شناسهٔ خبر: 63089 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی استان تاکید کرد:

تخصیص اعتبار ۱۱۶۰ میلیارد ریالی در طرح بازآفرینی استان گیلان/ تلاش برای پیشرفت ۷۵ درصدی طرح‌ها تا پایان سال مالی

جلسه پنجمین جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری استان گیلان امروز (پنجشنبه) به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران و نمایندگان عضو ستاد استانی بازآفرینی در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجمین جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری استان گیلان امروز (پنجشنبه) به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و سایر  مدیران و نمایندگان عضو ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری،فرمانداران،شهرداران شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود و آستانه اشرفیه در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد .

در این جلسه پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان گیلان به تشریح اهمیت و ضرورت بازآفرینی شهری محدوده ها و محلات هدف  به منظور ارتقاء کیفیت زندگی پرداخت.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری، «برنامه اقدام مشترک» را مهمترین سند جهت دستیابی به هدف کلان احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری استان که شامل بافت‌های ناکارآمد میانی (فرسوده)، سکونتگاه های غیررسمی، محدوده‌های تاریخی، پهنه های شهری دارای پیشینه روستایی و پهنه های دارای کاربر ناسازگار شهری است، خواند. 

لزوم ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی در بهره گیری از تسهیلات بانکی

اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، ضمن تأکید بر  اهمیت موضوع بازآفرینی و منویات  و برنامه های ابلاغی دولت محترم تاکید کرد کلیه دستگاه های اجرایی در جلسات آینده گزارشی جامع و کامل از عملکرد خود در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی در سطح استان و اقدامات صورت گرفته در خصوص جذب اعتبارات مربوطه ارائه کنند .

وی تصریح کرد: شهرهای فاقد محدوده مصوب بافت های ناکارآمد میانی ( فرسوده ) به منظور استفاده مردم از تسهیلات بانکی بهسازی،مقاوم سازی و نوسازی مسکن و  بهره برداری از سایر بسته های حمایتی و تشویقی، نسبت به شناسایی واخذ مصوبه محدوده بافت اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خواست تا شهرهای دارای محدوده مصوب بافت‌های ناکارآمد میانی (فرسوده)، نسبت به تهیه و تصویب طرح احیاء، بهسازی و نوسازی تا پایان سال جاری اقدام عاجل به عمل آورند .

اختصاص اعتبار ۱۱۶۰ میلیارد ریالی در بازآفرینی استان گیلان

ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده در طرح بازآفرینی شهری در این استان اظهار کرد: در این خصوص استان در زمینه بازآفرینی شهری یک بودجه در حدود ۴۰۴ میلیارد ریالی از محل توافقنامه صندوق توسعه ملی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه جهت اقدامات زیربنایی، روبنایی و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی تخصیص داده که هزینه خواهد شد.

وی افزود: بودجه دیگر ما ۷۵۷ میلیارد ریال از وجوه اداره شده است که به صورت تسهیلات ساخت از محل تفاهمنامه متبادله وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه و سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود. لازم به ذکر است به همین میزان یعنی ۷۵۷ میلیارد ریال بانک‌های عامل به عنوان آورده در این طرح تسهیلات ارائه خواهند داد و سود تسهیلات ۹ درصد خواهد بود که سود دریافتی در همه استان های کشور یکنواخت بوده و تنها عدد های اختصاص گرفته متفاوت است. در کل اعتبار در نظر گرفته شده ۱۱۶۰ میلیارد ریال است که درخصوص اقدامات زیربنایی، روبنایی در بحث بازآفرینی شهری هزینه خواهد شد.

برنامه برای پیشرفت ۷۵ درصدی در محلات بازآفرینی تا پایان تیرماه ۹۸

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در ادامه با اشاره به محلات مشخص شده در حوزه بازآفرینی در این استان گفت: طبق برنامه مشخص شده در ۲۷۰ محله هدف در طرح بازآفرینی ۳۹ محله سهم استان گیلان است. در این خصوص از این میزان طبق برنامه در سال ۹۶ و ۹۷ طبق اعلام ۱۴ محله در برنامه هدف بود که ما اقدامات خودمان را در ۱۸ محله انجام دادیم و از این بابت جلوتر از برنامه‌ریزی صورت گرفته اقدامات انجام شد.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در این محلات و پیشرفت کار در آنها متفاوت است. در بعضی این محلات اقدامات پیشرفت ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته و در برخی دیگر روبه اتمام یا صددرصد تمام شده است. به همین خاطر به طور میانگین پیشرفت ما در محلات هدف در طرح بازآفرینی حدود ۵۰ درصد است و بنا داریم در پایان سال مالی یعنی در آخر تیرماه سال ۹۸ این پیشرفت ۷۵ درصدی برسد.

گفتنی است در پایان جلسه استان پس از ارایه گزارش عملکرد بانکهای عامل، ضمن تصویب برنامه اقدام مشترک سال ۱۳۹۷ پروژه ها و طرحهای بازآفرینی استان و سایر دستور کارهای جلسه بر ضرورت پیگیری مطالبات یارانه سود تسهیلات پرداختی باز آفرینی سنوات  گذشته از سازمان برنامه و بودجه بر اطلاع رسانی مناسب جهت مشارکت مردم و توسعه گران در کنار دستگاه های اجرایی،شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر تاکید شد.

نظر شما