شناسهٔ خبر: 63123 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۱۵ دی ماه می‌خوانید

زمستان و مسکن؛ مسکن در زمستان

مطبوعات با آغاز زمستان خواب طولانی مدت بسیاری از بازارهای اقتصادی کشور آغاز می‌شود خوابی که سم رکود را بر بازار تزریق کرده و  مشکلات اقتصادی را بیش از پیش افزایش می‌دهد؛ با این حال روزنامه «دنیای اقتصاد» با ۳۰ صاحب‌نظر اقتصادی گفتگو کرده و به دنبال یافتن نسخه ترکیبی ضدرکود در بازار ملک در زمستان بوده است که با تیتر «سمت‌وسوی زمستانی مسکن» این نسخه را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

جهان صنعت

۱۰۱ برج تهران روی گسل زلزله ساخته شده است؛

ناپایداری زیرساخت‌های شهرسازی در ایران سکونتگاه‌های نابسامان و غیر‌مقاوم را افزایش داده و تاب‌آوری کلانشهرهای کشور را کاهش داده است. وجود ۱۰۱ برج روی گسل‌های خطرپذیر زلزله جان هزاران شهروند تهرانی را تهدید می‌کند و هنوز راهکار مشخصی برای افزایش تاب‌آوری این ساختمان‌ها ارائه نشده است. آمادگی کلانشهرهای کشور در پاسخگویی و بازیابی در برابر تهدیدات، بلایا و تغییرات شدید بارها مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شده است که شهرهای بزرگ و کوچک کشور از ایمنی و سلامت مناسب برای مقابله با تهدیدهای طبیعی برخوردار نیستند. فاجعه پلاسکو یکی از مهم‌ترین تجربه‌های کاهش تاب‌آوری شهر تهران در بحران است که توان مدیریتی شهرداری تهران را به چالش کشید.

بر اساس گفته‌های مدیر کارگروه ملی زلزله و مخاطرات ۶۷ درصد مساحت ایران در زون با خطر بالا و ۹ درصد مساحت کشور در زون با خطر بسیار بالای زلزله قرار دارد که اگر به فکر افزایش ایمنی این پهنه در مقابل زلزله نباشیم هر حادثه‌ای می‌تواند به یک فاجعه ملی تبدیل شود. علی بیت‌اللهی در این مورد گفت: در تهران نیز مساحت زیادی از محله‌های گلابدره، قیطریه، دربند، حصارک، دارآباد و فرحزاد که جزو بافت فرسوده هستند، در حریم گسل‌ها قرار دارند و در پهنه‌های گسلی انرژی زلزله در بالاترین حد خود است.

دنیای اقتصاد

۳۰ صاحب‌نظر اقتصادی نسخه ترکیبی ضدرکود در بازار ملک را تجویز کردند

سمت‌وسوی زمستانی مسکن

۳۰ صاحب‌نظر بخش مسکن با شرکت در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد»، اوضاع بازار ملک تا پایان سال و نحوه مواجهه سیاست‌گذار با رکود موجود را تشریح کردند. نظرسنجی حاوی ۶ پرسش مرتبط با حوزه‌های معاملات خرید، قیمت و همچنین روند فعالیت‌های ساختمانی است که پاسخ‌دهنده‌ها در برخی موارد، برای تکمیل دیدگاه‌های خود، به تشریح موضوع پرداخته‌اند. برآیند پاسخ‌ها، از انتظار طیف‌های مختلف شامل فعالان بازار، ناظران بازار و همچنین تصمیم‌گیران بخش مسکن برای شروع دوره ثبات قیمتی در پی کاهش شیب رشد حکایت دارد. در این میان، برخی نظرها حتی دستیابی به «رشد صفر قیمت» تا قبل از سال ۹۸ را امکان‌پذیر می‌داند. مطابق دیدگاه کارشناسان، طی ماه‌های گذشته از سال جاری، سه عامل اصلی باعث سقوط حجم معاملات خرید مسکن در تهران شد که یکی از آنها، جهش‌های ارزی بود. سایه تغییرات احتمالی در بازار ارز دست‌کم تا پایان امسال، بر بازار مسکن حاکم خواهد ماند. ساخت‌وساز نیز به یک دلیل عمده، در رکود موقت قرار دارد. سازنده‌ها منتظر اثر ثانویه «پایان جهش قیمت مسکن» و مشاهده آن در بازار زمین و مصالح ساختمانی هستند. در این نظرسنجی، یک پادزهر ترکیبی برای نجات بازار مسکن از رکود معرفی شده است که هم سمت عرضه و هم سمت تقاضا را هدف قرار می‌دهد.

