شناسهٔ خبر: 63322 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد مدیریت بحران و ارتقای ایمنی مطرح شد:

کاهش ۲۰ درصدی حوادث ریلی در ۹ ماهه ۹۷/ بررسی فرونشست زمین در برخی از مناطق ریلی

حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی حوادث ریلی تصریح کرد:روند تمام مواردی که منجر به سوانح ریلی می‌شود باید کاهشی بوده و نقش نیروی انسانی در بروز چنین حوادثی پیوسته کمرنگ‌تر شود .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن بابیان این مطلب در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران و ارتقای ایمنی راه‌آهن گفت: نظارت بر ایمنی حمل‌ونقل ریلی، باید مستمر و سخت‌گیرانه و توأم بافرهنگ سازی باشد.

وی در جمع اعضای کارگروه این ستاد تأکید کرد: نباید در خصوص وقوع حوادث واگن‌های باری بی‌توجه باشیم زیرا این‌گونه حوادث تنها باعث آسیب مالی به واگن‌ها و بار نمی‌شود بلکه باعث اختلال حرکت قطارهای مسافری و ایجاد حوادث بزرگ‌تر از حوادث مسافری مانند حادثه تلخ خیام می‌شود.

قائم‌مقام راه‌آهن در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد تبعات بی‌توجهی به ایمنی و رعایت نکردن حریم خطوط ریلی گفت: فرهنگ‌سازی و پروژه‌های ایمنی در همه بخش‌ها ازجمله بخش‌های زیر بنایی لازم و ملزوم یکدیگر است و برنامه‌ریزی مستند و عینی در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد .

او با اشاره به اینکه ایجاد زیرگذرهای چندمنظوره می‌تواند موجب علاقه‌مندی و احساس امنیت بیشتر مردم برای عبور و مرور از آن‌ها شود، افزود: احداث معبر هم‌سطح راه‌آهن در ناحیه شمال تجربه موفقی در رابطه با تشویق مردم عبور از گذرگاه‌های هم‌سطح مجازاست.

قائم‌مقام راه‌آهن همچنین درزمینهٔ مسئله فرونشست زمین در برخی از مناطق ریلی گفت: این مسئله تهدیدی خطرناک است که بایستی به‌دقت مورد پایش و بررسی قرار گیرد که در این خصوص می‌توان از همکاری پژوهشکده وزارت راه و شهرسازی و تحقیقات انجام‌شده در این زمینه استفاده کرد .

عاشوری افزود: برای اصلاحات بلندمدت در این زمینه نیازمند مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هستیم و راه‌آهن به‌تنهایی قادر نیست تا هزینه این اقدامات را تأمین کند.

کاهش ۲۰ درصدی سوانح

سید محمد موسوی مدیرکل خط و سازه‌های فنی راه‌آهن نیز با تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت راه‌آهن در راستای ارتقای ایمنی روسازی خط گفت: فرهنگ‌سازی نقش عمده‌ای در ارتقای ایمنی ریلی دارد و در این زمینه روابط عمومی می‌تواند نقش برجسته‌ای را ایفا کند.

وی افزود: افزایش جمعیت، خطوط ریلی، حاشیه‌نشینی در اطراف این خطوط از یک‌سو و آشنا نبودن همسایگان ریلی با خطرات ناشی از حرکت قطار، شرایط را برای وقوع سوانح ریلی تشدید کرده و درصورتی‌که فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت نگیرد، اقدامات فنی دیگر ازجمله ساخت تقاطع‌ها نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

همچنین خسرو رشیدی مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه در این جلسه با ارائه گزارش ۹ ماهه امسال حوادث، گفت: بسیاری از حوادث ریلی خارج از گذرگاه‌های مجاز رخ می‌دهد.

وی بابیان اینکه میزان حوادث ریلی بخش خط در ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است، افزود: بااین‌حال ساکنان حاشیه خطوط به دلایل متعدد از روگذرها و زیرگذرها استقبال نمی‌کنند و در این زمینه با توجه به تجربه‌های دیگر کشورها می‌توان در مورداستفاده از گذرگاه‌های هم‌سطح برای عابران روش‌های جدیدتری را بکار گرفت .

رشیدی موضوع مقابله با شن‌های روان را از دیگر موضوعات موردتوجه برای راه‌آهن دانست و یادآور شد: این امر با توجه به روند فزاینده خشک‌سالی در آینده خطری جدی برای راه‌آهن به شمار می‌رود .

برچسب‌ها:

نظر شما