شناسهٔ خبر: 63167 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک اقتصاددان مطرح کرد؛

تقویت نقش حمایتی بانک مسکن با ۴ اقدام مکمل

حسین عبده تبریزی عبده‌تبریزی*: دولت با چهار اقدام مکمل همچون راه‌اندازی سامانه جامع بازار اجاره، خرید عمده مصالح ساختمانی، ایجاد تیم خرید حرفه‌ای و تاسیس صندوق‌های تخصصی املاک ارزان قیمت می‌تواند نقش حمایتی خود را تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده تبریزی اقتصاددان و صاحب نظر حوزه مسکن با بیان اینکه در مواجهه با بازار مسکن دو رویکرد قابل تعریف است، گفت: این دو رویکرد شامل رویکرد بازار آزاد و رویکرد حمایتی میشود. در این میان در حوزه املاک مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد، رویکرد تامین مالی بر مبنای دیدگاه‌های حمایتی شکل می گیرد. طی سال های گذشته بانک مسکن همچون یک بانک توسعه ای تخصصی در بخش مسکن، این رویکرد را نمایندگی کرده و پیش برده است.

وی ادامه داد: برای آنکه دولت بتواند رویکرد حمایتی در بخش مسکن را همچون سال های گذشته پیش ببرد می تواند علاوه بر اقدامات و سیاست‌هایی که هم اکنون پیاده کرده، چهار اقدام مکمل دیگر نیز اجرایی کند.

این صاحب‌نظر حوزه مسکن اقدام نخست را راه‌اندازی سامانه جامع بازار اجاره و اعتبارسنجی در این بازار دانست و افزود: دولت و بانک مسکن نخست برای تکمیل کردن رویکرد حمایتی خود از اقشار کم درآمد، می‌تواند اولویت در اعطای تسهیلات را به خانوارهایی اختصاص دهد که به صورت بلندمدت مستاجر بوده و هیچ یک از اعضای خانواده صاحب ملک مسکونی نیستند. این اقدام از طریق راه‌اندازی سامانه جامع بازار اجاره و اعتبارسنجی در این بازار پیاده سازی می‌شود.

وی به اقدام دوم اشاره کرد و گفت: اقدام دولت می‌تواند کمک به سازندگان واحدهای مسکونی ارزان قیمت از طریق خرید مصالح به صورت عمده از سوی بانک تخصصی حوزه باشد. در این صورت امکان چانه زنی بیشتر در برابر تولیدکنندگان مصالح ساختمانی افزایش پیدا می کند.

عبده تبریزی در عین حال اقدام سوم را ایجاد تیم خرید حرفه‌ای عنوان کرد و توضیح داد: این تیم به منظور رصد فرصت ها و خرید مستمر واحدهای مسکونی ارزان قیمت نوساز و دست دوم(به صورت مستقل یا براساس اعلام نیاز متقاضیان تسهیلات) با قیمت مناسب در سطح کشور و و اگذاری آنها به قیمت مناسب به متقاضیان (خانه اولی ها) تسهیلات مسکن می تواند پیگیری شود.

به گفته وی اقدام مکمل چهارم نیز ایجاد صندوق های سرمایه گذاری اجاره به شرط تملیک است.

وی تصریح کرد: بانک مسکن در مقام بانکی توسعه‌ای می تواند صندوق هایی تخصصی در حوزه املاک ارزان قیمت و ویژه اقشار کم درآمد ایجاد کند که براساس آن مدل های تامین مالی ترکیبی، با تجمیع منابع شامل کمک های دولتی، کمک افراد خیر، منابع بیمه بیکاری و منابع خود اقشار ضعیف، واحدهای مسکونی را در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک از عرضه کنندگان تحویل گرفته و در اختیار آن اقشار قرار دهند.

وی ادامه داد: در این صورت اجاره بهای پرداختی توسط فرد عملا هزینه نبوده و نوعی سرمایه‌گذاری برای او محسوب خواهد شد.

به گزارش بانک مسکن، عبده‌تبریزی تاکید کرد: این صندوق‌ها براساس سازوکارهای سازمان بورس و به صورت خصوصی تاسیس و اداره خواهند شد. این صندوق ها، کارمزدهای تعریف شده خواهند داشت تا باعث ایجاد رقابت بین بخش خصوصی شوند و تجمیع و مرتبط سازی عرضه و تقاضا به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

نظر شما