شناسهٔ خبر: 63526 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی:

تامین مالی ۴۸۰ هزار واحد مسکونی با رقم ۱۸۰ هزار میلیاردریال توسط بانک‌مسکن در سال جاری/ افزایش سقف وام مسکن بدون تامین منابع مالی امکان‌پذیر نیست/تعریف زنجیره تامین مالی مسکن با هدف کاهش قیمت تمام‌شده

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن ضمن تشریح عملکرد ۱۰ ماهه آن بانک و اعلام تامین مالی ۴۸۰ هزار واحد مسکونی با رقم ۱۸۰ هزار میلیارد ریال، گفت:در حال حاضر منابع صندوق تمام شده و این صندوق متکی به وصولی‌های مسکن مهر است. از این رو افزایش سقف وام مسکن دیگر در دستور کار نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب که هشتادمین سالگرد تاسیس بانک مسکن فرا رسیده است، در بیان عملکرد ۱۰ ماهه اخیر بانک در سالجاری، گفت: در ۱۰ ماهه نخست سالجاری برای ۳۶۳ هزار واحد تسهیلات پرداخت شد که معادل با ۱۳۳ هزار میلیاردریال بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۴۱ درصد و از نظر مبلغ ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

پرداخت تسهیلات مسکن برای ۳۶۳ هزار واحد مسکونی در ۱۰ ماهه ۹۷

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در بحث فروش اقساطی سهم مشارکت که قبلا برای ساخت پرداخت شده بود در سالجاری ۱۱۵ هزار واحد با مبلغ ۴۶ هزار میلیارد ریال فروش اقساطی شدند که از نظر تعداد ۲ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

رحیمی‌انارکی افزود: در سال جاری ۴۸۰ هزار واحد توسط منابع مالی بانک‌مسکن تامین مالی شدند که رقم آن ۱۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

این مقام مسئول همچنین درباره ارائه تسهیلات به پروژه مسکن مهر، توضیح داد: علاوه بر ارائه وام به مسکن مهر شهری به حدود ۴۳۰ هزار واحد مسکن مهر برای دو میلیون و ۳۶۶ هزار واحد قرارداد پرداخت وام منعقد شده است که در حال حاضر از پروژه های مسکن مهر ۴۴۳ هزار واحد باقی مانده است و ساخت ۲۰۳ هزار واحد فعال بوده و ۲۴۰ هزار واحد غیرفعال مانده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: از ابتدای سال تا ۲۰ دیماه، ۵۰۴ هزار فقره حساب افتتاح شده که سپرده زنده ۷۰ هزار فقره است و مانده سپرده ها هم به ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان رسیده است.

رحیمی‌انارکی با بیان اینکه تعداد واحدهایی که در صندوق پس انداز یکم از تسهیلات برخوردار هستند ۹۰ هزار واحد است که به این واحدها مجموعا ۶۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شده است، گفت: سهم زوجین از ۹۰ هزار واحدی که تسهیلات به آنها پرداخت شده ۳۲ هزار و ۶۰۰ واحد است.

افزایش سقف وام مسکن در دستورکار نیست

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه منابع صندوق پس انداز یکم مصرف شده است و از این به بعد از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر می‌توانیم به متقاضیان وام ارائه کنیم و در حال حاضر منابع خود صندوق به اتمام رسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین با تاکید بر اینکه افزایش سقف وام مسکن بدون تامین منابع مالی امکانپذیر نیست، گفت: در حال حاضر منابع صندوق تمام شده و این صندوق متکی به وصولی‌های مسکن مهر است. از این رو افزایش سقف وام مسکن دیگر در دستور کار نیست.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه به دنبال افزایش توان قدرت خرید مردم از طرق راهکارهای دیگری هستیم اظهارداشت: در تبصره ۱۸ بودجه رقمی در قالب وجوه اداره شده دیده شده است قرار بود امروز با شرکت بازآفرینی شهری تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کنیم که ۲۰ درصد از این رقم در قالب وجوه اداره شده در قالب پروژه‌های با نرخ سود ۹ درصد برای دوره ساخت استفاده شود.

وی افزود: متقاضیان این پروژه خانه اولی‌ها خواهند بود که نرخ سود برای آنها ۶ درصد است.

مدیرعامل بانک‌مسکن تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا قیمت تمام شده مسکن را در زنجیره تامین مسکن شاهد باشیم. پیش‌بینی شده که تمامی موارد مرتبط با تامین مسکن در این برنامه، ریزش قیمت خواهند داشت و به دنبال این هستیم که تخفیقاتی را در بخش مصالح  ساختمانی اعمال کنیم تا قیمت تولید مسکن هم کاهش پیدا کند.

اجرایی شدن کاهش قیمت تمام شده زنجیره کامل تامین مسکن در سه ماهه دوم سال ۹۸

وی تاکید کرد:‌ همکاری‌ها با بنیاد مسکن برای کاهش قیمت مصالح از امسال شروع می‌شود اما کاهش قیمت تمام شده زنجیره کامل تامین مسکن در سه ماهه دوم سال آینده به اجرا می‌رسد.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین با اشاره به پرداخت بدهی‌های بانک مسکن ناشی از برداشت از بانک مرکزی برای پروژه مسکن مهر گفت: بانک مسکن از سال ۷۷ درگیر پروسه مسکن مهر بوده و در قالب خط اعتباری اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته است و مجموعا ۴۵۰ هزار میلیارد ریال در قالب خط اعتباری از بانک مرکزی برداشت شده است.

رحیمی انارکی تاکید کرد: این بدهی مربوط به پروژه مسکن مهر است و از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۱۵ وقت پرداخت این بدهی به بانک مرکزی را داریم.

وی همچنین اعلام کرد: تحقیقات نشان می دهد که که افزایش سقف وام مسکن می تواند موجب افزایش قیمت واحدهای مسکونی شود اما حتما این تاثیر در زمان رکود و رونق تاثیرات متفاوتی خواهد داشت. در زمان رونق، مطمئنا موجب افزایش قیمت واحد مسکونی می شود اما در دوره رکود می تواند کمترین تاثیر را داشته باشد.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: انصراف از ادامه سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز یکم از ابتدا تاکنون حدود ۶۰ هزار فقره حساب بوده است که متاسفانه ۳۴ هزار فقره در ۱۰ ماه اخیر با افزایش قیمت مسکن انجام شده است.

وی با اعلام اینکه احتمالا سپرده گذاران به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مسکن از خرید مسکن ناامید شده‌اند تاکید کرد: احتمالا این سپرده‌گذاران ناامید شده‌اند چرا که میزان وام متناسب با قیمت‌ها در بازار مسکن نبوده است بنابراین از ادامه سپرده‌گذاری صرف نظر کرده‌اند

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به کاهش مانده سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم گفت: در ابتدای سال این رقم چیزی حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال بوده است که امروز به ۶۵ هزار میلیارد ریال رسیده است و بخشی از منابع‌مان را از دست داده‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین درباره کاهش افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم گفت: در حالی که در سال گذشته روزانه ۸۰۰ فقره حساب در صندوق پس انداز یکم افتتاح می‌شد اما امروز این رقم به کمتر از ۶۰۰ فقره رسیده است.

نظر شما