شناسهٔ خبر: 63188 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان تصریح کرد

ساخت ۴ هزار واحد مسکن امید در خراسان رضوی/ اختصاص بیش از دو هزار میلیارد ریال اعتبار در طرح بازآفرینی/ هدف‌گذاری در ۳۱ محله هدف تا پایان سال آینده

جواد اسلامی محمدی معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان خراسان رضوی گفت: در طرح بازآفرینی شهری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح‌های نوسازی و تسهیلات به خراسان رضوی تعلق گرفته است تا با همکاری‌ دیگر دستگاه‌ها اقدامات مناسبی در این خصوص انجام بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد اسلامی محمدی، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی درخصوص جلسه روز گذشته ستاد بازآفرینی که با حضور هوشنگ عشایری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در شهرستان گناباد برگزار شد، اظهار کرد: در این سفر كه با هماهنگی بنایی نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی انجام شد، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی از شهرهای یونسی، بجستان، بیدخت، كاخك و گناباد بازدید كرد.

اسلامی اظهار داشت: همچنین جلسات ستاد بازآفرینی در شهرهای گناباد و بجستان به صورت مجزا در محل فرمانداری این شهرستان‌ها برگزار و مقرر شد با توجه به تصویب ۳ محله هدف گناباد در برنامه بازآفرینی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه اعتبار تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینكه در این سفر مصوب شد فرمانداران نسبت به شناسایی املاك دستگاه‌های اجرایی كه در محدوده محلات و بافت‌های ناكارآمد و سكونت‌گاه‌های غیررسمی واقع هستند، اقدام نمایند، تصریح كرد: لازم است تا فرمانداری با همكاری اداره ثبت نسبت به شناسایی انتقال اسناد این املاك به نام اداره كل راه و شهرسازی استان به منظور تحقق برنامه‌های بازآفرینی در جهت اجرای خدمات روبنایی و بهسازی فضاهای عمومی و اجرای طرح های توسعه مسكن اقدام کنند.

معاون بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه و شهرسازی با اشاره به تصویب برنامه اقدام مشترك بازآفرینی در ستاد استانی اعلام كرد: ۷ محله به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری در این شهرستان شناسایی شده است كه این محلات شامل قصبه شهر گناباد به عنوان بافت تاریخی، محدوده جویمند با چهار محله حوض زنگی، بالای ده، عناب زار و سرتراز به عنوان بافت ناكارآمد، محله نوقاب به عنوان بافتی با پیشینه روستایی و شهرك تلاش به عنوان محله سكونتگاه غیررسمی هستند و در مجموع برای این ۷ محله ۵۵ پروژه شامل ۲۸ پروژه طرح كالبدی، ۶ پروژه اقتصادی، ۱۸ طرح اجتماعی، ۳ طرح حقوقی به تصویب رسیده است و در محدوده محلات هدف بازآفرینی تسهیلات بانكی و تشویقات و تخفیفات عوارض نوسازی ظرفیت موجود در این محلات است.

پرداخت ۲۰ درصد مصوب استان تا پایان هفته

اسلامی در ادامه با اشاره به مصوب این جلسه درخصوص در اختیار گذاشتن قیر رایگان در محله‌های هدف و ناکارآمد شهری با تاکید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، گفت: در جلسه بازآفرینی در شهرستان گناباد آقای عشایری تصریح کردند که قیر رایگان در چارچوب مصوبه اقدام مشترک در اختیار محلات واقع در طرح بازآفرینی و ناکارآمد شهری قرار بگیرد تا نسبت به آسفالت راه‌های روستایی اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به مصوب شدن ۲۰ درصد از اعتبار ۵۵ میلیارد تومانی تخصیص داده شده به خراسان رضوی تا آخر این هفته گفت: طبق مصوب تفاهم‌نامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه بودجه، ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در بحث بازآفرینی به استان خراسان رضوی اختصاص پیدا کرده است که مصوب شد ۲۰ درصد این مبلغ تا پایان هفته به صورت نقدی نه اوراق مشارکت در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار بگیرد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن خراسان رضوی افزود: براین اساس ۱۷۸ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات بانکی در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده اختصاص پیدا خواهد کرد که این مبلغ به صورت وام با بهره ۹ درصد در شهرهای کوچک ۴۰ میلیون و در شهرهای بزرگ مثل مشهد ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. این مبلغ در سه بخش خرید، اجاره و نوسازی اختصاص می‌یابد.

هدف‌گذاری در ۳۱ محله هدف در بازآفرینی شهری تا پایان سال آینده

جواد اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات اجتماعی، فرهنگی و عمرانی در محلات هدف و بازآفرینی مطابق برنامه اقدام مشترک ضمن مناسب دانستن همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در استان خراسان رضوی از سال ۹۶ تاکنون، تصریح کرد: در استان خراسان رضوی ۱۰۰ درصد اعتبارات به صورت ۳۰ درصد دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط، ۳۰ درصد شهرداری‌ها و ۴۰ درصد بخش خصوصی برای طرح بازآفرینی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: براین اساس از ۳۰ درصد دستگاه‌های ذی‌ربط ۵۰ درصد آن سهم وزارت راه و شهرسازی است و بقیه با سرمایه‌گذاری دیگر دستگاه‌ها انجام خواهد شد که از سال ۹۶ تاکنون در این طرح با همکاری همه دستگاه‌ها اقدامات به خوبی در حال انجام و پیشرفت است. برای هدف‌گذاری جدید با اضافه شدن ۴ محله در حال حاضر تعداد محلات هدف در استان به ۳۱ محله رسیده و قرار است این ۵۵ میلیارد تومان در این محلات هزینه شود.  

برنامه‌ریزی ساخت ۴ هزار واحدی مسکن امید در طرح بازآفرینی

اسلامی در ادامه به ساخت و تحویل مسکن امید در استان در قالب طرح بازآفرینی اشاره داشت و گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با همکاری خیرین اقدام به ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در محله التیمور که یکی از مناطق در طرح بازآفرینی شهری است، کرده است. در همین خصوص بنا داریم این ۲ هزار واحد که آماده افتتاح است، در قالب طرح مسکن امید افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: همچنین به جز این تعداد ۲۱۰۰ واحد در این طرح در دیگر مناطق هدف در مناطق ناکارآمد آماده کلنگ‌زنی است که این واحدها می‌توانند از وام‌های ۹ درصد در تسهیلات ۱۷۸ میلیارد تومانی بهره‌مند شوند.  

در این خصوص روز گذشته هوشنگ عشایری با حضور در نشست ستادبازآفرینی گناباد با اشاره به اینکه مهمترین رویکرد دولت تدبیر و امید حمایت از بخش خصوصی و توسعه گران در نوسازی محلات فرسوده است، اظهارکرد: در این راستا در کلان شهرها و مراکز استانها ۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات دو ساله با سود ۹ درصد پرداخت می شود.

به گفته وی دولت، شهرداری‌ها، توسعه‌گران، تسهیل‌گران و بخش خصوصی به صورت مشترک به نقش خود در نوسازی و مقاوم سازی مسکن، ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، فضاهای عمومی شهری و توان افزایی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محله ها با محوریت مردم عمل می‌کنند.

عشایری با بیان اینکه تسهیلات طرح های بازآفرینی شهری در دو قالب اجرای طرح های عمرانی و احداث واحدهای مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری پرداخت می شود، از این خبر داده بود که از مجموع اعتبارات این طرح در سال جاری بیش از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

نظر شما