شناسهٔ خبر: 63083 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت

رشد عملکرد مسافری و باری راه‌آهن/ اهمیت فرونشست‌ در تاسیسات زیرساختی راه و شهرسازی/ بزرگ‌ترین هدف راه‌آهن/ روش‌های سرمایه‌گذاری در طرح ریلی زاهدان-سرخس

گزارش آخر هفته در کنار رشد عملکرد مسافری و باری راه‌آهن در سال جاری، ساخت پل ریلی بازشو در مسیر راه آهن شلمچه - بصره توسط ایران، صادرات آهن‌آلات به ترکیه، روی ریل آمد، اتصال ایستگاه راه آهن مجتمع فولاد سنگان به شبکه ریلی، آغاز رتبه‌بندی قطارهای مسافری در سفرهای نوروزی و رشد ۳۸ درصدی عملکرد مرکز سامانه صدای مسافر از مهمترین عناوین حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته یه شرح زیر است:

رشد عملکرد مسافری و باری راه‌آهن در سال جاری

اجرای طرح TOD در راه‌آهن نیشابور از سوی مسئولان شهری، نماینده استان و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال قرار گرفت.

سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن در آیین بهره‌برداری و افتتاح از ۷ طرح و پروژه در ایستگاه نیشابور که با حضور معاون وزیر و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، با اعلام خبر اجرای طرح TOD در راه‌آهن نیشابور گفت: زمان آغاز این طرح بستگی به میزان استقبال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران از آن دارد و بر اساس آن، این ایستگاه در بخش‌های مختلف خدمات ارائه خواهد داد.

مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه میزان حمل بار کشور در سال ۸۴، ۱۹.۵ میلیارد تن بوده و در سال ۹۲، به عدد ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر رسیده بود، گفت: راه‌آهن در ۴ سال گذشته از عدد ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر دست یافته و اگر بتوانیم به ۳۵ میلیارد تن کیلومتر برسیم، رشد بی‌سابقه‌ و رکود حمل بار ریلی را خواهیم داشت .

اهمیت فرونشست‌ در تاسیسات زیرساختی وزارت راه و شهرسازی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با تاکید ویژه مساله فرونشست‌ها دنبال می‌شود تا طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مساله کاهش خطرپذیری، افزایش تاب‌آوری سازه‌ها و فراسازه‌ها و همچنین زیرساخت‌ها در شهرها اقدام شود.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مجموعه مطالعاتی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در رابطه با فرونشست‌های زمین انجام داده و همچنین مجموعه پیشنهادهایی که آن مرکز در مورد آنها برای سازمان‌ها و نهادهای مرتبط دارد گفت: موضوع فرونشست موضوع بسیار دامنه‌دار و گسترده‌ای است که به جد از سوی مرکز در حال پیگیری و مطالعه است. درعین حال باید تاکید کنم که این مساله مهم شهرها باید مورد تاکید همه دستگاه‌ها و سازمانهای مرتبط قرار گیرد، زیرا اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد و اقدام موثر و همه جانبه ای صورت نگیرد، مشکلات به حالت بحران در خواهد آمد.

بزرگ‌ترین هدف راه‌آهن خلق ارزش در زندگی مردم ایران است

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «بزرگ‌ترین هدف راه‌آهن خلق ارزش در زندگی مردم ایران است» گفت: اگرچه راه‌آهن به لحاظ وظیفه بنگاهی و اقتصادی، فعالیت و سود بازرگانی را دنبال می‌کند اما وظیفه حاکمیتی و اجتماعی خود که حمل مسافر و کمک به اقتصاد ملی است را فراموش نمی‌کند.

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع در سمینار علمی تاریخ ایجاد خطوط ریلی در ایران که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف صنعت ریلی در مرکز اسناد ملی ایران برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت:ارزش به معنی بهبودو افزایش کیفیت زندگی مردم است و اقدامات راه‌آهن در جهت خلق ارزش‌ و ایجاد افزوده و بدین سبب حضور بیشتر در زندگی مردم است.

روش‌های سرمایه‌گذاری در طرح ریلی زاهدان-سرخس با توجه به منابع درآمدی شرکت راه‌آهن

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهای ارائه شده برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن زاهدان-سرخس به دو روش BOT و PPP را با توجه به دخیل بودن منابع درآمدی شرکت راه‌آهن نیازمند بررسی‌ و کار کارشناسی بیشتر دانست.

مهدی حیدری درباره روش‌های سرمایه‌گذاری مطلوب در طرح احداث راه‌آهن زاهدان–بیرجند-یونسی اظهار کرد: بر مبنای کلی دو روش تامين مالي را می‌توان مدنظر قرار داد: الف) روش EPCF كه در آن دولت برای احداث پروژه نسبت به صدور و ارائه تضامين حاكميتي اقدام می‌نمايد، ب) روش PPP كه در آن دولت می‌تواند از طريق مشاركت با بخش خصوصی نسبت به تامين مالی و اجرای پروژه اقدام نمايد.

