شناسهٔ خبر: 63375 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیات عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور:

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها به‌زودی اجرایی می‌شود/ ۵ درصد بودجه راهسازی در بودجه سال آینده دیده شده است/سرمایه‌گذاری قابل توجه در پروژه‌های نیمه‌تمام

سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور بابیان اینکه در بخش راه‌سازی بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته‌شده است ۵ درصد بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است، گفت: پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌های کشور به‌زودی به مرحله اجرایی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی سید حسین میرشفیع با حضور در یک برنامه رادیویی بابیان اینکه ازنظر پوشش جاده‌های آسفالته در کشور یک حرکت جهشی را طی ۴۰ سال دوره انقلاب شاهد بوده‌ایم گفت: در شرایطی که برخی از مراکز استان‌های ما پیش از انقلاب مانند استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد راه‌های آسفالته بودند امروز بسیاری از مسیرهای شبکه اصلی و فرعی کشور تکمیل‌شده و بسیاری از جمعیت روستایی نیز از راه‌های آسفالته بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طول راه‌های کشور از ۳۰۰ هزار کیلومتر فراتر رفته است بیان کرد: بیش از ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره‌برداری و هزار و ۱۸۰ کیلومتر دیگر در دست‌ساخت است و قرارداد ۴۰۰ کیلومتر دیگر بسته‌شده که در شرف اجرا است.

میر شفیع بابیان اینکه برخی از پروژه‌های در دست اجرا در سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید اظهار کرد: قطعه ۴ ارومیه -تبریز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین بخش عمده آزادراه شیراز- اصفهان که قریب به ۲۲۰ کیلومتر است در سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت علاوه  بر آن آزادراه اراک - خرم‌آباد نیز سال آینده به بهره‌برداری رسیده که راه خرم‌آباد به تهران را نزدیک‌تر می‌کند.

عضو هیئت عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در رابطه با بهره‌برداری از کمربندی جنوب تهران نیز گفت: این آزادراه از محور قم -گرمسار نزدیک ورامین شروع‌شده و بعد از گذشت از آزادراه تهران-قم و تهران-ساوه بعد از آبیک به آزادراه کرج-قزوین متصل می‌شود. طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در حال حاضر کامل شده و امیدواریم که تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه به در حوزه ساخت آزادراه به استانداردهای بین‌المللی نزدیک هستیم افزود: از لحاظ هندسی و طراحی راه‌ها کاملامنطبق بر استانداردهای بین‌المللی هستیم و نشریات تخصصی خوبی در کشور منتشرشده‌اند که فعالیت شرکت راه‌سازی برای ساخت راه‌های کشور را یم‌توان منطبق بر این استاندرادها دانست؛ البته متأسفانه باید گفت که در حال حاضر نگهداری راه‌ها در شرایط مناسبی نیست و از برنامه نگهداری استاندارد به دلیل محدودیت منابع فاصله زیادی گرفته است.

میرشفیع در رابطه باکیفیت مصالح استفاده‌شده در ساخت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز گفت: در این حوزه کار جدی در چند سال اخیر اتفاق افتاده و کیفیت قیر و آسفالت در این سال‌ها بالا رفته است؛ هم‌اینک ۶ نوع قیر در کشور تولید می‌شود که استاندارد بسیار بالایی دارند. برای کنترل کیفیت آسفالت‌ها نیز نظام کنترلی جدید ایجادشده و با بهره‌گیری از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در حال استفاده از نمونه‌های پیشرفته آسفالت ازجمله قیرهای پلیمری در این صنعت هستیم.

عدم تخصیص مناسب بودجه؛ از چالش های ساخت آزادراهها

وی مشکلات و چالش‌های فراروی ایران در مورد ساخت آزادراه‌ها را عدم تخصیص مناسب بودجه عنوان کرد و ادامه داد: همه کشورها این دغدغه رادارند که منابعی که باید برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد منابع محدودی هستند بااین‌حال ما شرایط‌مان به دلیل فروش نفت بهتر است و درآمدهای نفتی از سال ۵۰ باید قاعدتاً به بهبود بهتر توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌یافت ولی باعدم مدیریت منابع این امر محقق نشد.

میرشفیع افزود: متأسفانه نظام توزیع اعتبارات و فنی اجرایی کشور درگیر موضوع بودجه است و تا زمانی که بودجه مصوب تخصیص نیابد پروژه‌ها اجرایی نمی‌شود درحالی‌که در کشورهای دیگر اگر یک قرارداد پیمانی بسته می‌شود منابع موردنیاز پروژه توسط بانک تأمین‌شده و دولت یا پیمانکار با بانک تسویه‌حساب کرده و تأخیری در تأمین منابع وجود ندارد.

وی بابیان اینکه کشور با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه است تصریح کرد: باوجوداینکه در پروژه‌های نیمه‌تمام سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی صورت گرفته است اما به دلیل عدم تخصیص منابع در حال حاضر این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری نیستند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد:در بخش راه‌سازی بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته‌شده است ۵ درصد بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است و پروژه‌های پیش‌بینی‌شده که باید در بودجه‌های آتی دیده شود ۲۰ برابر بودجه سال آینده بوده که روند افزودن پروژه‌ها نیمه‌تمام در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.

میرشفیع با تأکید بر اینکه باوجود محدودیت بودجه‌ای ما نمی‌توانیم توسعه کشور را متوقف کنیم گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی مشکلات ویژه‌ای وجود دارد و بااین‌حال در چند سال گذشته تلاش شده است تا این مشکلات مرتفع شوند که حاصل آن در حال حاضر ۸ پروژه راه‌سازی باارزشی بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که قرارداد آن‌ها با پیمانکار به امضا رسیده است.

وی در پایان بابیان اینکه پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها به به‌زودی راه‌اندازی می‌شود افزود: الکترونیکی کردن پرداخت عوارض آزادراه‌ها تأثیر بسزایی داشته و بعد از اجرایی شدن این پروژه دیگر اتومبیل‌ها در آزادراه‌ها نیاز به توقف ندارند و این امر باعث ایمنی و حذف گره‌های ترافیکی خواهد شد همچنین پرداخت عوارض از طریق منابعی مختلفی که کاربر تعریف می‌کند انجام خواهد گرفت که می‌تواند از طریق اپلیکیشن یا یکی از قبض‌های خدماتی و یا خودپرداز و غیره باشد.

نظر شما