شناسهٔ خبر: 62812 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۵ دی ماه می‌خوانید

هند به چابهار آمد

مطبوعات پس از سه سال رایزنی و برنامه ریزی، بالاخره هندی‌ها از دیروز فعالیت رسمی خود را به عنوان بهره‌بردار در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز کردند. این مقدمه خبری است که امروز روزنامه «اطلاعات» با تیتر «آغاز به کار بهره‌بردار هندی در بندر شهید بهشتی چابهار» در صفحات خود جای داده است تا از آمدن هندی ها به بندر چابهار خبر دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

آفتاب یزد

گزارش آفتاب یزد از سخت گیری مالیاتی بر نگاه سوداگرانه در بازار مسکن

چرا قیمت مسکن در اروپا و آمریکا تصاعدی بالا نمی‌رود؟

چرا قیمت مسکن در جایی مثل آلمان یک دهه یا بیشتر ثابت می‌ماند و هیچگونه رشدی نمی‌کند اما در ایران و در عرض چند ماه قیمت مسکن تا ۸۰ درصد رشد می‌کند؟ پاسخ به این سوال شاید بتواند تفاوت دیدگاه مدیریت و اقتصاد را به خوبی بیان کند.در حالیکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد عرضه و تولید مسکن در ایران طی چند سال اخیر به‌شدت افزایش یافته اما شواهد کلی گویای آن است که قیمت نه تنها پائین نیامده بلکه چندین برابر هم شده است.

اما در خصوص آلمان، فرانسه و بلژیک وضع فرق می‌کند. در سرزمین ژرمن‌ها اقتصاددا‌ن‌ها بر این باورند که افزایش تولید و عرضه موجب شده که قیمت‌ها ثابت بماند و این به آن معنی است که اقتصاد این کشور از قوانین عادی و طبیعی علم اقتصاد تبعیت می‌کند.در فرانسه نیز وضع تقریبا به همین شکل است و تنها سالی نیم درصد بر قیمت ملک افزوده می‌شود و نهایتا ممکن است طی ۱۰ سال تنها ۵ درصد بر قیمت مسکن افزوده شود.

اطلاعات

آغاز به کار بهره‌بردار هندی در بندر شهید بهشتی چابهار

پس از سه سال رایزنی و برنامه ریزی، بالاخره هندی‌ها از دیروز فعالیت رسمی خود را به عنوان بهره‌بردار در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز کردند."دیپاک میتال" مدیرکل یکی از ادارات وزارت امور خارجه هند دیروز از افتتاح دفتر اپراتوری شرکت هندی IPGLدر بندر شهیدبهشتی چابهار خبر داد و افزود: نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان که پریروز در تهران برپا شد، یک واقعه بسیار خوب، تاریخی و به یادماندنی است.

وی تاکید کرد: آنچه در کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار انجام می‌شود، ایجاد طرح و برنامه است تا سه کشور ایران، هند و افغانستان، نقش مناسبی در حمل و نقل و لجستیک منطقه داشته باشند.مدیرکل یکی از ادارات وزارت امور خارجه هند با اشاره به افتتاح دفتر شرکت اپراتوری IPGLدر بندر چابهار ابراز امیدواری کرد: این شرکت اپراتوری به زودی برنامه عملیاتی‌اش را در ایران شروع کند.

عصر اقتصاد

دبیرشورای عالی شهرسازی؛

خطر فرونشست در جنوب تهران جدی است

دبیرشورای عالی شهرسازی و معماری گفت: به دلیل مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی با معضل فرونشست در جنوب پایتخت به عنوان محل احداث پالایشگاه مواجه هستیم.محمد سعید ایزدی در نشست آموزش بازآفرینی شهری با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص سیاست های ۱۸ گانه بازآفرینی شهری گفت: شهرهای ما به لحاظ ایمنی، امنیت، بحران هویت و ابعاد مختلف دچار مخاطره هستند.

وی افزود: حتی زیست پذیرش شهری نیز دچار مخاطره شده در سالهای آینده تنفس در تهران با خطرات مختلفی مواجه خواهد بود.ایزدی با اشاره به پدیده بحران آب در کشور در سالهای اخیر در پی مصرف بی رویه آب ادامه داد:  راه حل هایی که هم برای بحران آن ارائه می‌شود عجیب و غریب و بزن و بکوب است.

دنیای اقتصاد

۱۰ هزار میلیارد اعتبار نقد و غیرنقد برای بازار ملک تدارک دیده شد

شارژ مسکن در بودجه ۹۸

جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ که روز گذشته برای بررسی و تصویب، از سوی دولت به مجلس ارائه شد حاوی برنامه‌ای چهار بندی برای شارژ مالی دست‌کم ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش مسکن است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد شارژ حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش مسکن در این لایحه در قالب برنامه‌ای پنج وجهی به منظور حمایت از دو سمت عرضه و تقاضای مسکن در سال آینده از سوی دولت پیشنهاد شده است.

عمده تمرکز این برنامه بر حمایت از تامین مالی عرضه مسکن برای شارژ مالی مورد نیاز به منظور کمک به تکمیل و تحویل واحدهای باقی مانده مسکن، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌ فرسوده شهری در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد مسکن اجتماعی و حمایتی از سوی بنیاد مسکن در شهرهای کوچک، قرار دارد؛ با این حال، در این لایحه منابع کمکی به منظور شارژ صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌اولی‌ها(در قالب برنامه حمایت از سمت تقاضای مسکن) پیشنهاد شده است تا از این طریق امکان پرداخت وام مسکن به گروه‌های بیشتری از خانه‌اولی‌ها فراهم شود.

کیهان

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تخلفات شهری نباید با دریافت جریمه قانونی شود

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه گفت: شهرداری‌ها باید از تخلفات شهری جلوگیری کنند و نباید با جریمه یک تخلف را قانونی جلوه دهیم.محمد سعید ایزدی در اولین دوره آموزشی بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه جریان بازآفرینی شهری باید تداوم داشته باشد تا این جریان و برنامه نهادینه شود، افزود: نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات یک محله با احداث یک درمانگاه حل شود؛ هر محله‌ علاوه‌بر مراکز درمانی، نیازمند مکان‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی است.

وی افزود: اگر بخواهیم ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده را بازسازی و احیا کنیم نیازمند یک جریان‌سازی ۱۰ ساله است. برای این امر ۱۸ اصل در سند ملی راهبردی بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است پس تأکید ما این است که برچسب بازآفرینی را بر روی هرچیزی نصب نکنیم.معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با تأکید بر اینکه باید دیدبان شهر ایجاد شود که از جنس مردم باشد، گفت: دیدبان شهر که نهادی از جنس مردم است به زودی ایجاد می‌شود تا مردم بتوانند هر واقعه بدی که در شهر رخ می‌دهد را از مسئولان مطالبه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما