شناسهٔ خبر: 63363 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۲ دی می‌خوانید

مُهر اتمام بر مسکن مهر

روزنامه محمد اسلامی به انحای مختلف تاکید دارد که مسکن مهر باید تمام شود تا مردم دیگر نگران خانه‌های از پیش خریده خود در این سایت‌ها نباشند و این حرف مُهر تاییدی باشد بر تعهد این وزارتخانه بر اتمام مسکن مهر. روزنامه «تجارت» نیز با انتخاب تیتر «تحويل ۱۳ هزار مسکن مهر به متقاضيان تا پايان سال» با نقل سخنان وزیر راه و  شهرسازی در بازدید از پرند به این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

اطلاعات

بهره‌برداری از فاز نخست شهرک حمل و نقل جاده‌ای در تهران

مرحله نخست شهرک حمل و نقل جاده ای تهران با هدف کاهش تردد خودروهای سنگین و کامیون‌ها به شهر تهران و تامین بهداشت روانی و حفاظت محیط زیست تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار تهران و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به بهره برداری رسید.ساخت شهرک حمل‌ و نقل جاده ای تهران که با همت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در کیلومتر ۲۵ جاده قدیم قم – تهران ساخته شده است، علاوه بر مزایای صنفی برای رانندگان، کامیون داران و صاحبان بار، منافع اجتماعی از جمله خروج کامیون‌ها از ترافیک شهری، حفاظت از محیط‌زیست و تأمین بهداشت روانی در شهر را به همراه دارد.

بر اساس این گزارش، شهرک حمل و نقل از نظر نقاط دسترسی به همه مبادی ورودی و خروجی از جمله اتوبان‌های ساوه و قم متصل است و از دو طرف به کمربندی منتهی می‌شود که از طرفی به جاده ساوه و قم و از طرفی به جاده خاوران می‌رسد.دسترسی آسان به این شهرک از طریق بزرگراه‌ها و کمربندی‌های موجود در اطراف تهران، این امکان را به کامیون‌ها می دهد که از شمال، جنوب، شرق و غرب و در همه ­ساعات شبانه‌روز بدون ورود به محدوده شهر تهران وارد شهرک شده و کالای خود را تخلیه و بارگیری کنند.این گزارش می افزاید: شرکت شهرک حمل‌ و نقل تهران که در سال ۱۳۷۰ به ثبت رسیده و در جوار شهر جدید آفتاب قرار دارد، در فضایی به وسعت ۳۰۰ هکتار در سه فاز طراحی شده است و در فاز نهایی ۳۲۰ شرکت و موسسه حمل‌ و نقل فعال در شهر تهران در این شهرک مستقر خواهند شد.

تجارت

وزير راه و شهرسازی تشريح کرد:

تحويل ۱۳ هزار مسکن مهر به متقاضيان تا پايان سال

محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تا پايان سال ۱۳ هزار واحد مسکن مهر در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت، گفت: سياست ما اين است که براي کاهش قيمت مسکن مصالح ارزان قيمت در اختيار سازندگان قرار دهيم.محمد اسلامي‌در حاشيه بازديد از مجموعه مسکن مهر پرند در جمع خبرنگاران گفت: امروز با حضور مقامات محلي از روند پيشرفت فيزيکي پروژه مسکن مهر پرند بازديد به عمل آورديم و در جريان مشکلات و موانع اين پروژه قرار گرفتيم.

وي با بيان اينکه پنج دسته مشکل و مانع در پروژه مسکن مهر پرند وجود دارد، اظهار داشت: اولين مشکل نبود طرح جامع شهر جديد پرند است که بايد يک چارچوب مشخص براي آن تعريف و طبق اسناد نبايد تراکم شهر جديد پرند بيشتر از ۱۲۵ هزار واحد شود و تمام امکانات و دسترسي‌ها بايد براي اين ميزان تراکم تامين گردد.

حمایت

کنترل قیمت مسکن با کارت اعتباری مصالح

طرح تامین مالی زنجیره ساخت‌وساز از هفته آینده نهایی می شود. در این طرح ارائه کارت های اعتباری خرید مصالح به انبوه سازان در دستور کار است و بر اساس آن یک بانک عامل در جریان خرید و فروش مصالح ساختمانی بین تولیدکننده مصالح و سازنده مسکن، ورود پیدا می‌کند و با تضمین تعهدات طرفین نسبت به هم، امکان معامله غیرنقد،‌ پیش‌فروش یا خرید اعتباری مصالح ساختمانی را به‌وجود می‌آورد. ارائه این طرح در شرایطی است که در یکسال گذشته و در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت مصالح ساختمانی در بازار با افزایش زیادی رو به رو بوده است و برخی آمارهای غیررسمی افزایش ۸۰ درصدی را نشان می دهد. این مساله علاوه بر افزایش قیمت مسکن، کاهش سود ساخت و ساز و کاهش تمایل به سرمایه گذاری در این بخش را نیز همراه داشته است و تکرار این روند منجر به تشدید رکود بازار مسکن می شود. همچنین گزارش ها حاکی از این است که به دلیل نوسانات قیمت ها، از ابتدای امسال بسیاری از پروژه های ساختمانی متوقف شده است. کارشناسان اگرچه این طرح را در حالت کلی عاملی برای رونق بخشی بازار مسکن عنوان می کنند، اما نسبت به موفقیت های اجرای آن اما و اگرها و تردیدهایی دارند.

