شناسهٔ خبر: 63049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۱۲ دی ماه می خوانید

استانداران همیاران بازآفرینی می‌شوند

روزنامه توجه به بافتهای فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آن‌ها، به موضوعی جدّی و محوری تبدیل شده، به گونه ای که سازمان‌های ذیربط را به تکاپو برای ساماندهی و بازآفرینی این بافت‌ها سوق داده و لزوم مداخله در این بافتها را مطرح کرده است. به همین دلیل دولت با طرح ملی بازآفرینی شهری سعی کرد به ساماندهی این امر بپردازد با این حال در ماه‌های گذشته به دلیل عدم همکاری ارگان‌های ذی‌ربط این طرح نتوانست چنان که پیش بینی شده بود در دست اجرا قرار بگیرد. گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ امروز با روزنامه «عصر اقتصاد» با عنوان «استانداران زمین‌های دولتی طرح بازآفرینی را شناسایی می‌کنند» نشان می‌دهد قرار است استانداران برای پیشبرد اهداف این طرح همیاران بازآفرینی استان خود شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

خراسان

ایرلاین معروف با شکایت یک مسافر نقره داغ شد

دادگاه تهران شرکت هواپیمایی ایرانی معروف را به علت لغو پرواز و بلاتکلیف گذاشتن یکی از مسافران به پرداخت دو هزار و ۲۸۰ یورو جریمه نقدی و عذرخواهی رسمی محکوم کرد. شاکی پرونده در تاریخ ۲۴ دی سال ۹۶ بلیت رفت و برگشت از ارومیه به مقصد استانبول تهیه می‌کند اما هنگام برگشت پس از مراجعه به فرودگاه استانبول با پرواز لغو شده مواجه می شود و تماس های وی با شرکت به منظور تعیین تکلیف بی نتیجه می ماند و از آن جا که ارز مکفی به همراه ندارد نمی‌تواند از شرکت های هواپیمایی آن شهر بلیت برگشت تهیه کند.

در نهایت فردی ایرانی به شاکی پرونده که استاد دانشگاه است مبلغی قرض می‌دهد و شاکی به منزل خود در ارومیه می رسد. وی به لحاظ بحران روحی متحمل شده در ترکیه تقاضای مطالبه خسارت معنوی و مادی می‌کند و نماینده شرکت خوانده در جلسه دادرسی حاضر می‌شود اما دفاع موجهی از خود ارائه نمی‌کند و اعلام می‌کند که شرکت حاضر است وجه بلیت پرداخت شده را مسترد کند.در این حکم آمده است: این دادگاه  شرکت خوانده را به پرداخت ۱۴۰ هزار تومان هزینه سفر از تبریز به ارومیه و ۳۸۰ یورو  وجه بلیت بازگشت به ایران و به عنوان خسارت معنوی وارد شده و صرفاً به منظور آرامش خاطر زیان دیده به پرداخت پنج برابر وجه بلیت ذکر شده در حق خواهان محکوم و همچنین شرکت خوانده را به عذرخواهی رسمی در یکی از جراید کثیرالانتشار مکلف می کند.

عصر اقتصاد

استانداران زمین های دولتی طرح بازآفرینی را شناسایی می کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق ابلاغ وزیر راه و شهرسازی به استانداران قرار است تا آن ها به شناسایی زمین های دولتی برای تخصیص به این طرح ملی بازآفرینی شهری مبادرت کنند.هوشنگ عشایری با بیان اینکه ابلاغ وزیر راه و شهرسازی به استانداران راه گشای اختصاص زمین به طرح ملی بازآفرینی شهری خواهد شد گفت: طبق ابلاغیه محمد اسلامی به استانداران قرار است تا آن ها به عنوان رؤسای ستاد بازفرینی استان خود به شناسایی هر چه سریع تر زمین های دولتی واقع شده در محلات هدف بازآفرینی شهری برای اختصاص به این طرح ملی مبادرت کنند.

وی با اشاره به اینکه تلاش های پیش از این برای شناسایی زمین های دولتی بی نتیجه مانده است افزود: در گذشته قرار بود تا ارگان های دولتی هر کدام به صورت جداگانه زمین های خود را برای استفاده در طرح ملی بازآفرینی شهری به این وزارتخانه معرفی کنند که با گذشت چندین ماه این امر محقق نشد به همین دلیل راهکار دیگری برای شناسایی زمین در پیش گرفتیم که همانا استفاده از ظرفیت استانداران برای شناسایی این زمین‌ها بود.  مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تعامل سازنده بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای محقق شدن اهداف بازآفرینی شهری خبر داد و افزود:در طرح بازآفرینی شهری دو نمونه ساخت و ساز شهری وجود دارد که یکی از اهداف اصلی  آن تولید مسکن است که در حال حاضر صدور پروانه ساخت قریب به ۶۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور در انتظار دریافت تسهیلات بانکی است و در صورت تأمین تسهیلات، عملیات اجرایی این تعداد واحد شروع خواهد شد.

مردم سالاری

انتظار رونق در معاملات بازار مسکن

واسطه‌های ملکی از رسیدن حجم معاملات به حدود یک سوم زمان مشابه سال قبل خبر می‌دهند اما می‌گویند که انتظار دارند در ماه‌های پیش رو با ایجاد ثبات قیمت‌های مسکن، متقاضیان به تدریج اقدام به خرید کنند. در دوران اوج خرید و فروش مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۳۶ هزار معامله انجام شد که یک رکورد برای دفاتر املاک محسوب می‌شود.

