شناسهٔ خبر: 6330 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد:

بررسی وضعیت کیفیت مصالح ساختمانی در نوسازی خانه‌های روستایی

ساخت خانه در مناطق زلزله زده معاون اموربازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بررسی وضعیت کیفیت مصالح ساختمانی در نوسازی خانه‌های روستایی اشاره کرد.

عزیزاله مهدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تنها شرکت مصالح ساز وابسته به  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، شرکت بنیاد بتن است که در تولید بتن و سایر مصالح ساختمانی فعالیت دارد، گفت: بنیاد مسکن بر تولید آن دسته از مصالح ساختمانی که توسط این شرکت تولید می‌شود نظارت دارد و به طور قطع استاندارد و کیفیت این مصالح را برای به کارگیری در منازل روستایی نیازمند بازسازی تایید می‌کند.

وی از تلاش‌های بنیاد مسکن برای نظارت مراجع قانونی بر استاندارد مصالح ساختمانی خبر داد و در این‌باره اظهار کرد: در تلاشیم مراجع قانونی که ناظر بر کنترل کیفی هستند نظارت‌شان را بر این تولیدات بیشتر کنند؛ از سوی دیگر بسیاری از کارخانجات تولید بتن در حال دریافت استانداردهای لازم هستند و برخی هم استاندارد شده‌اند. به عنوان مثال کارخانجات تولید شن، ماسه و تولید مصالح سنگین در حال دریافت استانداردهای لازم‌اند هر چند در این زمینه فاصله زیادی تا حد ایده‌آل داریم.  

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روند تولید مصالح در کشور را رو به بهبود دانست و درباره مشکلات برخی مصالحی که به کشور وارد می‌شوند گفت: متاسفانه برخی وسایل فولادی در کشور وارداتی هستند که مشکلاتی دارند و ما اجازه استفاده از این مصالح را در ساخت و سازهایی که توسط بنیاد مسکن صورت می‌گیرد، نمی‌دهیم.

این مقام مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره راه‌های تشخیص مصالح کم کیفیت خاطرنشان کرد: مهندسین ناظر پروژه‌های بازسازی شده در روستاها امکان تشخیص کیفیت مصالح را با آزمایش‌های خاصی دارند. از سوی دیگر متاسفانه مصالح کم کیفیتی هستند که در سطح ۳۸ هزار روستا به صورت پراکنده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این تعداد روستا واحدهای زیادی وام بازسازی را دریافت کرده‌اند و صاحبان آن‌ها راسا برای خرید مصالح اقدام کرده‌اند که در برخی موارد کیفیت لازم را ندارند.

وی از حضور و نظارت پررنگ‌تر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق روستایی و آسیب‌دیده خبر داد و افزود: بعد از زلزله مورموری مقرر شد در یک دوره زمانی ۱۸ ماهه چند هزار واحد مسکونی روستایی را بازسازی کنیم. در این بازسازی‌ها بر شرایط کارگاه‌های تولید مصالحی که در نزدیکی مناطق زلزله زده هستند نظارت داریم و تنها در صورتی که کیفیت مصالح آن‌ها برای ما محرز شود به مردم اجازه خرید مصالح از کارگاه‌ها را می‌دهیم. /

نظر شما