دبیرکانون سر اسری انبوه‌سازان مسکن هفته گذشته از این طرح ابراز بی اطلاعی کرده بود و این در شرایطی است که ضروری است تا برای جلوگیری از تکرار طرح های ناموفق در زمینه انبوه سازی مسکن، مشورت لازم با بخش خصوصی صورت گیرد

افکار

شمارش معکوس برای توسعه چابهار با الحاق "دو بندر"

درحالی معافیت چابهار از تحریم آمریکایی‌ها نقطه عطفی برای تحول این جغرافیای استراتژیک کشور به شمار می‌رود که به طور حتم تصویب نهایی الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به محدوده این منطقه آزاد، می‌تواند سرعت توسعه اقتصادی چابهار را در تنگنای فعلی اقتصادی کشور افزایش دهد.با توجه به اینکه بنادر شهیدبهشتی و کلانتری به رغم مجاورتشان با منطقه آزاد چابهار جزو محدوده منطقه آزاد نبودند لایحه الحاقشان از دولت به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود که به تازگی در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شد و پس از آن به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسیده و قرار است برای تصویب و اجرا به صحن مجلس برود.

مناطق آزاد در دنیا با معافیت حقوق و عوارض گمرکی مربوط به مواد اولیه و سایر کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز بخش تولید، زمینه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌کنند و اهدافی همچون رشد صادرات، انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی همگی در ارتباط با مزایایی هستند که مناطق آزاد به واسطه امکانات اقتصادی، حقوقی، جغرافیایی و … در اختیار داشته و از آن‌ها برای جذب سرمایه‌ها و تخصص‌ها در مناطق آزاد بهره می‌برند. این در حالی است که اکثر مناطق آزاد موفق دنیا دارای بنادر و زیرساخت‌های بندری در مجاورت خود هستند که یکی از امتیازات مهم این مناطق به شمار می‌رود.

ستاره صبح

آیا خانه‌ خالی احتکار نیست؟

اشاره: طرح مالیات بر خانه‌های خالی به‌عنوان یکی از راه‌های مبارزه با احتکار مسکن و کاهش قیمت آن مطرح شده است که طبق آن از خانه‌هایی که بیش از یک سال خالی مانده باشند، مالیات بیشتری اخذ می‌شود. موافقان طرح، این اقدام را ابزاری کنترلی می‌دانند که با اجرای آن، احتکار از بازار مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای رخت بربسته، تورم ناشی از گرانی اجاره و خریدوفروش مسکن مهار شده، عرضه مسکن افزایش یافته و به عاملی برای افزایش درآمد دولت از محل مالیات‌های مستقیم مبدل می‌شود. مخالفان طرح عقیده دارند که دولت در شناسایی کامل مسکن‌های خالی از سکنه توفیق چندانی نداشته و شناسایی آن‌ها برای دولت هزینه سنگینی به دنبال دارد و برای اثبات ادعای خود به تجربه ناموفق دولت برای اعلام شماره تماسی در شناسایی خانه‌های خالی از سکنه از سوی شهروندان اشاره می‌کنند و آن را طرحی شکست‌خورده می‌دانند. دلیل دیگر مخالفان، شوک ناشی از اعلام دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به بازار است، آنان معتقدند این امر نه‌فقط سبب افزایش قیمت مسکن در سطحی وسیع می‌شود، بلکه افت اشتغال و سردرگمی در صنعت ساختمان را نیز به همراه دارد.

مهم‌ترین اقدامی که در چند سال اخیر برای قانونمند کردن اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه برداشته شد به سال ۸۶ بازمی‌گردد که در آن نمایندگان مجلس با هدف کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها، طرحی را با عنوان «واگذاری زمین و وضع مالیات بر خانه‌های خالی» با قید یک‌فوریت و در سه ماده تقدیم مجلس کردند؛ اما در آن زمان این طرح با مخالفت نمایندگان مواجه شد و هیچ‌گاه از سد تصویب مجلس عبور نکرد.

کسب کار

۴۰۰هزار واحد مسکن با تسهیلات ارزان قیمت برای اقشار متوسط به پایین ساخته می شود

نسخه درمان مقطعی مسکن

چهار مؤلفه ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود و در سال های اخیر بخصوص در ۹ ماه گذشته هیچ کنترلی بر این مولفه ها وجود نداشته و بازار مسکن را متحول کرده است. حدود پنج سال پیش طرحی برای کنترل و دسترسی اقشار کم درآمد به خانه و مسکن مطرح شد که تا به امروز گزارشی از بالا رفتن حتی بک دیوار از این خانه ها وجود ندارد. اما طی هفته گذشته طرحی جدید در همان قالب برای اقشار متوسط به پایین در نظر گرفته شده که در نتیجه آن قرار است  ۴۰۰هزار واحد مسکن برای این افراد ساخته شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت:مسئولان وزارتخانه هدفگذاری کرده‌اند که از طریق فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت، شرایط را برای تولیدکنندگان فراهم کنند که برای اقشار متوسط به پایین ۴۰۰هزار واحد مسکن ساخته شود. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع تولید مسکن اظهار کرد: این موضوع در گذشته در اولویت وزارت راه و شهرسازی نبود.

وی افزود: اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی تولید مسکن را در اولویت قرار داده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزیر جدید راه و شهرسازی باید در زمینه تولید مسکن گام‌های جدی بردارد، افزود: مسئولان وزارتخانه هدفگذاری کرده‌اند که از طریق فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت، شرایط را برای تولیدکنندگان فراهم کنند که برای اقشار متوسط به پایین ۴۰۰ هزار واحد مسکن ساخته شود. رئیس کمیسیون عمران تصریح کرد: معتقدم وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود چرا که با توجه به اینکه حجم کار در این وزارتخانه زیاد است، بنابراین ضروری است که این وزارتخانه به دو بخش راه و مسکن تفکیک شود. رضایی افزود: با تفکیک وزارتخانه می‌توان در بخش مسکن متمرکز شد و با افزایش تولید، حوزه مسکن تقویت می‌شود.

نظر شما