شناسهٔ خبر: 63240 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات عامل سازمان بنادر:

زمان اعطای تخفیف‌های صادراتی به تعویق افتاد/ اعمال تخفیف‌های صادرکنندگان با برگشت ارز حاصل از صادرات

بندر معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اعطای تخفیف‌های تعرفه‌ای به کالاهای صادراتی تا زمانی که ایفای تعهد ارزی حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به تایید بانک مرکزی برسد و به چرخه اقتصادی برگردد به تعویق خواهد افتاد و پس از ایفای تعهد ارزی، حسب درخواست صادرکنندگان و تایید بانک مرکزی، تخفیف‌های تعرفه‌ای سازمان، برای صادرکنندگان اعمال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعویق زمان اعطای تخفیفات صادراتی، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی یکی از مجموعه‌های نقش آفرین در اقتصاد کلان کشور است.

وی تصریح کرد: این سازمان جهت کمک به افزایش صادرات کشور، کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی و تسهیل ترانزیت از کریدورهای حمل و نقلی به ویژه کریدورهایی که یک نقطه و یا دو نقطه دریایی و بندری دارند فعالیت می‌کند. موارد یاد شده بخشی از نقش‌های سازمان بنادر در عرصه اقتصاد کشور است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از سالیان گذشته همواره یکسری تخفیف‌ها را به کالاها و  شناورهایی که کالای صادراتی حمل می‌کنند ارایه می‌دهد.

وی گفت: تخفیف‌های ارایه شده از درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی با هدف کمک به صادرات و رونق تجارت کشور است.  

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: میزان تخفیف‌های ارایه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و این عدد تا پایان آذر ماه سال جاری نیز به ۳۱۰ میلیارد تومان رسیده است.  

وی با بیان اینکه تخفیف‌های سازمان بنادر و دریانوردی در تعرفه‌های حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری مترتب بر شناورها و کالاها، است، تصریح کرد: با توجه به سیاستی که اخیرا بانک مرکزی در پیش گرفته مبنی بر اینکه صادرکنندگان باید تعهدات ارزی خود را ایفا کنند، سازمان بنادر و دریانوردی  در همسویی با سیاست‌های کلان دولت و سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی تصمیم گرفت زمان اعطای تخفیف‌ها را به تعویق بیاندازد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: زمانیکه ایفای تعهد ارزی صادرکنندگان به تایید بانک‌مرکزی برسد و ارز به هر میزان و روشی که بانک مرکزی تایید کند به چرخه اقتصادی برگردد حسب درخواست صادرکنندگان  و اعلام بانک‌مرکزی تخفیف‌های مصوب را همانند گذشته به صادرکنندگان اعطا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تعویق زمان اعطای تخفیفات صادراتی از اول بهمن ماه اجرایی خواهد شد، گفت: تخفیف های سازمان بنادر و دریانوردی مانند قبل از ایفای تعهدات ارزی برای صادرکنندگان لحاظ می شود. بنابراین، فاصله زمانی دی‌ماه تا بهمن‌ماه به جهت اطلاع‌رسانی به صادرکنندگان کالا است.  

حسن زاده افزود: سازمان بنادر و دریانوردی از اول بهمن ماه ارائه خدمات بر مبنای دریافت بدون تخفیف حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری از صادرکنندگان کالا اقدام می‌کند و زمانیکه بانک مرکزی تایید کند که صادرکننده توانسته به تعهدات ارزی خود را عمل کند آن زمان حسب درخواست صادرکننده، تخفیف‌ها ارایه می‌شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: ارز حاصل از صادرات به هر شکلی که بازگردد و توسط بانک مرکزی تایید شود برای ما قابل قبول است. این تعهد می تواند از طریق سامانه نیما و یا واردات در مقابل صادرات باشد و یا هر شکل دیگر که بانک مرکزی تایید کند باشد.

وی گفت: دولت در بودجه سال آینده هم معافیت‌های مالیاتی کالای صادراتی را منوط به ایفای تعهدات ارزی کرده است. این تصمیم سازمان هم به تمام بنادر کشور ابلاغ شده و همسو با سیاست‌های کلی اقتصادی کشور است.  

حسن‌زاده تاکید کرد: اگر صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را بر نگرداند مشمول تخفیف‌های سازمان بنادر و دریانوردی نمی شود و این امر در مورد تمام بنادر کشور است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه تخفیف‌های مترتب بر کالاهای صادراتی در سازمان بنادر و دریانوردی حذف نشده و همچنان تخفیف‌ها برقرار است و صرفا زمان اعمال آنها به جای آنکه در زمان بارگیری کالاهای صادراتی از بنادر کشور باشد به بعد از صادرات و زمانی که صادرکننده ارز خود را به چرخه اقتصادی برگرداند به تعویق افتاده است.

نظر شما