شناسهٔ خبر: 63199 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

حادثه کشتی سانچی سرآغاز پذیرش پیشنهادهای ایران در زمینه ایمنی دریانوردی در IMO/نجات سالانه ۵۰۰ دریانورد در آب‌های تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی ضمن تشریح دستاوردهای سفر به بنادر جنوبی کشور از نجات سالانه ۵۰۰ دریانورد در آب های تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده در مورد حادثه سانچی، پیشنهادهایی که از سوی کمیته سوانح به سازمان بین‌المللی دریانوردی داده شده مورد توجه قرار گرفته است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جمع‌بندی سفر خود به بنادر جنوبی کشور و همچنین اهم تصمیم‌هایی که گرفته شد، اظهار کرد: بازدید ما از بنادر جنوبی کشور با تمرکز بر بنادر کوچک بود که ناوگان سنتی در آنها تردد دارد، آن بنادر به رغم آنکه ظرفیت و توان مناسبی برای پوشش نیازهای ناوگان سنتی دارند اما به دلیل مشکلاتی از جمله تامین سوخت و مسائل مرتبطی که در رابطه با تسهیلات گمرکی دارند تا حد زیادی متاسفانه بلااستفاده یا کم استفاده هستند.  

سوخت ناوگان سنتی در بنادر کشور تامین می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال رایزنی هستیم تا مسائل و مشکلات مرتبط با تامین سوخت ناوگان سنتی و تسهیلات گمرکی آنها به گونه‌ای شود که بتوان از ظرفیت‌های مناسب بنادر سنتی نیز بهره‌مند شد.

آغاز مطالعات توسعه‌ای بندر اروندکنار

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه و بهسازی برای بنادر کوچک کشور در دستور کار قرار گرفته است از آغاز مطالعه توسعه بندر اروندکنار خبر داد و گفت: طی بازدیدی که از بندر آبادان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در بندر آبادان مشکل اصلی رسوب زیاد کالا است که مقرر شد تا مدیران استانی برحسب ضرورت مسائل و مشکلات خود را به مدیران کشوری انعکاس دهند و مسائل مرتبط با ماندن کالا در محوطه‌های بندر آبادان مدیریت شود تا ماندن کالا در بندر به حداقل ممکن برسد.

راستاد همچنین خاطرنشان کرد: در بندر امام‌خمینی بحث مهم پیرامون سرویس‌دهی و تخلیه کالاهای اساسی بود. خوشبختانه با تجهیزاتی که هم اکنون در آن بندر وجود دارد و همچنین زیرساخت هایی که داریم می‌توانیم هر کشتی را حداقل تا ۱۰ هزار تن در روز و حداکثر ۳۰ هزار تن در روز با توجه به ظرفیت‌ها و تعدد کشتی‌هایی که در بندر امام خمینی وجود دارد، تخلیه و بارگیری کنیم. بنابراین حداکثر زمانی که برای کشتی ۶۰ هزار تنی در بندر امام خمینی در انجام عملیات تخلیه و بارگیری صرف می‌شود، بیش از هشت روز به طول نمی‌انجامد.

احداث و تکمیل پایانه کانتینری بندر خرمشهر با ۱۷۵ میلیاردتومان سرمایه گذاری بخش خصوصی

این مقام مسئول گفت: در رابطه با بندر خرمشهر نیز کارهای خوبی انجام شده است. پایانه کانتینری بندر خرمشهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ۱۷۵ میلیاردتومان و در کنار آن توسعه پس‌کرانه‌های بندر و بهسازی و نوسازی آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بندر خرمشهر روند فعالیت صادرات غیرنفتی رشد خوبی داشته و حدود ۱۵ درصد رشد فعالیت را نسبت به سال گذشته در این بندر، شاهد بودیم.

بهره‌برداری از بزرگترین کشتی مسافربری توسط شرکت کشتی‌سازی داخلی در دهه فجر امسال

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: در سفر به خرمشهر، بازدیدی از کارخانه کشتی‌سازی اروند در بندر خرمشهر داشتیم که در آنجا هم پروژه‌های کشتی‌سازی از نوع مسافربری رونق گرفته است. مقرر شده تا یکی از آن کشتی‌ها در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در دهه فجر به بهره‌برداری برسد که یکی از بزرگترین پروژه‌های کشتی سازی داخلی محسوب می‌شود.

وی در عین حال از برگزاری جلساتی با منطقه آزاد اروند پیرامون همکاری‌های دو جانبه و  همکاری در خصوص گردشگری دریایی خبر داد و افزود: هماهنگی خوبی با منطقه آزاد اروند در خصوص گردشگری دریایی انجام شده است.

در مورد آخرین وضعیت لایروبی اروند وزارت خارجه اظهار نظر می‌کند

راستاد همچنین درباره آخرین وضعیت لایروبی اروند و مذاکراتی که با طرف عراقی انجام شده و همچنین جمع‌آوری مغروقه‌ها نیز، اعلام کرد: در مورد اروندرود، وزارت امور خارجه و کمیته لایروبی‌اروند تصمیم گیری خواهند کرد و در مورد جزئیات آن وزارت امورخارجه می‌تواند اعلام نظر نهایی کند.

وی در توضیح این مطلب که در اولین سالگرد حادثه سانچی مجموعه اقداماتی که سازمان بنادر برای امنیت و ایمنی دریانوردی در دستور کار دارد، چیست؟ گفت: یکی از وظایف مهم سازمان بنادر و دریانوردی تامین ایمنی دریانوردی در راستای معاهده‌نامه‌های دریانوردی است. طبیعتا اطمینان از موارد ایمنی دریانوردی در ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌هایی که در آب‌های ایران تردد می کنند از وظایف ذاتی سازمان است. همیشه درس آموزی از حوادثی که رخ داده در دستور کار سازمان بنادر بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از بررسی‌های انجام شده در مورد حادثه سانچی، پیشنهادهایی که از سوی کمیته سوانح خطاب به سازمان بین‌المللی دریانوردی داده شده مورد توجه قرار گرفته است. بهرحال در کنار وظایف، مسئولیت ها و اقداماتی که انجام شده باید این واقعیت را نیز بپذیریم که حوادث در دریا، به طورکلی قابل پیش‌بینی نیست و مانند سایر شقوق حمل و نقل اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است این است که اعمال مقررات و نظارت و کنترل بر اجرای بهینه مقررات سبب می‌شود تا ما شاهد به حداقل رسیدن بروز سوانح دریایی باشیم.

راستاد یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی در محدوده آب‌های تحت‌مسئولیت ایران اقدامات گسترده‌ای را برای ایمنی دریانوردی و همچنین واکنش در شرایط اضطراری انجام داده است. سالانه حداقل حدود ۵۰۰ نفر از دریانوردان در سوانح مختلف در آب‌های تحت‌مسئولیت ایران، توسط ناوگان جستجو و نجات سازمان بنادر از حوادث دریایی نجات می‌یابند.

نظر شما