 پس از آن با ورود مسکن به دوران رکود، معاملات به تدریج افت کرد و تا پنج سال بعد از آن در میانگین ماهیانه ۱۵ هزار فقره قرار گرفت. تا این‌که از ابتدای سال ۱۳۹۶  در اثر افت ارزش واقعی قیمت ملک نسبت به تورم و رسیدن قیمت مسکن به کف، معاملات نیز مقدار اندکی بالا رفت و در آذرماه ۱۳۹۶ به اوج خود طی پنج سال قبل از آن رسید. در آذرماه سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۰۰ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شد که رشد ۵۰ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن نشان می‌داد. اما با رشد تدریجی قیمت‌ها مجددا خرید و فروش پایین آمد تا این‌که در آذرماه امسال به ۶۸۰۰ فقره یعنی کمی بیش از یک سوم مدت مشابه سال قبل رسید.

جوان

بازار مسکن با افزایش ۹۰ درصدی قیمت‌ها و کاهش ۶۰ درصدی معاملات در رکود تورمی شدید فرو رفته است

معاملات مسکن یک سوم شد

بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش خود را از تحولات قیمت مسکن در آذرماه سال‌جاری منتشر کرد که بر‌اساس آن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال‌جاری به ۶۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶ /۰ و ۷ /۶۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷ معادل ۹میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱ /۴ و ۸ /۹۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بروز این رکود باعث افت شدید در حوزه معاملات مسکن شده، به‌نحوی‌که مشاورین املاک و واسطه‌گران ملکی، حجم معاملات ماه گذشته را حدود یک سوم زمان مشابه سال قبل می‌دانند. آمار‌های موجود نیز این ادعای مشاورین املاک را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که در دوران اوج خرید و فروش مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۳۶ هزار معامله انجام شد که یک رکورد برای دفاتر املاک محسوب می‌شود. پس از آن با ورود مسکن به دوران رکود، معاملات به تدریج افت کرد و تا پنج سال بعد از آن در میانگین ماهانه ۱۵هزار فقره قرار گرفت. تا اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۶ در اثر افت ارزش واقعی قیمت ملک نسبت به تورم و رسیدن قیمت مسکن به کف، معاملات نیز مقدار اندکی بالا رفت و در آذرماه ۱۳۹۶ به اوج خود طی پنج سال قبل از آن رسید. در آذرماه سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۰۰ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شد که رشد ۵۰ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن نشان می‌داد، اما با رشد تدریجی قیمت‌ها مجدداً خرید و فروش پایین آمد و در آذرماه امسال به ۶۸۰۰ فقره یعنی کمی بیش از یک سوم مدت مشابه سال قبل رسید.

آرمان امروز

هيولاي"فرونشست زمين"

فرونشست می‌تواند در اثر پدیده‌های طبیعی زمین شناسی همچون زمین لرزه، انحلال سنگ‌های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ‌ها و حرکت آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت‌های انسانی مانند معدن‌کاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب‌های زیر زمینی، نفت یا گاز ایجاد شود، اما به گفته کارشناسان، کاهش شدید سطح آب‌های زیر زمینی در نتیجه برداشت‌های بی‌رویه، مهمترین دلیل فرونشست زمین در ایران است. ایجاد نشست زمین و پدید آمدن فروچاله‌ها حداقل در دو دهه اخیر پديده‌اي آشناست. هرچند برخي بر اين باورند كه اين پديده همزمان با توسعه مترو بیش از گذشته در تهران دیده شده است، اما در گذشته نيز شكسته شدن لوله‌هاي آب و نشت فاضلاب به داخل خاک اين حوادث را رقم‌زده است.

 هرچند در نگاه نخست عامل بروز چنین اتفاقاتی مترو تشخیص داده می‌شود؛ اما ایجاد فروچاله‌ها و نشست زمین عوامل تاثیرگذار دیگری دارد که در نهایت مترو به عنوان آخرین عامل تحریک کننده این رویداد باید مدنظر قرار گیرد. در واقع حتی اگر خطوط مترو در تهران گسترش نمی‌یافت و این کلانشهر به چنین وسیله حمل‌ و ‌نقلی‌ نیاز نداشت؛ اما باز هم نشست‌ها و فروچاله‌ها در تهران ایجاد می‌شد. سوال اینجاست که در زیر شهر تهران چه اتفاقاتی در حال روی دادن است که آهسته تهران فرو می‌رود؟ علی بیت‌ اللهی، مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان مسکن وزارت راه و شهرسازی در اين باره مي‌گويد: فرونشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها در تهران ‌۹۰ برابر بیشتر از گذشته در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی

با حضور معاون اول رئیس جمهور

بهره برداری از ۸۰۰ واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به اتفاق هیات همراه در سفر به شهرستان قصرقند ۴۰ واحد مسکونی کمیته امداد امام خمینی(ره) را به نمایندگی از ۸۰۰ واحد مسکونی مددجویی سیستان و بلوچستان افتتاح کرد. معاون اول رئیس جمهوری در این آئین گفت: بنیاد مستضعفان باید با قوی کردن اراده خود در مسیر آبادانی و اشتغال شهرستان قصرقند گام بردارد تا بتوان این منطقه را محرومیت زدایی کرد.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: بدون کارخانه‌های بزرگ می‌توان این مناطق را آباد و در روستاها و شهرها اشتغال ایجاد کرد.وی افزود: همت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران در ساخت مسکن مددجویان ستودنی است.معاون اول رئیس جمهوری افزود: جهت گیری و همت دولت تامین مسکن و صاحب خانه کردن مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است.مدیر عمران و ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم اظهار داشت: در فاز نخست افتتاح منازل مسکونی مددجویی این ۴۰ واحد از ۸۰۰ واحد مددجویی سیستان و بلوچستان در شهرستان قصرقند به بهره‌برداری رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما