شناسهٔ خبر: 63091 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران/ تخلیه و بارگیری ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر/اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار از روز چابهار

گزارش آخر هفته پیگیری تدوین و تصویب کلیات سند توسعه و عمران مکران در هیات دولت، گسترش روابط ایران و سوریه در حوزه‌های راه و شهرسازی در سفر ماه آینده اسلامی به سوریه ، پایبندی ایران به تعهدات موافقت‌نامه چابهار، تخلیه و بارگیری ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر، آغاز رسمی اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار از روز چابهار و سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی تا پایان ۹۷ در بندر امیرآباد از اهم اخبار بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

پیگیری تدوین و تصویب کلیات سند توسعه و عمران مکران در هیات دولت

وزیر راه و شهرسازی با دعوت از تمامی دستگاه‌ها به همگرایی و تعامل به منظور حکمرانی واحد در منطقه مکران از تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران خبر داد و گفت: استعداد این سرزمین ما را به استقرار جمعیت در منطقه ساحلی مکران هدایت می‌کند؛ اینکه ما برای آن منطقه موتور محرکه قدرتمندی را شناسایی، تسهیل‌گری و پشتیبانی کنیم تا توسعه به وجود بیاید و توسعه به معنای واقعی، محقق شود.

کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تصویب شد

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران به عنوان نخستین سند اجرایی توسعه ای یک منطقه که به ساختارها نیز توجه دارد، گفت: کلیات طرح تصویب می‌شود و در عین حال این امکان فراهم است تا دغدغه‌ها و درخواست‌های اعضای شورا در دبیرخانه یا کمیته فنی شورا پیگیری شود و مورد بررسی قرار گیرد و اصلاحات لازم و همراستا سازی با برنامه‌های محلی بر روی آن انجام شود.

سواحل مکران نقطه‌ای کانونی برای توسعه سیستان و بلوچستان و هرمزگان شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد توسعه سواحل مکران که با حضور تعدادی از وزرا از جمله وزیر راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به ظرفیت کم‌نظیر سواحل مکران برای توسعه استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری صحیح، ضمن اجرای پروژه‌ها و عمل به وعده‌های داده شده، نسبت به محرومیت‌زدایی و توسعه استان اقدام شود.

گسترش روابط ایران و سوریه در حوزه های راه و شهرسازی در سفر ماه آینده اسلامی به سوریه

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه در اتاق بازرگانی ایران گفت: هیات عالیرتبه اقتصادی ایران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری ماه آینده میلادی برای انعقاد قراردادهای مشترک همکاری بین دو کشور به سوریه سفر می‌کند.

آخرین وضعیت پس‌کرانه ۵ بندر بزرگ ایران

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: برنامه توسعه پس ‌کرانه های بنادر کشور یکی از دستور کارهای مهم این سازمان است.

راستاد افزود: یکی از بزرگترین بنادر ما اکنون از نظر دارا بودن پسکرانه‌های مناسب، بندر امام خمینی(ره) در استان خوزستان است که حدود ۱۱ هزار هکتار از محوطه هایش به مرور در فازهای توسعه‌ای بندر قرار می‌گیرد و تاسیسات تولیدی و ارزش افزوده خوبی در پس‌کرانه بندر امام شکل گرفته است.

نشست کمیته ملی هیدروگرافی با تاکید بر حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست کمیته ملی هیدروگرافی، ضمن پرداختن به عملکرد یکساله دبیرخانه کمیته و برنامه‌های آتی آن، در جریان نحوه انتشار بین‌المللی چارت های الکترونیکی و کاغذی دریانوردی تولید شده در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

ایران به تعهدات خود در قبال موافقت‌نامه چابهار پایبند است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار با سفیر هند در تهران، ضمن قدردانی از تلاش‌های طرف هندی در پیشبرد پروژه بزرگ چابهار، گفت: جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در قبال موافقت‌نامه چابهار پایبند بوده و تا کنون تمامی مراحل اجرایی‌سازی آن را به طور کامل به انجام رسانده است.

بهسازی بندر سجافی با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیاردتومان/ تخلیه و بارگیری ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی بازدید از بنادر استان خوزستان، گفت: به منظور بهسازی و ارتقای بندرسجافی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان نسبت به بهسازی و ارتقای آن اقدام خواهیم کرد.

راستاد ادامه داد: با اشاره نرخ بالای سرعت تخلیه کالا در بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره)   به عنوان هاب های کانتتیری و کالای اساسی، اظهار داشت: در بندرامام خمینی (ره) نرخ تخلیه کالا از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن ارتقا پیدا کرده و کشتی های حامل غلات در حداقل زمان ممکن تخلیه می شوند به گونه ای که یک کشتی ۶۰  هزار تنی طی مدت ۸ روز تخلیه می شود.‌

آغاز رسمی موافقتنامه اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار از روز چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آغاز رسمی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه چابهار در روز هفتم اسفندماه ۹۷ مصادف با روز چابهار، گفت: اجرایی‌سازی نهایی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار، مستلزم جذب تجار، برگزاری تردد مستمر خطوط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر هند و سایر بنادر خلیج فارس و دریای عمان است که بخشی از مقدمات آن انجام شده و سایر موارد در دست پیگیری قرار دارد و رسما از هفتم اسفندماه مصادف با روز چابهار انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی تا پایان ۹۷ در بندر امیرآباد

سیاوش رضوانی مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اعلام اینکه توسعه و تجهیز بندر امیرآباد با تاکید بر توسعه همزمان شهر- بندر و حمل و نقل چندوجهی سرعت می‌گیرد، گفت: بندر امیرآباد در حدود ۲۵ کیلومتر ریل دارد و یکی از اهداف مهم ما بهره‌مندی بیشتر از ریل و توسعه آن در بندر امیرآباد به منظور توسعه ترانزیت و صادرات است.

نظر شما