شناسهٔ خبر: 62928 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نخستین جشنواره راه‌آهن و رسانه در سال ۹۸

جلسه نشست هم‌اندیشی راه‌آهن در حوزه رسانه با حضور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه حمل‌ونقل، قائم مقام مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی شرکت راه‌آهن برگزار و در این نشست جزئیات برگزاری نخستین جشنواره راه‌آهن و رسانه (جشنواره دو خط موازی) در اردیبهشت ۹۸ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه پیرامون مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل ریلی در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور حسین عاشوری قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن و صادق سکری مدیرکل روابط عمومی در ساختمان این شرکت برگزار شد.

عاشوری در ابتدای این نشست اظهار داشت: قسم خوردن خداوند در قرآن به قلم نشانه اهمیت آن و ارزش کار خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه است.

وی از حاضران در جلسه درخواست کرد که حوزه حمل‌ونقل ریلی را نسبت به سایر حوزه‌های حمل‌ونقل متفاوت ببینند و نسبت به آن عشق وزرند. به طور مثال اینکه قطار نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای یک هفتم سوخت مصرف می کند یا اینکه ایمنی حمل‌ونقل ریلی ۵۰ برابر جاده‌ است و این که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است، پس هر چه فعالیت بهتری در این حوزه انجام شود، شاهد ارتقا خدمات خواهیم بود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: از رسانه درخواست می‌شود مردم را علی رغم وجود کاستی‌ها مطالبه‌گر کنند تا شاهد رشد و اعتلای حمل‌ونقل ریلی در بخش زیرساخت و بهره‌برداری باشیم.

عاشوری با اشاره به هدفگذاری برای احداث ۲۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در چشم انداز ۲۰ ساله (۱۴۰۴) گفت: در حال حاضر شبکه ریلی به ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است که در این راستا برای تکمیل خطوط و ناوگان زمان کمی باقی‌مانده و انتظار می‌رود با توجه اهمیت حوزه حمل ونقل ریلی در بودجه مورد توجه جدی گرفته باشد. 

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با اشاره تکالیف شرکت راه‌آهن در قبال برخی پروژه‌های زیربنایی حوزه ریلی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی بخش خدمات، شرکت راه آهن تمایلی برای ورود به حوزه ساخت و توسعه زیربناهای ریلی ندارد اما برخی موارد مانند پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا به صورت تکلیفی به راه‌آهن سپرده شده است.

صادق سکری مدیرکل روابط عمومی شرکت راه‌آهن نیز در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره راه‌آهن و رسانه (جشنواره دو خط موازی) در سال ۹۸ بیان داشت: به منظور هم فکری و تعامل بیشتر با اصحاب رسانه این جشنواره برای اولین بار در حوزه‌ حمل‌ونقل ریلی برگزار خواهد شد و در قالب شورای فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیز از نظر خبرنگاران بهره‌مند خواهیم شد.

خبرنگاران و روزنامه نگاران تا پایان سال ۱۳۹۷ می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند و پس از داوری در فروردین سال آینده، آثار برتر در جشنواره دو خط موازی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ معرفی شوند.

فعالان عرصه رسانه در بخش‌های مکتوب، اینترنتی، دیداری و شنیداری، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، آثار خود در سه حوزه خبری، تحلیلی و نگاه دیگر (طنز، کارتون، شعر، نثر) با موضوعات:زیر ارسال کنند:

اقتصاد و راه‌آهن (چالش های بخش ریل، ریلی در حمل‌ونقل چند وجهی و ترکیبی، صرفه جویی انرژی بخش ریلی، راه‌آهن در افق ۱۴۰۴،‌برنامه توسعه و اقتصاد مقاومتی، نقش بخش ریلی در ارتقا تولید ملی و اشتغال،‌نقش توسعه خطوط حومه‌ای ریلی، خصوصی سازی در راه‌‌آهن و ...)

اجتماع و راه‌آهن (راه‌آهن و گردشگری  داخلی و خارجی، محیط زیست و راه‌آهن، حاشیه نشینان خطوط ریلی، امنیت ریلی و سوانح حمل‌ونقل، محوریت مردم در راه آهن کاهش آلودگی، کاهش ترافیک،‌راه‌آهن و خانوده و ...)

فرهنگ و راه‌آهن ایجاد تنوع قومیتی، توسعه فرهنگی و ...)

حمل‌ونقل بار و مسافر (زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافری و باری،‌وضعیت ایستگاه ها و خدمات دهی به مسافران،‌ چالش‌های عمومی مردم،‌تجاری سازی راه‌آهن، چالش های جذب بار ترانزتی  و صادراتی، توسعه بنادر خشک، زنجیره لجستیک باری و ...

راه‌آهن در افکار عمومی ( مشاغل سخت راه آهن، ۹۱ سال خاطره راه‌آهن در سرزمین ایران، دفاع مقدس و راه‌آهن، فعالان صنفی راه‌آهن و تاریخ راه آهن)

 حمل‌ونقل ریلی ایران و جهان (جایگاه ریلی ایران در دنیا، نوآوری‌ها، فناوری، تکنونلوژی داخلی و توان متخصصان ایرانی، نحوه نگرش دولت و حکومت به راه آهن در کشورهای مختلف و ...)

شرایط آثار ارسالی نیز عبارتند از:

  • منتشر شده در رسانه های رسمی از فروردین ۱۳۹۶ تا انتهای ۱۳۹۷
  • آثار ارسالی در محدوده موضوعات مرتبط مستقیم و غیر مستقیم با حوزه ریلی
  • ارسال آثار در قالب عکس،‌یادداشت، کاریکاتور، کلیپ، مستند، گزارش و خبر
  • آثاری در جشنواره هستند که رسانه منتشر کننده دارای مجوز هیات نظارت بر مطبوعات باشد
  • متقاضیان می‌توانند حد اکثر در سه حوزه و شش اثر در جشنواره شرکت کنند
  • آثار فاقد نام مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند،‌مگر آنکه اثر ارسالی را مدیرمسئول تایید کند.
  • همه آثار باید دارای مشخصات کامل نام رسانه و استان محل نشر باشد

جهت کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند با روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط بگیرند.

نظر شما