۳۰ صاحب نظر بخش مسکن با شرکت در نظرسنجی فصلی «دنیای اقتصاد»، ضمن تشریح تحولات اخیر بازار ملک، نسخه نجات از رکود پیش روی حوزه‌های معاملات خرید و ساخت‌و‌ساز را معرفی کردند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد: از نگاه نمایندگان، نخبگان، ناظران و فعالان بازار مسکن، طی ماه‌های اخیر و به‌خصوص از اواسط تابستان تاکنون، سه عامل کلیدی در بازار مسکن شهر تهران، شرایط را برای پایان زودرس رونق معاملات خرید به شکل کامل فراهم کرد. این سه عامل، «جهش‌های ارزی، افت شدید قدرت خرید خانه‌اولی‌ها و ناکارآمدشدن تسهیلات مسکن» عنوان شده است. شرکت‌کننده‌ها در این نظرسنجی، چشم‌انداز تورم مسکن تا پایان سال جاری را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند و بیشترین نظرمشترک از بین ۴ گزینه، بر «کاهش قیمت واقعی مسکن طی ماه‌های باقی مانده از سال‌جاری» دلالت دارد. بر این اساس، پیش‌بینی غالب مبنی بر محدود و محدودتر شدن دامنه افزایش قیمت اسمی، مورد تایید اکثریت است. در این میان، حتی تعدادی از کارشناسان خبره انتظار دارند قیمت مسکن در زمستان سال جاری به ثبات –رشد صفر ماهانه- برسد.

خراسان

آغاز ساخت ۲۱۲۰ مسکن ارزان قیمت در حاشیه مشهد

عملیات اجرایی ساخت پروژه «زندگی» به عنوان بزرگ ترین مجتمع مسکونی شرق کشور با ۲۱۲۰ واحد در زمینی به مساحت ۲۸۲ هزار متر مربع در منطقه کم برخوردار رسالت در حاشیه شهر مشهد، با حضور نماینده ولی فقیه در استان، شهردار مشهد  نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و مدیران شهری آغاز شد. این پروژه که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری مشهد اجرا می شود، قرار است در مدت سه سال در اختیار افراد و محرومان حاشیه شهر قرار بگیرد. همچنین به گفته سرمایه‌گذار این پروژه، کاربری‌های آموزشی، بهداشتی، کارگاهی، مشاغل خانگی، تجاری، فرهنگی، ورزشی و همچنین مسجد برای این مجتمع پیش بینی شده است.

تقدیر از تلاش ها و فعالیت‌های انجام شده برای آبادی حاشیه شهر به گزارش «خراسان رضوی»، آیت ا... سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان روز پنج شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت این ۲۱۲۰ واحد مسکن ارزان قیمت، با تقدیر از اقدام شهردار و شورای شهر مشهد درزمینه ساخت مسکن برای محرومان و آبادانی حاشیه شهر گفت: از همت و تلاش شورای شهر و شهرداری مشهد به دلیل اختصاص زمین و پروانه رایگان برای احداث این پروژه قدردانی می‌کنم. تمام این تلاش‌ها در زمینه تامین اولین ضروریات زندگی قشرهای آسیب‌پذیر منطقه حاشیه شهر است که جای تشکر دارد.

