق، گفت: نظارت و دیده بانی از جمله اهدافی است که ما در معاونت معماری و شهرسازی آن را در برنامه ها و سیاست های اصلی خود گنجانده ایم و از انجمن‌های مردم‌نهادی که در موضوعات شهری دیده بانی انجام می‌دهند و مسائل و مشکلات شهرهای خود را رصد کرده و با نگاه کارشناسی در صدد یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات شهرهای خود هستند حمایت کامل می‌کنیم.

نظر شما