شناسهٔ خبر: 63325 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نوروزیان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد

رودخانه‌های شهری ابزار بازآفرینی شهرها هستند/ شرح خدمات رودخانه‌های شهری با رویکرد بازآفرینی تدوین شود/ زرجوب وضعیت بحرانی دارد

محمد مهدی نوروزیان مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی از احیای رودخانه‌های دیگری از جمله بخش‌هایی از زاینده‌رود اصفهان، سوفی‌چای مراغه، تجن ساری، دز در دزفول و خرم‌رود در خرم‌آباد با رویکرد ساماندهی و احیابخشی خبر داد و گفت: رودخانه‌های شهری عملکرد یکسانی ندارند به همین دلیل در تلاشیم با تدوین یک شرح خدمات مشخص، رویکرد بازآفرینی شهری در مواجهه با رودخانه‌های شهری را همسان و به مشاوران اعلام کینم تا در طرح‌های مطالعاتی خود با توجه به جایگاه و نقش این مناطق در شهر برنامه‌ریزی کنند.

محمد مهدی نوروزیان، مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی در اشاره به برگزاری مسابقه طراحی حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت بیان کرد: رودخانه‌های شهری به عنوان یکی از عناصر طبیعی موجود در شهرها هستند که بعضا باعث شکل گیری شهرها شده ولی متأسفانه امروز به فراموشی سپرده شده‌اند.

نوروزیان ادامه داد: متأسفانه امروز شاهد تغییر کارکردها در عناصر شهری مانند بسیاری از خیابان‌ها و میادین بوده و می‌بینیم که در نظام شهری جدید به آن توجه چندانی نمی‌شود.

وی در این راستا با تأکید براینکه متأسفانه رودخانه‌ها امروز به محلی برای دفع زباله و فاضلاب شهری تبدیل شده‌اند گفت: در اغلب شهرها شاهد تبدیل رودخانه به کانال و یا معابر شهری هستیم  که آن‌ها را از کارکرد طبیعی‌شان دور کرده است.

 وی تاکید کرد: ما در برنامه بازآفرینی تلاش داریم با احیای این مناطق و همچنین بازگرداندن آن‌ها به حیات قبلی به حفظ نقش طبیعی رودخانه‌ها در شهر کمک کرده و از آن‌ها به عنوان یکی از عناصر بازآفرینی در ارتقای کیفیت زندگی شهری بهره ببریم.

نوروزیان با بیان اینکه در حال حاضر بازآفرینی حاشیه ۶ رودخانه در دستور کار مجموعه قرار گرفته است گفت: رودخانه زرجوب به دلیل وجود هماهنگی بالا بین مدیریت شهری و تعیین آن به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه مصوب بازآفرینی شهری رشت در اولویت اجرا قرار گرفته است.

وی همچنین ادامه داد: این رودخانه هم‌اکنون به دلیل دفع فاضلاب‌های بیمارستانی دارای وضعیت بحرانی بوده و حیات شهری را به خطر انداخته است که با کمک وزارت نیرو تلاش داریم این وضعیت را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی از احیای رودخانه‌های دیگری از جمله بخش‌هایی از زاینده‌رود اصفهان، سوفی‌چای مراغه، تجن ساری، دز در دزفول و خرم‌رود در خرم‌آباد با رویکرد ساماندهی و احیابخشی خبر داد و گفت: رودخانه‌های شهری عملکرد یکسانی ندارند به همین دلیل در تلاشیم با تدوین یک شرح خدمات مشخص، رویکرد بازآفرینی شهری در مواجهه با رودخانه‌های شهری را همسان و به مشاوران اعلام کنیم تا در طرح‌های مطالعاتی خود با توجه به جایگاه و نقش این مناطق در شهر برنامه‌ریزی کنند./

نظر شما