شناسهٔ خبر: 62974 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی:

ساختار مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بهبود می‌یابد/ برنامه‌ریزی برای اجرای سه اقدام سریع تا پایان سال

جلسه جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بر بهبود ساختار ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با حضور شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل و جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران، همچنین اعضا و نمایندگان دستگاه‌های تابعه در سالن جلسات معاونت حمل‌ونقل با هدف بررسی دو موضوع الف)تبیین جایگاه و وظایف ستاد مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی ب) تشریح فرایند و فلوچارت عملیات مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

شهرام آدم‌نژاد در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به اعضا و نمایندگان به‌منظور شرکت در این جلسه با اشاره به اهمیت مدیریت بحران در کشور و سهم بزرگ وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های تابعه در زمان وقوع بحران اظهار داشت: با توجه به اهمیت مدیریت بحران در حوزه‌های راه، حمل‌ونقل و موبیلیتی باید ساختار بهتری برای اقدام به‌موقع در زمان وقوع حوادث تبیین شود.

وی افزود: به دلیل نبود داده‌های موردنیاز پیش‌بینی  (DATA PREDICTION﴾ برای برنامه‌ریزی در زمان وقوع بحران با مشکلاتی مواجه هستیم که این مسئله نیز باید رفع شود.

آدم نژاد با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و نقش روابط عمومی در زمان وقوع بحران تصریح کرد: مدیریت اطلاع‌رسانی در زمان بحران امروزه به‌صورت علمی و ساختاری درآمده که در فلوچارت ستاد مدیریت بحران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وي از پيگيري برای تشكيل اداره کل مديریت بحران در ستاد وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بر اجرای سه اقدام سریع تا پایان سال جاری تأکید کرد و گفت: اولین اقدام؛ برگزاری دوره آموزشی برای تمامی متصدیان حوزه مدیریت بحران در وزارت راه‌ و شهرسازی، دستگاه‌های تابعه و ادارات کل استانی است. دومین اقدام؛ تقویت سیستم ارتباطی، تبیین جایگاه رئیس مدیریت بحران و تجهیزات در هر استان و سومین اقدام؛ برگزاری همایش بزرگ مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با حضور مسئولان و متصدیان این بخش است.

در ادامه جلسه تبیین جایگاه و وظایف ستاد مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی و اقدامات مورد انتظار از سازمان‌های اجرایی تشریح شد که اقدامات به شرح زیر است:
•  تهیه طرح جامع خطرپذیری
•  ایجاد تقویت ساختار سازمانی مناسب مدیریت بحران با هماهنگی ستاد
•  تعیین سطوح حالت اضطرار
•  تهیه ساختار جانشین در سازمان
•  تدوین سیاست‌های رسانه‌ای ، خبری، اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت بحران
•  تهیه نقشه راه مدیریت بحران و برنامه سال ۱۳۹۸ و ارائه گزارش به دبیرخانه ستاد
•  برنامه‌ریزی جهت استفاده مؤثر از بیمه‌ها و تسهیلات اعتباری
•  ایجاد و تقویت ساختار سازمانی متناسب با مدیریت بحران
•  تهیه برنامه‌های عملیات اضطراری
•  تشکیل کمیته EOC  
•  تشکیل کارگروه ارزیابی خسارت
•  ایجاد و توسعه بانک اطلاعاتی و مستندسازی اطلاعات

همچنین اهم وظایف دبیرخانه ستاد مدیریت بحران نیز به شرح زیر عنوان شد:
تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی، ایجاد سامانه مدیریت بحران، تصویب ساختار و تشکیلات سازمانی مناسب، تصویب طرح‌های مقابله با واکنش سریع، تقویت مدیریت استانی و سازمانی، راهبری-هدایت و تصمیم‌گیری، اطلاع‌رسانی در بحران‌های ملی، تدوین و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی، تصویب‌ طرح‌های پیشگیرانه

نظر شما