ساخت پل ریلی بازشو در مسیر راه آهن شلمچه - بصره توسط ایران

مدیرکل خط و سازه های فنی راه‌آهن کشور با اشاره به ساخت راه آهن شلمچه - بصره گفت: برای ایجاد این اتصال ایران بر روی اروند رود پل ریلی بازشو می سازد.

سیدمحمد موسوی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از خطوط ریلی خوزستان با بیان اینکه این طرح شامل ۳۵ کیلومتر اتصال شبکه ریلی عراق به مرز شلمچه است، افزود: شبکه ریلی این کشور از بصره به خرمشهر و آبادان و بعد از آن به بندر امام خمینی(ره) می رسد که در آینده ای نزدیک اجرایی می شود.مدیرکل خط و سازه های فنی راه آهن کشور با بیان اینکه برای اجرای این طرح یک پل تاشو بر روی اروند رود نصب می شود، گفت: به منظور کمتر شدن برخورد خودروها و عابران پیاده با قطار سازه های ویژه ای برای این امر نصب می شود.

صادرات آهن‌آلات به ترکیه، روی ریل آمد

اداره کل راه‌آهن آذربایجان (تبریز)، استفاده بهینه از واگن‌های ایرانی در مقصد ترکیه را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون با این روش ۴۳۹ واگن به ظرفیت ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن کالا به این کشور صادر شد.شاپور ارصلانی مدیرکل راه‌آهن آذربایجان با اعلام این مطلب گفت: عمده این بارها آهن‌آلات و میلگرد بوده که از مبادی مختلف به ترکیه ارسال شده است.

وی افزود: با بررسی‌ها و رایزنی‌هایی که از سوی همکاران این اداره کل صورت گرفت، مشخص شد که میزان زیادی آهن‌آلات از مرزهای زمینی بازرگان و سرو به ترکیه صادر می‌شود، از این رو با شناسایی صاحبان عمده این کالاها و رایزنی با آن‌ها، این بارهای حجیم به ریل منتقل شد.

اتصال ایستگاه راه آهن مجتمع فولاد سنگان به شبکه ریلی

 نخستین خط مجتمع فولاد سنگان با اتمام عملیات روسازی به شبکه ریلی کشور متصل شد.مدیرکل راه آهن شرق با اشاره به اهمیت این چشمه بار برای حمل ونقل ریلی و اقتصاد ملی گفت: پیش از این بارگیری مواد معدنی از مجتمع فولاد سنگان به صورت دستی و با لودر انجام می‌شد که با بهره‌برداری از این خط، عملیات بارگیری مکانیزه خواهد شد.

محمد رضا چنگانی افزود: عملیات زیرسازی این خط با مشارکت شرکت فولاد سنگان انجام و روسازی خط و ریل گذاری توسط راه آهن اجرا و به بهره برداری رسید.

آغاز رتبه‌بندی قطارهای مسافری در سفرهای نوروزی

 اجرای طرح رتبه بندی قطارهای مسافری از پیک سفرهای نوروزی سال ۹۸ به صورت رسمی کلید خواهد خورد.اداره کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهاهن با بیان اینکه « اطلاع داد: طرح رتبه بندی قطارهای مسافری که از ۲ سال پیش، تهیه آن آغاز شده بود از ۲۱ آذر ۹۷ به صورت آزمایشی شروع شده است.

بر اساس این گزارش، این طرح به صورت رسمی در ایام پیک نوروز ۹۸ اجرا خواهد شد.بر پایه این اطلاع، اجرای این طرح برای اولین بار در کشور کلید خورده و با اجرای آن، ایجاد رقابت بیشتر میان شرکت‌های حمل و نقل ریلی و نیز سایر شقوق حمل و نقلی رخ خواهد داد.

رشد ۳۸ درصدی عملکرد مرکز سامانه صدای مسافر

تعداد تماس‌های دریافتی در سامانه مسافری راه‌آهن، در ۹ ماهه سال ۹۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.علی‌کاظمی‌منش  با بیان این که تعداد تماس‌های دریافتی در سامانه مسافری راه‌آهن، در ۹ ماهه سال ۹۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است. گفت: بررسی عملکرد سامانه صدای مسافر (۵۱۴۹) در ۹ ماه سال ۹۷ نشان می دهد ۷۲۸ هزار و ۳۱۷ تماس ورودی از سوی مسافران و مخاطبان حمل و نقل ریلی با سامانه صدای مسافر برقرار شده است.

به گفته مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری ، این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۸ درصدی را ثبت کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما