شناسهٔ خبر: 62973 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل مطرح کرد

پیشرفت ۹۰ درصدی نهمین رادار هواشناسی کشور/ با نصب رادار هواشناسی خسارت‌های پیش‌بینی نشده حمل و نقلی و کشاورزی کاهش می‌یابد

علی دولتی مهر مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به اینکه نهمین رادار هواشناسی کشور در استان اردبیل پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است گفت: با نصب این رادار پیش‌بینی‌های استان به‌صورت دقیق‌تر صورت خواهد گرفت که باعث کاهش مخاطرات در راه‌های استان و کشور خواهد شد.

علی دولتی مهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه برای کل کشور ۲۴ سایت راداری هواشناسی در نظر گرفته‌شده است تصریح کرد: نهمین سایت راداری هواشناسی کشور در استان اردبیل بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته که این اتفاق با توجه به تأمین اعتباری است که امسال به این پروژه تزریق‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر شرایط جوی اجازه دهد تا پایان سال رادار مذکور به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: سایت راداری هواشناسی به‌ پیش‌بینی دقیق‌تر در استان کمک شایانی خواهد کرد و باعث خواهد شد تا قبل از وقوع پدیده‌های مختلف جوی این اداره کل بتواند مکان و زمان دقیق رخداد آن‌ها را اطلاع‌رسانی کند که منجر به کاهش خسارات احتمالی با در نظر گرفتن نوع، مکان و شدت بلایای جوی و اقلیمی خواهد شد.

دولتی مهر ادامه داد: به خاطر اینکه دوسوم استان اردبیل کوهستانی است هرسال این استان شاهد مشکلات اقلیمی و جوی زیادی بوده که گاه به خسارت‌های جبران‌ناپذیری منجر می‌شد و قطعاً با تجهیز این سامانه، اطلاع‌رسانی به کاربران افزایش‌یافته و کاهش خسارات را در پی دارد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به اینکه نصب رادار مذکور باعث دقیق‌تر شدن اطلاعات درنتیجه قابل استناد شدن سازمان هواشناسی خواهد شد که این امر منجر به اعتمادسازی عمومی در جامعه می‌شود، اظهار کرد: همچنین در اداره کل این استان تلاش شده است تا با توسعه هواشناسی کاربردی ۱۲۶ هزار کشاورز استان به‌صورت مستقیم با غیرمستقیم با ما در ارتباط باشند و اقدامات حفاظتی، کاشت، داشت و برداشت خود را بر مبنای پیش‌بینی‌های این اداره کل انجام دهند.

وی افزود: توسعه و ارتباط با کشاورزان در خصوص پیش‌بینی هواشناسی منجر به افزایش ۵ درصدی ارزش‌افزوده استان در بحث کشاورزی شد که رقمی معادل ۴۵ میلیارد تومان است.

دولتی‌مهر گریزی بر توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه جاده و گردنه‌های موجود این استان زد و گفت: یکی از وظایف اصلی هواشناسی پایش پردازش و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده است که راه‌اندازی رادار هواشناسی اردبیل می‌تواند به افزایش دقت این اطلاعات منجر شده درنتیجه آمارها و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از وقوع پدیده‌های جوی در گردنه‌ها و راه‌های کوهستانی استان داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بحث برف، مه و یخ‌زدگی همیشه در استان وجود دارد، گفت با تولیدات و تحلیل اطلاعاتی که از رادار مذکور به دست می‌آید می‌توان پیش‌بینی دقیقی برای وقایع جوی انجام داد. وی در عین حال اظهار کرد: اطلاعات وقوع این پدیده‌ها در راه‌ها و گردنه‌های استان به رانندگان، راهداران و مسئولان باعث کاهش مخاطرات در راه‌های استان و کشور خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از تلاش برای اتصال رانندگان به‌صورت مستقیم به سامانه توسعه هواشناسی کاربردی جاده‌ای این استان خبر داد و گفت: این امر باعث خواهد شد تا بتوان به‌صورت مستقیم با رانندگان در ارتباط بود و با اطلاع‌رسانی سریع و دقیق به رانندگان در حین ورود به راه‌های استان و  گردنه‌های برف‌گیر اطلاعات راه و گردنه به آن‌ها جهت اخذ تصمیمات بعدی داده شود که در صورت نبود امکانات پیش از اعلام مسدودی مسیر تصمیم بر عدم ورود به مسیر یا استفاده از مسیر جایگزین را داشته باشند.

وی اهمیت بهره‌برداری از رادار هواشناسی استان اردبیل را به پوشش ناهموار این استان مرتبط دانست و افزود: با توجه به اینکه شمال غرب کشور از لحاظ جغرافیایی مساحت وسیعی دارد که بیشتر آن کوهستانی است و همچنین با توجه به اینکه استان اردبیل در مرکز این پوشش ناهموار قرار دارد، هیچ‌یک از رادارهای استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی نمی‌تواند مسیرهای استان اردبیل را تحت پوشش قرار دهد و به همین دلیل هرسال خسارات زیادی به این استان تحمیل می‌شد که سامانه مذکور می‌تواند از بروز دوباره این خسارات جلوگیری کند.

برچسب‌ها:

نظر شما