شناسهٔ خبر: 62892 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به همت انجمن مفاخر معماری ایران؛

نشست «سفیر؛ روایتی از پویش سرزمین» در موزه هنرهای دینی برگزار می‌شود

پوستر نشست «سفیر؛ روایتی از پویش سرزمین» در سیصد و دومین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران برگزاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست «سفیر؛ روایتی از پویش سرزمین»، اسماعیل آزادی، ورنا بلوچ، سلمان دست افشان، عباس ویشته و فاطمه ظفرنژاد حضور دارند و به بیان نظرات خود در ارتباط با موضوع نشست، می‌پردازند.

این نشست امروز چهارشنبه ۱۲ دی ماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ برگزار می‌شود.

در بخشی از معرفی این نشست که به همت انجمن مفاخر معماری ایران تهیه شده، آمده است: پویش سرزمین، همیشه بر بنیاد پژوهش نیست. بر مدار جهانگردی هم نیست، گاهی ممکن است این پویش بر اساس بینش و اهداف انسان دوستانه و فرهنگی صورت گیرد اما دست‌آوردش کمتر از پژوهش نباشد.

اینان سفیران دانائی اند و پویش شان در قالب کتاب کودک، در پویشی چندین و چند ساله، روستاها و مناطق عشایری فراوانی را از سرزمین‌های سبز شمالی و دامنه های کوهستان های سرد غربی تا مناطق تفتیده تفتان و بلوچستان، سواحل هرمزگان، خوزستان و دامنه‌های لاله‌های واژگون پارس، در نوردیده‌اند و دست در دستان کودکان سرزمینمان با شادی آنها شادمانی کرده‌اند و برای رشد دانائی شان عاشقانه تلاش نموده‌اند. اکنون نیز با کوله بار دانائی به سرزمینی می روند که رودبار جنوبی اش خوانند. جائی که نه از رود خبری هست و نه از باران. رودبار جنوبی (کرمان) داغ خشکسالی و فقر بر جبین دارد، با ساکنینی که نجابت و سادگی و محرومیت از نگاهشان لبریز است.

وجه مشترک همه این مناطق، محرومیت است، روستاهای شمالی با محرومیتی کمتر و آب و هوائی بهتر، در میانه ایران محرومیتی متعادل و سرسبزی کمتر و در جنوب و شرق ایران محرومیتی از جنس خشکسالی و فقر مطلق و همه مناطق محروم از کتاب برای کسب دانش بیشتر... در این نشست، سفیران از سفرهایشان می گویند و از آرزوهای کودکان بلوچ که رویاهایشان را به تصویر کشیده اند. از داشتن تانکرها و وانت های نفتکش و اتوبوس هائی که سوخت و کالای قاچاق حمل می کنند تا گل های اساطیری و باغ های پر از گل و میوه، باران و خانه امن ...

و چه با شکوه است که پرچم ایران یکی از پرشمارترین عنصر این نقاشی هاست.

نظر شما