شناسهٔ خبر: 63362 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان مطرح کرد:

​راه از زیرساخت‌های توسعه است

آزادراه مدیرکل راه و ترابری استان سمنان گفت: راه‌های آسفالت روستایی علاوه بر کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، سبب کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود. از این رو توسعه راه، مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان سمنان، سیدکمال الدین میرجعفریان، مدیرکل راه ترابری این استان گفت: توسعه راه، مهم‌ترین زیرساخت و بهبود شاخص برای توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف به‌شمار می‌رود.

مدیرکل راه ترابری استان سمنان، در دیدار با علیرضا امینی، مدیر مسوول هفته‌نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی "کندوی البرز"، با بیان اینکه تا به امروز سعی شده است که در زمینه توسعه راه‌های کشور، اقدامات موثری انجام شود، افزود: با توجه به جایگاهی که حوزه راه در توسعه جوامع بر عهده دارد، معتقدیم توسعه این بخش می‌تواند به رشد سایر بخش‌ها منجر شود، به همین خاطر از راه و صنعت حمل و نقل به‌عنوان زیرساختی مهم برای توسعه همه‌جانبه جوامع یاد می‌شود.

میرجعفریان با اشاره به ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع فراوانی که استان از آن برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای توسعه نیازمند آن هستیم که همه ظرفیت‌ها و استعدادها را به حرکت درآوریم.

وی با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه راه تصریح کرد: علی‌رغم مشکلات و موانع زیادی که تا به امروز در زمینه توسعه راه‌ها و اجرای به موقع پروژه‌های این بخش داشتیم، گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

میرجعفریان با یادآوری اینکه امروز استان سمنان به عنوان کریدور شمال به جنوب، همچنین غرب به شرق کشور است و از راه‌های اصلی و فرعی زیادی برخوردار است، ادامه داد: خوشبختانه در استان شاهد تحقق بخشی از برنامه‌های حوزه راه بوده‌ایم که در این راستا می‌توان به وجود آزادراه‌های و کریدورهای مختلف اشاره کرد که در حال حاضر با داشتن سندهای بالادستی از جمله سند آمایش می‌توانیم با شتاب بیشتری برای توسعه راه‌های استان گام برداشت.

 مدیرکل راه ترابری استان سمنان گفت: راه‌های آسفالت روستایی نیز علاوه بر کاهش استهلاک و کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری، باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی روستاها می‌شوند و نقش عمده‌ای در اقتصاد روستایی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامی با حمل و نقل آسان‌تر به مراکز مصرف می‌شوند و بطور کلی ایجاد و توسعه جاده‌های روستایی اثر بالقوه‏ای در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و ایجاد فعالیت‌های بازاری دارد.

میرجعفریان با اشاره به ظرفیت و وجود فرودگاه در هر منطقه اشاره کرد و توضیح داد: هر چهارراه ارتباطی نیازمند ابزار حمل‌ونقل است؛ جاده، فرودگاه و راه‌آهن ابراز حمل‌ونقل هستند که علاوه بر آن پتانسیل و ظرفیت گردشگری و وجود محصولات باغی و کشاورزی شاهرود در کشور بسیار انگشت‌شمار هستند. علاوه‌بر راه و راه‌آهن که ابزارهای مهم حمل‌ونقلی برای ترانزیت کالا هستند؛ ارتباط هوایی برای برقراری سریعتر ارتباط با مراکز مهم جمعیتی و جابه‌جایی سرمایه‌گذاران، مسافران و احیاناً محصولات کشاورزی و باغی حرف اول را برای هر کریدور می‌زند.

وی در پایان با اشاره به وجود بزرگراه‌های استان و همجواری با جاده ابریشم گفت: مسیر جاده ابریشم در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار برای گسترش بیشتر مبادلات و همکاری‌های مشترک در جهت ساخت آینده‌ای روشن برای همه شهرها بر روی کمربند جهانی جاده ابریشم در فضایی  صلح‌آمیز و توام با احترام به منافع مشترک مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند.

علیرضا امینی، مدیرمسئول هفته نامه "کندوی البرز" نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد ۱۳ ساله این رسانه در حوزه راه‌های استان گفت: گرچه تقویت گردشگری، رونق را در استان سمنان به ویژه شاهرود به دنبال داشته است، اما آنچه در کنار این مولفه این استان را به سمت توسعه حرکت می‌دهد، کشاورزی و فعالیت‌ معادن است که دو مولفه‌ سرمازدگی و بحران کم‌آبی بر آن سایه انداخته است.

امینی افزود: در این زمینه لازم است زیرساخت‌های توسعه راه‌ها و حمل و نقل تنها در مرکز استان تقویت نشوند و اگر سایر شهرهای استان از این موضوع بهره‌مند شوند، این مساله می‌تواند اولین گام در راستای کاهش اختلاف توسعه‌یافتگی میان مرکز استان و سایر شهرها باشد.

وی گفت: شاهرود برای آنکه بتواند به‌ عنوان یک چهارراه ارتباطی، نقش خود را در اقتصاد ملی و بین‌المللی ایفا کند، نیاز مبرم به یک فرودگاه بین‌المللی داشت./

نظر شما