شناسهٔ خبر: 62777 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

گامی در دستيابی به فرودگاه‌های سبز در کشور/ پای پنل‌های خورشيدی به شرکت فرودگاه‌ها باز می‌شود

عباس وفایی مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی با اشاره به برنامه ریزی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق مصرفی عمومی(غیر عملیاتی) شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری فراخوان این طرح تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی، با اعلام این که برنامه ریزی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق مصرفی عمومی(غیر عملیاتی) شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده، عنوان كرد: استفاده از انرژی‌های سبز دوستدار محیط زیست و انرژی هایی كه غیرفسیلی هستند و گاز گلخانه‌ای تولید نمی كنند مورد تاكید جوامع بین المللی است و در این راستا سالهاست تحقیقات و مطالعاتی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید گرما و برق در كشورمان انجام شده است كه ازجمله می توان به مزارع خورشیدی تولید برق در یزد و استفاده از آبگرمكن های خورشیدی برای ایجاد گرمایش اشاره كرد.

مدیركل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی افزود: در شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز سالهاست مطالعات و تلاش هایی برای بهره گیری از سلول های خورشیدی در استفاده گرمایشی و فتوولتائیك انجام شده است،  در این راستا از حدود ده سال قبل در مركز كنترل فضای كشور مزرعه كوچكی با ۲۷۰ سلول به منظور استفاده گرمایشی راه اندازی شد كه مدتی راكد مانده بود و دوباره با صرف هزینه و تغییراتی دوباره وارد مدار شده است.

وی با بیان اینكه اكنون قرار است گامی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق مصرفی (عمومی) در فرودگاه برداریم و از سلول های فتوولتائیك استفاده كنیم، توضیح داد: تاكنون چندین نسل از پنل سلول‌های فتوولتائیك تولید شده اند كه در آنها با تابش نورخورشید و آزاد شدن الكترون برق تولید می‌شود كه البته به عواملی همچون میزان و جهت تابش و حرارت محیط وابسته است و حرارت باعث كاهش اثربخشی آن سیستم می شود. در شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مطالعه بر روی این فناوری انجام شده بودكه به دلیل هزینه بالا و عدم توجیه اقتصادی عملیاتی نشد.

وفائی افزود: پیرو دستورالعمل اخیر دولت مبنی بر كاهش ۲۰ درصد مصارف انرژی سازمان ها و استفاده از انرژی های نو، اعتبار حدود دو میلیارد تومانی را برای اجرای طرح استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق عمومی مصرفی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دریافت كرده ایم كه امیدواریم به ایجاد مزرعه خورشیدی تولید برق تا پایان امسال بیانجامد. در این راستا مجوزهای لازم دریافت شده و به زودی فراخوان عمومی منتشر خواهد شد.

وی گفت: اولویت ما استفاده از شركت های داخلی است و امیدواریم عملیات اجرای این طرح تا پایان امسال شروع شود.

 

نظر شما