شناسهٔ خبر: 63096 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد؛

تداوم ساخت و ساز در محدوده پارک سرخه حصار مجاز نیست/تصمیم‌گیری در مورد کاهش و یا افزایش محدوده پارک سرخه‌حصار در اختیار شورای‌عالی محیط‌زیست است

محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر این مطلب که ادامه ساخت و ساز در محدوده پارک سرخه‌حصار مجاز نیست، گفت: موجودیت پارک سرخه حصار در قانون ذکر شده و محدوده‌هایش مشخص و روشن است؛ به همین دلیل، تصمیم‌گیری در مورد کاهش و یا افزایش محدوده در اختیار شورای‌عالی محیط‌زیست است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین جلسه بررسی مسائل و مشکلات اعضای تعاون مسکن زیتون با حضور محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نمایندگانی از سازمان محیط زیست، جهادکشاورزی و همچنین اعضای تعاونی مسکن زیتون در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با جمع بندی نشست فوق که بیش از دو ساعت به طول انجامید، گفت: جلسه با اهالی تعاونی مسکن زیتون به دلیل عدم حضور نمایندگان دو ارگان کلیدی یعنی جهاد کشاورزی و محیط‌زیست در جلسه اول به جلسه دوم موکول شد. در جلسه دوم با حضور نمایندگان محیط زیست و جهاد کشاورزی مجددا موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ایزدی ادامه داد: در وهله نخست، سوالی که اعضا داشتند مبنی بر عدم واقع شدن در اراضی واگذار شده در پارک سرخه حصار موضوع، مورد بررسی قرار گرفت. مستنداتی که نمایندگان محیط زیست ارایه کردند نشان داد که موجودیت پارک در قانون ذکر شده است. همچنین محدوده‌هایش مشخص و روشن است و در عین‌حال، تصمیم‌گیری در مورد کاهش و یا افزایش محدوده در اختیار شورای‌عالی محیط زیست است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: با تاکیدی که مقام معظم رهبری و دفتر ایشان طی مکاتبات متعدد انجام دادند که در جلسه نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ ما را در جلسه به این جمع‌بندی رساند که اساسا تداوم ساخت و ساز در آن محدوده مجاز نیست، زیرا هم جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و هم مستندات سازمان محیط زیست نشان می‌داد که این ساخت و سازها دارد در محدوده پارک جنگلی اتفاق می‌افتد.

ایزدی از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه فوق را سرو سامان دادن به حقوق مردم عنوان کرد و گفت: قرار بر این شد، در صورتیکه مردم وارد این بخش از گفتگو شوند حقوق آنها در چارچوب قوانین و مصوبه‌های کنونی به آنها داده شود.

وی با یادآوری اینکه وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در حیطه وظایف خود که تعیین اراضی معوض برای اعضای تعاونی مسکن زیتون بوده عمل کرده است، افزود: طی مصوبه‌ای زمین واصفجان به عنوان معوض تعاونی  مسکن زیتون معرفی شد.

پایان جدالی ۳۰ ساله بر سر اراضی زیتون/ معوض اراضی تعاونی زیتون واقع در پارک سرخه حصار از طریق اراضی واقع در حریم شهر جدید پردیس تامین می‌شود

امکان‌سنجی ایجاد یک نقطه سکونتی در اراضی موسوم به واصفجان در حریم شهر جدید پردیس

حل و فصل مشکلات تعاونی مسکن های ۳۳ گانه در جلسات آتی

 ایزدی تصریح کرد: مردم اگر راجع به اراضی معوض بحثی دارند باید به مراجع ذی‌ربط مراجعه کنند. آنچه که وظیفه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بوده است بررسی  پیشنهاد شرکت عمران شهرهای جدید در مورد اراضی معوض بود، که این اتفاق افتاده و ابلاغ هم شده است.

وی گفت: بنابراین از این مرحله به بعد، بحث رسیدگی به حقوق اعضای تعاونی است که باید شکل قانونی به خود بگیرد و در صورتیکه معوضی قائل شوند معوض را به آنها بدهند.

وی همچنین  در اینباره که مشکلات سایر تعاونی‌های مسکن که سال‌هاست وجود دارد و لاینحل باقی مانده است نیز می‌تواند در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی قرار بگیرد؟، گفت: اینکار حتما در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قابل پیگیری است. گام دوم ما بعد از حل و فصل تعاونی مسکن زیتون، تعاونی‌های ۳۳ گانه است.

ایزدی افزود: برای پاسخ دادن به سایر تعاونی‌های مسکن، پنج نقطه پیشنهادی از طرف کارگروه استان آمده و مصوب شده و در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در صورتیکه این پنج نقطه را بدون مشکل سپری کنیم باز هم می‌توانیم این پنج نقطه را به عنوان  اراضی معوض به دستگاه‌های متولی آن معرفی کنیم و آن تعاونی‌ها می‌توانند مسائل و مشکلات خود را حل و فصل کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما