شناسهٔ خبر: 63226 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عفیفی پور اعلام کرد:

بهره مندی هرمزگان از مرکز مجهز مقابله با آلودگی های نفتی دریایی/رصد دریا با استفاده از سامانه های ماهواره ای و پایش هوایی/مرکز پردازش زائدات نفتی راه اندازی می شود

عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: بندر شهید رجایی دارای یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی دریایی در سطح کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" ضمن تشریح اقدامات پیشگیرانه و اقدامات مقابله با آلودگی نفتی در این استان اظهار داشت: در راستای اجرای کنوانسیون پیشگیری از آلودگی های دریایی ناشی از کشتی ها (کنوانسیون مارپول) و به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان، زائدات کشتی ها توسط تسهیلات دریافت موجود در بنادر دریافت و بازیافت می شود.

وی افزود: این اداره کل به عنوان مرجع ملی اجرای کنوانسیون مارپول طی نه ماهه سال ۹۷، اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده که از جمله آن، دریافت زائدات نفتی کشتی ها شامل آب خن موتورخانه به میزان ۶۳۰ متر مکعب، همچنین لجن نفتی(اسلج) و روغن سوخته به میزان یکهزار و ۶۶۲ متر مکعب بوده است.

به گفته عفیفی پور، در راستای اجرای همین کنوانسیون، مراکز دریافت زائدات نفتی در بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، شهید حقانی و کشتی سازی خلیج فارس مستقر بوده و آماده دریافت زایدات کشتی های متقاضی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با بخش خصوصی مقرر شده، مرکز پردازش زائدات نفتی در بندر شهید رجایی و جمع آوری در تمام بنادر تجاری و نفتی و لنگرگاه ها حوزه استحفاظی استان هرمزگان به میزان سرمایه گذاری حدود چهارصد میلیارد ریال احداث و راه اندازی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح اقدامات مقابله با آلودگی نفتی در این استان که پایتخت دریایی ایران محسوب می شود، گفت: مرکز اصلی نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی در بندر شهید رجایی فعالیت دارد؛ این مرکز با دارا بودن تجهیزات مقابله با آلودگی شامل بوم مهارهای نفتی، پمپ های اسکیمر جمع آوری مواد نفتی از سطح دریا، بوم های جاذب مواد نفتی، ورقه های جاذب مخازن نگهداری مواد نفتی و مواد شیمیایی پراکنده ساز یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در سطح کشور است.

عفیفی پور بیان کرد: به منظور حفظ آمادگی در سوانح منجر به آلودگی نفتی، سه فروند از یدک کش های مستقر در بندر شهید رجایی به سیستم پخش مواد شیمیایی پراکنده ساز آلودگی نفتی، مجهز شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته، یک شناور بارج مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی ساخته و در بندر شهید رجایی مستقر شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در سالیان اخیر، مراکز فرعی مقابله با آلودگی نفتی در بندر شهید باهنر، بندر لنگه و بندرگاه کیش راه اندازی شده که به محض دریافت گزارشات آلودگی نفتی در محل حاضر شده و عملیات ارزیابی اولیه و پاکسازی را انجام می دهند. یک مرکز همکاری های منطقه ای به اسم "مرکیو" هم در جزیره قشم در حال راه اندازی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اطلاع دقیق تر از وجود آلودگی نفتی در محدوده تنگه هرمز و حوزه استحفاظی استان هرمزگان از پایگاه های سامانه های ماهواره ای سازمان منطقه ای حمایت از محیط زیست دریایی مستقر در کویت و بحرین در قالب قرارداد منطقه ای راپمی و میمیک استفاده می شود.

عفیفی پور اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان همچنین با عقد قرارداد از هواپیما و بالگردهای منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، جهت پایش و شرکت در عملیات پاکسازی آلودگی نفتی استفاده می نماید.

وی افزود: تمام شرکت های فعال دریایی به ویژه مراکز سوخت رسان دریایی و شرکت های نفتی مستقر در منطقه ملزم به تهیه طرح های مقابله با آلودگی نفتی و تهیه تجهیزات مقابله با آلودگی در سطح محلی هستند تا بتوانند آلودگی های احتمالی را پاکسازی کنند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در سالیان اخیر چندین مورد آلودگی نفتی در منطقه به وقوع پیوسته که ضمن ارجاع پرونده به ارگان های ذیربط و مراجع قضایی، اقدامات لازم جهت پاکسازی توسط تیم مقابله با آلودگی نفتی بندر شهید رجایی به عمل آمده است.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: آلودگی نفتی ناشی از نشت چاه های سکوی ایلام ۲ در منطقه دریایی سیری و آلودگی نفتی هنگام سوخت رسانی به کشتی سرن در لنگرگاه بندرعباس از جمله آلودگی های نفتی هستند که توسط تیم مقابله با آلودگی بندر شهید رجایی پاکسازی شده است.

عفیفی پور در پایان گفت: برای ارتقای دانش پرسنل درگیر در عملیات مقابله با آلودگی و سایر ارگان های مرتبط، تاکنون چندین دوره آموزشی و مانور عملیاتی در بنادر تابعه استان از جمله در بندر لنگه و جزیره کیش با حضور شرکت هلندی FORU برگزار شده است.

نظر شما