آرمان امروز

دشت‌هایی که می‌میرند

آمار منتشرشده در شهریور امسال از نصف‌شدن بارندگی در پنج استان خبر می‌دهد. بر این اساس، پنج استان شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در سال آبی جاری با کاهش ۵۰درصدی بارندگی مواجه شده‌اند. همچنین این آمار نشان می‌دهد که حجم بارش‌های استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تا شهریور سال جاری به ۲ میلیمتر رسیده که در مقایسه با ۱۰۰میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش ۷۳درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت هم افت ۷۴درصدی را نشان می‌دهد. حجم بارش‌های استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر نیز به ترتیب با کاهش ۷۵درصدی، ۶۹درصدی، ۶۶درصدی و ۶۰درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند.

شدت‌گرفتن بحران کم‌آبی گریبان دشت‌های ایران را نیز گرفته است و آمار منتشرشده از این حکایت دارد که تعداد دشت‌هایی که دچار مرگ تدریجی شده‌اند رو به افزایش است. سال گذشته بود که اخباری مبنی بر بی‌آبی دشت‌های هرمزگان منتشر شد؛ همین موضوع که ریشه در نبود مدیریت و برنامه‌ریزی درست و منسجم دارد درنهایت به مهاجرت روستاییان، ایجاد فروچاله‌ها در میناب و گسترش آفت‌های مختلف در حوزه کشاورزی در این استان دامن زده است. همچنین بیستم آذرماه سال جاری، خبرهایی از افزایش برداشت آب از دشت نیشابور در رسانه‌های مختلف انعکاس پیدا کرد که بررسی این اخبار حکایت از این موضوع دارد که برداشت آب از دشت نیشابور به ۴۲۰میلیون مترمکعب رسیده است. این درحالی است که در سال ۱۳۸۰ میزان برداشت آب از این دشت یک میلیارد و ۱۷۶میلیون مترمکعب بود. بنا به گفته مسئولان مربوطه،‌ طی این مدت ۷۰۰میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شد، اما اعتباری به این دشت تخصیص نیافته است. به‌رغم گسترده‌شدن ابعاد این موضوع، به نظر می‌رسد هنوز تلاش سازنده‌ای از سوی مسئولان ذی‌ربط برای خاتمه‌دادن به مرگ دشت‌های ایران صورت نگرفته است، چراکه پنجشنبه هفته گذشته سیدمحمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران از افزایش تعداد دشت‌های درگیر با بحران کم‌آبی خبر داد.

همدلی

آسیب‌شناسی همدلی از دلایل وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی 

مسکن‌های احتکار شده را روانه بازار می‌کند

هر بار که هوا تاریک می‌شود، چراغ‌های خاموش خانه‌های خالی توجه خیلی‌ از رهگذران را به خود جلب می‌کند. همان خانه‌هایی که برای عده‌ای کالای سرمایه‌ای هستند تا با گذر زمان مشمول افزایش قیمت‌های سرسام‌آور در بازار مسکن باشند و شاید در آینده‌ای نه چندان دور سود بیشتری را عاید صاحبخانه‌ها کنند.

به گواه آمارهای رسمی، در حال حاضر دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد که به اعتقاد برخی از کارشناسان به دلیل طمع صاحب‌خانه‌ها برای گران‌تر فروختن به فروش نرفته یا اجاره داده نشده‌ است. این تعداد خانه خالی مشکلاتی را در این بازار ایجاد کرده است که بر اساس آن خرید خانه برای متقاضیان مسکنی که در گروه دهک‌های درآمدی ضعیف و متوسط جامعه قرار دارند، سخت‌تر شده است. سیاست اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی از سیاست‌هایی است که از دهه ۸۰ در دستور کار بهارستانی‌ها قرار گرفته تا خانه‌های خالی را روانه بازار کند. اما با وجود گذشت سال‌ها آزمون و خطا، هنوز این سیاست اجرا نشده و مشکلات مسکن سال به سال افزایش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه به ایسنا گفته است: «فشار مالیاتی به بخش مسکن، تعادل بازار را به هم می‌زند و منطق اقتصاد حکم می‌کند که واحد مسکونی فروخته یا اجاره داده شود، بنابراین آمار ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور جای تامل دارد.»

برچسب‌ها:

نظر شما