شناسهٔ خبر: 62838 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:

سازمان هواپیمایی کشوری ناظر بر تضمین حقوق مسافر در زمینه تاخیرها است/ اطلاعات غلط موجب برداشت‌های غلط درباره تاخیرها می‌شود/ ایمنی اولویت پرواز است

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این سازمان را ناظر بر تضمین حقوق مسافر هنگام بروز تاخیر در پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دانست و گفت: اطلاعات غلط در باره تاخیرها موجب برداشت‌های غلط درباره علت تاخیر و نوع عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در تاخیر می‌شود.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برخی انتقادها درباره تاخیر پروازها در کشور گفت: نگاه‌های یک سویه به موضوع تاخیر کار اشتباهی است و این به آن علت است که نوع اطلاعات افراد از شرایط هواپیمایی و صرفه شرکت‌های هواپیمایی اشتباه است.

وی در پاسخ به این سوال که ایا شرکت‌های هواپیمایی برای گریز از پاسخگویی در زمان تاخیر، مسافران را به هواپیما منتقل کرده و از آن به عنوان سالن انتظار استفاده می‌کنند، گفت: آیا اصلا  این اقدام به نفع این شرکت هست؟ شرکت هواپیمایی برای یک هواپیما چرخه پروازی تعریف کرده و باید پروازهای مختلفی را با آن هواپیما انجام دهد. اگر تاخیری صورت بگیرد به ضرر شرکت هواپیمایی تمام می‌شود.

وی ادامه داد: کروی پروازی ساعت خاصی را برای انجام پرواز در اختیار دارند. اسلات‌های پروازی در فرودگاه‌های مبدا و مقصد محدود هستند. ممکن است همان هواپیمایی که اکنون پرواز داخلی انجام می‌دهد، قرار باشد در پرواز بعدی به فرودگاه خارجی پرواز داشته باشد و در آن فرودگاه با محدودیت‌هایی روبرو باشد.

جعفرزاده با اشاره به ترجیح شرکت‌های هواپیمایی در به پرواز درآوردن هواپیماها گفت: هرچه هواپیمای شرکت هواپیمایی روی زمین باشد، آن شرکت ضرر می‌کند و هواپیمای شرکت‌ها باید در حال پرواز باشند. در رابطه با تاخیر، قضاوت‌ها درست نیست. تاخیر می‌تواند علت‌های بسیار زیادی داشته باشد. ممکن است وضعیت بد جوی، نقص فنی هواپیما، عوامل فرودگاهی، شرکت هندلینگ، تاخیر مسافر و ... باشد.

وی افزود: در واقع بخشی از تاخیرها در اراده شرکت هواپیمایی است و بخشی از تاخیرها در اراده این شرکت‌ها نیست. اما به هر حال شرکت هواپیمایی از تاخیر ضرر می‌کند. با این حال شرکت نمی‌تواند پروازی که ایمن نیست و سلامت پرواز را تضمین نمی‌کند را انجام دهد.

اولویت ایمنی است

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی را اولویت اصلی این سازمان عنوان کرد و گفت: دغدغه یک شرکت هواپیمایی دغدغه بزرگی است و این منهای الزاماتی است که سازمان هواپیمایی کشوری برای آن ایرلاین وضع کرده است.

وی ادامه داد: یکی از این الزامات، ایمنی است که باید در اولویت عملیات پروازی هر ایرلاین باشد. ایمنی اولویت و دغدغه اصلی سازمان هواپیمایی کشوری است، شرکت‌های هواپیمایی باید به این مساله دقت کنند و این دقت را دارند.

جعفرزاده در عین حال شرکت‌های هواپیمایی را موظف به اجرای حقوق مسافر دانست و گفت: اما با همه این وجود، وقتی تاخیر صورت گرفت، طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، الزاما باید بر اساس حقوق مسافر عمل شود.

وی ادامه داد: در صورت بروز تاخیر، باید اطلاع رسانی دقیقی هم از طریق روابط عمومی و هم از طریق روسای ایستگاه‌های شرکت‌های هواپیمایی انجام شود. در سایر موارد نیز باید بر اساس بندهای مختلف این دستور العمل عمل شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این سازمان را ناظر بر اجرای حقوق مسافر دانست و گفت: اگر شرکتی در این زمینه کوتاهی انجام دهد، قطعا سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان ابزار حاکمیت دولت در بخش هوایی در نوع نگاه به شرکت هواپیمایی، پشنیبانی و ارائه مجوز پرواز تجدید نظر خواهد کرد.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند ابتدا به شرکت هواپیمایی و سپس از طریق سایت هواپیمایی کشوری www.cao.ir شکایت خود را ارسال کنند و قطعا و بدون اغماض به این شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.

نظر شما